Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!

Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

1. 1. Velg din:

• Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Og fakta er som nevnt før:

Osten innholder gule pigmenter,ß-carotene, som kommer fra gresset.

Konklusjon = Gulost

Skal man først være pirkete vil jeg gjerne påpeke at beta-carotene er rødlige/oransje pigmenter, ikke gule. Oransjeost? :p

Jeg sier forøvrig gulost, og kunne ikke brydd meg mindre om hva ordboken sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang jeg hørte noen som sa gulost så trodde jeg det var brunost de mente. Brunost er da mye mer gul enn hvitost er! Sier du hvitost så eliminerer du all tvil. Ok, kan innrømme at fargen er en mellomting mellom hvit og gul. Men den er mer hvit enn gul.

Skrevet (endret)

Sindres bilde av brunost er manipulert. I den gode saks tjeneste tok jeg to bilder for å illustrere fargenyansene bedre.

post-152888-1229628651_thumb.jpgpost-152888-1229628517_thumb.jpg

Hvem er brun nå, hæ?

Endret av Jethrotulling
Skrevet

Dine bilder skaper en optisk illusjon av at ostene har andre farger enn hva de faktisk har - en såkalt Échiquier d'Adelson. Mitt foto gir viser fargelikhet og -forskjell bedre, da jeg har samme omgivelser, lyssetting og kamera.

Skrevet

Legg merke til at den gule koppen (til høyre) fremstår brun (mindre gul) i forhold til gulosten og gul i forhold til brunosten.

Brunost er brun og burde kalles brunost, gulost er gul og burde kalles gulost. :)

Skrevet
Første gang jeg hørte noen som sa gulost så trodde jeg det var brunost de mente. Brunost er da mye mer gul enn hvitost er! Sier du hvitost så eliminerer du all tvil. Ok, kan innrømme at fargen er en mellomting mellom hvit og gul. Men den er mer hvit enn gul.

Er du fargeblind?

Skrevet
Og leppene mine er røde og øyne blå. Når skal dere innse nederlaget?

Vi har bare en type øyne (det er ingen funksjonsmessig forskjell på grønne, brune og blå øyne), så vi trenger bare ett ord; øyne.

Btw, dere hvitostinger, mener dere osten ikke inneholder gult (mer gult enn andre farger), altså at den er kritthvit, eller mener dere at fordi den er nærmere 100% hvit enn 100% gul så burde man kalle den hvit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...