Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange prøver tar de fra hver beholder med blod?


Bruktbilen

Anbefalte innlegg

Skal tappes for blod om et par dager siden de skal utelukke mange forskjellige ting, legen sa det skulle bli gjort grundig, noen som vet(Vaio *host host*) om de tar en prøve fra hver beholder eller?

 

Sist gang jeg var og tok blodprøve for et par måneder siden sa den deilige sykesøstra at det mine 3 beholdere ikke var noe å skryte av, folk hadde vært inne og tatt fyllt opp 12 beholdere >.> Så hvorfor trenger de så mange?

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange prøveglass som skal fylles henger sikkert også sammen med hva slags analyseapparater de har på laboratoriet. Jeg tappet 10 glass blod fra en eldre pasient i forrige uke. Da var det egentlig alt mulig, fra HIV test (Litt unødvenig, men standard før en operasjon.. tror jeg) til leververdier, oksygenmetning, blodverdier (hematokrit, leukocytter osv), ioner, osv

Lenke til kommentar
Skal tappes for blod om et par dager siden de skal utelukke mange forskjellige ting, legen sa det skulle bli gjort grundig, noen som vet(Vaio *host host*) om de tar en prøve fra hver beholder eller?

 

Sist gang jeg var og tok blodprøve for et par måneder siden sa den deilige sykesøstra at det mine 3 beholdere ikke var noe å skryte av, folk hadde vært inne og tatt fyllt opp 12 beholdere >.> Så hvorfor trenger de så mange?

:lol:

 

Et glass er ca. 10ml og det er ikke allverdens blodtap.

Avhengig hva du skal ta prøve til, men en allround er rundt 6-7 glass (tror jeg) :hmm:

(Det er sykesøsteren sin jobb, anyway..) :p

 

Glassene er forskjellig, avhengig i bruksområdet. De kan innholde EDTA*, Citrat og Anti-thrombin.. osv...

Lenke til kommentar
Skal tappes for blod om et par dager siden de skal utelukke mange forskjellige ting, legen sa det skulle bli gjort grundig, noen som vet(Vaio *host host*) om de tar en prøve fra hver beholder eller?

 

Sist gang jeg var og tok blodprøve for et par måneder siden sa den deilige sykesøstra at det mine 3 beholdere ikke var noe å skryte av, folk hadde vært inne og tatt fyllt opp 12 beholdere >.> Så hvorfor trenger de så mange?

:lol:

 

Et glass er ca. 10ml og det er ikke allverdens blodtap.

Avhengig hva du skal ta prøve til, men en allround er rundt 6-7 glass (tror jeg) :hmm:

(Det er sykesøsteren sin jobb, anyway..) :p

 

Glassene er forskjellig, avhengig i bruksområdet. De kan innholde EDTA*, Citrat og Anti-thrombin.. osv...

 

I tillegg til det som Vaio nevner er det også slik at ikke alle laboratorier har utstyr til å måle alle prøver. Noen prøver må sendes til større labb. Men innen 2 uker bør du ha alle svar.

 

Off topic: Sykesøsteren? Enhver lege med litt respekt skal klare en så enkel sak ;-)

Lenke til kommentar
Skal tappes for blod om et par dager siden de skal utelukke mange forskjellige ting, legen sa det skulle bli gjort grundig, noen som vet(Vaio *host host*) om de tar en prøve fra hver beholder eller?

 

Sist gang jeg var og tok blodprøve for et par måneder siden sa den deilige sykesøstra at det mine 3 beholdere ikke var noe å skryte av, folk hadde vært inne og tatt fyllt opp 12 beholdere >.> Så hvorfor trenger de så mange?

:lol:

 

Et glass er ca. 10ml og det er ikke allverdens blodtap.

Avhengig hva du skal ta prøve til, men en allround er rundt 6-7 glass (tror jeg) :hmm:

(Det er sykesøsteren sin jobb, anyway..) :p

 

Glassene er forskjellig, avhengig i bruksområdet. De kan innholde EDTA*, Citrat og Anti-thrombin.. osv...

 

I tillegg til det som Vaio nevner er det også slik at ikke alle laboratorier har utstyr til å måle alle prøver. Noen prøver må sendes til større labb. Men innen 2 uker bør du ha alle svar.

 

Off topic: Sykesøsteren? Enhver lege med litt respekt skal klare en så enkel sak ;-)

 

Han mente vel heller at det er sykesøsteren som kan dette best, ettersom h*n gjør dette mye oftere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...