Gå til innhold

Macrotips til pentax?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og planlegger å kjøpe makroobjektiv til mitt pentax k20d. Jeg lurer derfor på hva dere anbefaler? Jeg kommer ikke til å kjøpe før i sommer(i tilfelle dere vet om noen framtidige lanseringer=, men må planlegge økonomien allerede nå. Jeg vil helst at det skal være ganske høyt mm-tall (hvordan sier jeg det rett? høy zoom?). Skal ta bilde i sommer av insekter, blomster o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter og planlegger å kjøpe makroobjektiv til mitt pentax k20d. Jeg lurer derfor på hva dere anbefaler? Jeg kommer ikke til å kjøpe før i sommer(i tilfelle dere vet om noen framtidige lanseringer=, men må planlegge økonomien allerede nå. Jeg vil helst at det skal være ganske høyt mm-tall (hvordan sier jeg det rett? høy zoom?). Skal ta bilde i sommer av insekter, blomster o.l.

Pentax har jo både en 50mm og en 100mm makro. I tillegg til 35mm-eren, som er ganske ny, men jeg regner med at den ikke er aktuell. Den er såpass kort at den neppe egner seg til innsekter.

 

Ut over dette kan du vurdere Sigma 105mm makro, som er billigere enn Pentax sin. Det ultimate makro-objektivet til innsektfotografering er vel Sigma 180mm, som også blir kalt "Bugma".

Lenke til kommentar
='23/11-2008 [/url]: 00:38' post='12459739']

Jeg sitter og planlegger å kjøpe makroobjektiv til mitt pentax k20d. Jeg lurer derfor på hva dere anbefaler? Jeg kommer ikke til å kjøpe før i sommer(i tilfelle dere vet om noen framtidige lanseringer=, men må planlegge økonomien allerede nå. Jeg vil helst at det skal være ganske høyt mm-tall (hvordan sier jeg det rett? høy zoom?). Skal ta bilde i sommer av insekter, blomster o.l.

 

For ikke å glemme Tamron 90mm macro , som veldig mange elsker. Denne er perfekt til macro og portrett. På linken kan du se 4 bruker erfaringer. Det ligger mange tester omkring, og jeg nekter å tro at du ikke vil like denne. Japan foto har lavest pris, 2990,- Ett generelt tips ved macro, er å sette på en såkalt close-up linse, eks. denne

Eks.

 

Test av K20D og tamron 90mm

Test og sammenligning av bla. Tamron 90mm og Sigma 105mm

Endret av belsby
Lenke til kommentar

K20D og Tamronen har jeg ikke fått prøvd veldig mye sammen, men det fungerte svært godt på K100D-et jeg hadde før, og foreløpig ser det ikke ut til at det er noe verre på K20D-et. Til "vanlig" bruk fungerer det godt, og autofokusen er svært rask om man bruker avstandsbegrenseren.

 

Sigmas 105mm er vel ca. 500kr dyrere (etter hva jeg husker fra min prisjakt) enn Tamronen, men visstnok med bedre kvalitet, uten at sistnevnte er noe voldsomt til rukleverk. Hva bildekvalitet angår, er de i følge Photozone.de veldig like.

 

Pentax' 100mm er en del dyrere, og neppe verdt pengene i følge tester, kanskje med mindre du finner en FA-versjon (de som selges nå er D-FA), som har et mye bedre rykte.

 

Men jo, jeg må nok si meg godt fornøyd med kjøpet jeg gjorde. Det kunne dog like så godt blitt Sigma (vurderte en stund også 70-en), men siden jeg hadde mulighet til å prøve Tamronen hos Japan Photo, og Sigma har et litt mer frynsete rykte enn Tamron (uten at jeg kan si sikkert om det er fortjent), var valget enklere.

 

PS:

Så etter litt tilfeldig Prisguidesøking at Sigmaen faktisk er litt billigere enn Tamronen. Da jeg kjøpte, var Tamronen på tilbud hos JP til 2999kr, og Sigmaen var hos FotoVideo ca. 500kr dyrere (som generelt har billige Sigma-produkter).

Til lik pris og med begge i hånden ville det vært hipp som happ. :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Okey. Jeg så nå at Sigma har et 180mm macroobjektiv til pentax også. Ligger en del høyere i pris, men det ser veldig interessant ut uansett. Hvordan er det å ta bilder av blomster og sånn med det? Hovedprioritet for meg er uansett insekter, det er mye mer spennende og utfordrende føler jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har Sigmas 105mm, og den er litt kort til insekter. Stikkordet er jo arbeidsavstand. Skulle tro 180mm passer bra til blomster den også, du kan bare ikke stå like nærme. :)

 

Joda, med den tankegangen passer jo en 4000mm Macro til blomster også...

 

Ikke hør på henne. Skal du ta begge deler vil 150mm være maks for rimelig fotografering.

Hadde det vært meg hadde jeg tatt en 90/105mm til insekt og blomsterfoto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...