Gå til innhold

Hva gjør at jeg fort kan bli lei Pentax K-m?


Anbefalte innlegg

Jeg har et kompaktkamera som jeg er veldig fornøyd med (PowerShot A720IS), helt til jeg skal fotografere månen og annet om natta (se foto). Da blir månen 6-kantet og ikke rund, og dette er irriterende. Noe sier meg at jeg unngår dette med speilreflekskamera...

 

Jeg er ikke villig til å betale all verdens for et sp.refleks, men ser at Pentax K-m med dobbelpakke med objektiver hos Japan Foto til 4500 kan være noe.

 

Nå fremstår dette som et nybegynner-kamera som man fort går bort fra når man blir litt varm i trøya. Hva er årsaken til dette? Hvilke store fordeler er det proffkameraene har som jeg vil bli sugen på etterhvert? Har ikke fotografert med speilrefleks på de siste 15 årene, og da var vel ting litt annerledes enn nå, så jeg er litt utdatert.

 

Har tittet litt på specs, men ikke kommet frem til noen klare konklusjoner. Noen som kan hjelpe meg?

 

(Foruten å fotografere lyn, månen, naturen, er jeg også opptatt av portretter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Du vil nok kunne vokse lenge med en K-m, i likhet med andre såkalte entry level modeller fra andre produsenter.

Forskjellen på et entry level kamera og et i entsusiastklassen går mye på betjening. Entusiastkameraene og proffkameraene er rett og slett mer effektive i bruk. Dette er selvfølgelig ikke hele sannheta. Går du opp i pris, får du noen ekstra finesser og muligheter, men de fleste er egentlig ikke revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Du MÅ ha stativ når du fotograferer om natta.

 

Pentax K-m er ett moro kamera. Spesielt hvis man kun skyter i jpg og ikke driver med fotoredigering i photoshop e.l.

Vet ikke hva du gjør eller foretrekker?

 

Jeg synes enkelt kitet til K-m har mere valuta for pengene enn dobbelt kitet. 1500kr. i prisforskjell på enkelt og dobbelt kit. Legg til 1700kr. ekstra og du kan få D-FA 100mm f/2.8 makro levert på døra fra kanada.

 

Du kan gjøre det samme med ett nybegynner kamera slik som Pentax K-m som du kan gjøre med ett mere avansert kamera. Det tar bare lengre tid og er mere knotete. Avanserte kameraer har flere dedikerte knapper og hjul(og LCD panel på toppen). Nybegynner kameraer har settinger i menyer.

 

Ikke bry deg om specs. Du blir bare rar i hodet av sånt.

Lenke til kommentar
Nå fremstår dette som et nybegynner-kamera som man fort går bort fra når man blir litt varm i trøya. Hva er årsaken til dette?

Det fremstår sånn fordi vi lever i et forbrukersamfunn. "Du er bare verdt så mye som du bruker penger på nytt utstyr".

 

Men ellers har dette kameraet alt en fotograf trenger for å ta gode bilder. I tillegg har det alt en nybegynner på speilrefleks trenger for å ta steget fra kompatkt. Se også diskusjonen som har rast om hvorvidt Nikon D40 fortsatt bør anbefales til nybegynnere. Legg spesielt merke til PMnormal sitt innlegg, som tar problemstillingen på kornet.

 

Må legge til at Pentax K-m kjenner jeg bare av omtale.

Lenke til kommentar

Folk har allerede nevnt betjeningskomfort. K-m har færre dedikerte knapper og hjul, i forhold til dyrere modeller. Det betyr at man oftere må inn i menyer for å velge innstillinger. Så det kan være noe mer knotete å bruke hvis du skal endre på "anaserte" innstillinger.

 

Jeg synes det ofte er nyttig å ha et LCD-display på toppen av kameraet. K-m har ikke det. Det betyr at du må se på LCD-skjermen bak i stedet. Det er ikke noen big deal.

 

En annen begrensning i huset kan være billedhastigheten. Dyrere modeller kan ofte ta flere bilder etter hverandre pr sekund. Det er nok få som har bruk for raske bildeserier.

 

Prosesseringshastighet kan være en annen begrensning ved billigere kameraer. Det er relatert til det forrige punktet: Hvis bufferet er større og databehandlingshastigheten er større, kan man ta flere bilder etter hverandre i løpet av kort tid. Med den typen bilder du nevner at du vil ta, er dette neppe noen begresning.

Lenke til kommentar

Takk for nyttige svar.

 

Bruker forøvrig Photoshop på bildene jeg tar med PoweShoten ved behov. Gjør om filene til psd når dette er nødvendig. Opplever ikke at jeg taper noe kvalitet av betydning for meg (selv om jeg er ganske kresen på bildekvaliteten). Vil ikke tro at dette blir noe annerledes for K-m heller?

 

På kompaktkamera har jeg også 6xoptisk zoom. Hva vil dette tilsvare i mm ved 6xzoom? Ca 200mm? Setter pris på å ha denne zoomen og bruker hele spekteret hele tiden. Ville tro at ekstra zoomen i Pentax-pakken da ville passe meg? Eller hvorfor blir dette et uklokt valg/ objektiv?

Lenke til kommentar
På kompaktkamera har jeg også 6xoptisk zoom. Hva vil dette tilsvare i mm ved 6xzoom?

6x er lengste brennvidde delt på korteste, i følge produktguiden har A720 brennvidde fra 35mm til 210mm (omregnet). K-m har 1.5x crop-faktor, så de to objektivene vil ha brennviddeomfang:

  • 18-55 tilsvarer 27-80mm
  • 50-200 tilsvarer 75-300mm

Dobbeltkittet vil altså la deg få med mer av det som er nærme (vidvinkel), og komme mye nærmere det som er langt unna (tele). Tilsammen får du 300/27 = 11x zoom, men du må bytte underveis.

 

Angående redigering: det du synes fungerer med tilfredsstillende kvalitet på bilder fra ditt kompaktkamera blir selvfølgelig ikke noe dårligere med bildefilene fra K-m, tvert i mot.

Lenke til kommentar

I forhold til A720, får du en god del mer vidvinkel. Og med dobbeltkitet også vesentlig mer, og trolig bedre, tele. Med dine interesser, bør du ha god tele. Og da er det nok tryggest å innstille seg på å bytte objektiv i blant. Du får nemlig superzoomer som dekker hele området med ett objektiv, men det pleier særlig å gå på bekostning av tele-ytelsen.

 

Det du kanskje ikke blir optimalt dekka for på denne måten, er portretter. Da ønsker en gjerne å ha større blenderåpning å spille på i blant. Men kameraet er mer enn bra nok for at du kan komme i gang også med det - og så kan du vurdere om du vil kjøpe til enda flere objektiver etter hvert. En vanlig kombinasjon er et 90-105mm makro-objektiv som også funker bra til portrett.

Lenke til kommentar
Det du kanskje ikke blir optimalt dekka for på denne måten, er portretter. Da ønsker en gjerne å ha større blenderåpning å spille på i blant. Men kameraet er mer enn bra nok for at du kan komme i gang også med det - og så kan du vurdere om du vil kjøpe til enda flere objektiver etter hvert. En vanlig kombinasjon er et 90-105mm makro-objektiv som også funker bra til portrett.

Det var derfor jeg skrev dette i første posten min.

Jeg synes enkelt kitet til K-m har mere valuta for pengene enn dobbelt kitet. 1500kr. i prisforskjell på enkelt og dobbelt kit. Legg til 1700kr. ekstra og du kan få D-FA 100mm f/2.8 makro levert på døra fra kanada.

Evt. kan du gå for Tamron 90mm F/2.8 makro

 

Jeg vil si at 50-200mm kit er ikke verdt 1500kr. MÅ du ha det der og da, greit. Men kan du bruke ett par laken ekstra og det holder med 90-100mm i tele, du bli 10 ganger mere fornøyd med dette alternativet.

 

NB! Sjekk bruktmarkedet. 50-200mm av denne typen får du under tusen lappen i Norge.

 

Edit:

 

50-200mm 800kr.

Endret av northpentax
Lenke til kommentar

100mm er ikke stort å fotografere måne med da.. ikke på APS-C heller. Tror ikke jeg vil anbefale nybegynnere bruktkjøp av sånn rimelig teleoptikk heller. Det er gjerne kutta voldsomt på den mekaniske kvaliteten. Har jo ikke sett på dette objektivet, men Sigma og Nikon i dette pris/kvalitetsleiet, som jeg kjenner litt til, kjøpes best nytt. Makroobjektivet til Tamron, derimot, hadde jeg gladelig henta inn brukt. Hvis Pentax har et godt 70-300-alternativ, kan derimot det også være noe å se på.

Lenke til kommentar

Skal ikke fraråde deg å kjøpe speilrefleks, men det er neppe veien til bedre månebilder. A720 IS gir deg full manuell kontroll hvis du ønsker det, men den ikke kan hjelpe deg med er å få skarpe bilder med virkelig lange eksponeringstider. Fokusering kan også være et problem, det gjelder å finne noe som har høy nok kontrast til at autofokusen virker.

Lenke til kommentar

Kraftig lys rett inn i objektivet vil nesten alltid gi effekten du ser der, selv om jeg skal være enig i at det var vel mye "stjerneeffekt". Problemet skyldes reflekser og blir spesielt ille når lyskilden er så mye sterkere enn belysningen på resten av motivet. Du vil sikkert få forskjeller fra kamera til kamera. Et speilrefleks kan være bedre, men det kan et annet kompaktkamera også.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Pentax K-m er ett moro kamera. Spesielt hvis man kun skyter i jpg og ikke driver med fotoredigering i photoshop e.l.

Her mener jeg du misleder Hildemor. Pentax K-m kan lagre råfiler i Pentax sitt eget proprietære format pef, eller ennå bedre, det åpne dng-formatet. Jeg bruker sistnevnte og synes det er genialt siden man slipper å måtte vente på at produsentene av alle programmene man bruker lager støtte for akkurat ditt spesielle kamera. Dng er veldig godt støttet nå og i framtiden. Glimrende for å jobbe i photoshop, gimp, lightroom, aperture eller lignende.

 

På kompaktkamera har jeg også 6xoptisk zoom. Hva vil dette tilsvare i mm ved 6xzoom? Ca 200mm? Setter pris på å ha denne zoomen og bruker hele spekteret hele tiden. Ville tro at ekstra zoomen i Pentax-pakken da ville passe meg? Eller hvorfor blir dette et uklokt valg/ objektiv?

På Pentax sine digitale kameraer er 10-20mm vidvinkel, 20-30mm lett vidvinkel, 30-40mm normalområdet, 40-70mm lett tele, 70-200 tele og over 200 ekstrem tele. Det er kjekt å ha så stort område som mulig fordi man slipper å bytte objektiv. Denne luksusen går dessverre på bekostning av skarphet og evner i dårlig lys. Hva man velger er en smakssak. Personlig valgte jeg for et år siden størst mulig område men har gått litt lei av det siden jeg har blitt mer oppmerksom på de nevnte svakhetene. Det blir mer slit å bytte objektiver stadig vekk, men det er jeg villig til å ofre for de andre egenskapene.

 

Jeg vil anbefale å starte med normalzoomen på 18-55mm og utvide gradvis etter hvert som begrensningene blir mer påtrengende. Det er en fin måte å gjøre det på med tanke på læringskurven. Kjøper man alt med en gang blir man gjerne overveldet og ender opp med å ikke lære noen av objektivene å kjenne skikkelig.

 

Så hva er trikset for å unngå disse 6-kantede lysene?

Trikset er å bruke større blenderåpning og et objektiv med mer avrundede lameller på blenderen og gjerne så mye som 8-9 lameller. Litt enklere forklart: Sett kameraet på Av-modus og velg f/3,5 blenderåpning med kit-objektivet. Ved senere oppgraderinger kan det være verd å vurdere et fastobjektiv på 35 eller 55mm. (Nye slike er ventet lansert innen sommeren så det er ikke noen vits å forhaste seg å kjøpe den med 50mm) Noe av poenget med 35 eller 55mm er stor blenderåpning og minimering av sånne problemer som de 6 lysstrålene.

 

_____

 

Forøvrig så er en av de virkelig gode kjøpsargumentene for dette kameraet ikke nevnt i tråden ennå. Det er bildestabilisatoren. Den mener jeg er verd mye i opplevd resultat i en del situasjoner. Når det ikke er godt dagslys men f.eks skumring, solnedgang, innendørs etc og man ikke vil/kan bruke stativ så kompanserer stabiliseringen effektivt for ustø hender. Dette er etter min mening gull verd når man tar bilder av relativt stillestående motiver.

Lenke til kommentar
Takk. Da nærmer jeg meg noe. Men hvor mange lameller er det på feks dette kit-objektivet til K-m? Og speilrefleksobjektiver i det heletatt?

 

Det kitobjektivet har seks lammeller. Tror ikke du skal tenke for mye på dette med hvordan aperturen ser ut, idealet er en helt sirkulær åpning, men da må en ha et uendelig antall blader i aperturen, og det fins jo ikke. Det er vel ikke uvanlig med ca. 5-9 blader. Mitt Pentax DA 35mm ltd. lager kule 18-takkere for punktlyskilder med sine ni blader, f.eks.

Lenke til kommentar

Uendelig antall lameller finnes som nevnt ikke, men det er vanlig at lamellene er avrundet sånn at de danner en sirkel (ikke 6-kant) når man bruker største blenderåpning. Jeg vet ikke om det gjelder kit-objektivet.

 

Uansett, det er ikke så mye å tenke på i starten. Du får uansett mye bedre egenskaper på dette området med et hvilket som helst speilrefleks og objektiv enn med et kompaktkamera. Jeg ville kjøpt og prøvd meg fram med kit-objektivet og vurdert om det var bra nok før jeg hadde vurdert flere objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...