Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Temperaturføler NTC, PTC, hvordan fungererer de?


Parr

Anbefalte innlegg

Hola ;)

 

Som en del av et prosjekt på skolen skal jeg forklare hvordan temperaturfølere i bil fungerer. Tenker da hovedsaklig på NTC og PTC (men er det en annen form for temperaturmåler du kan noe om, er det bare å spamme i vei ;p ) temperatulmålere som brukes for å "lese av" temperaturen i kjølevannet, følerene er plassert på sylinderblokken, og det jeg trenger svar på er:

  • Hvordan oppfatter følerene varme? (trykk? stoffer som reagerer?) ?
  • Informasjon om hva føleren er laget av, materiale o.l.
  • Produksjonsprosess.
  • Ikke fullt så viktig, men enkel informasjon om elektronikken som videreformidler informasjonen.
  • Annet som kan være relevant.

Løs eller fast informasjon om hvilken som helst av punktene er hjeretelig velkommen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTC og PTC er resistanser som endrer motstand ettersom temperaturen synker/stiger. Som du sikkert har skjønt reagerer en NTC motsatt av en PTC. Når motstanden i disse endres, endres også strømgjennomgangen og spenningen over motstanden. Dette signalet registreres av en komponent (f.eks. en opamp), som igjen begynner å lede ved en gitt spenning inn på inngangen. For å fininnstille når man vil at f.eks. opampen skal gi et signal ut, kan man bruke et potmeter.

 

Hvordan dette er gjort i en bil veit jeg ikke.

Lenke til kommentar

Temperaturmålerene i dag er en innkapslet passiv termistor og ikke en aktiv temperatur resistor (krever støm) som nevnt lengre opp.

Termistoren er innkapslet i messing og består av halvledere/oksiderte stoffer som forandrer motstanden alt etter temperaturen, denne motstanden måles via noe som i realiteten er et ohm måler. Men i stede for en ohm skala så har måleren som regel en temperaturskala i celcius eller en grafisk bakgrunn som går fra blått til rødt (eller noe annet som indikerer normalt/unormal temperatur).

I dag så er som regel ikke måleren direkte koblet til dashbordet men via en sentral styringsenhet som bruker målingene til å styre innssprøytning/tenningsystemet til motoren samtidig som den formidler denne informasjonen til måleren i dashbordet.

 

 

Du kan lese mer om Termistoren på Wikipedia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...