Gå til innhold

Et spørsmål angående grafikk på spill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det er noe jge har lurt på, og det er hvorfor spillutviklere ikke bare gir et spill muligheten til å ha UTRLOLIG god grafikk, og så kan brukeren selv bestemme hvor god grafikk man vil ha?

Slik at f. eks. man kjøper et spill, og hvis man har alle settingene på maks så får man kanskje 1 fps, og så kan man sette ned settingene slik at man får en flyt i spillet som man syns er bra. Så de som har veldig god PC kan ha veldig god grafikk uansett hvilket spill det er.

Og når jeg mener "bedre grafikk", så tenker jeg ikke på flere og mer detaljerte objekter, men på høyere AA, bedre texturer, mer nøyaktige skygger, strengt tatt bare "eyecandy".

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vill vel ta for lang tid å lage .. Vill jeg tro ... Men jeg tenkte en lignende tanke for noen minutter siden:

BF heroes skal jo være sånn at ganske dårlige PCer skal kunne kjøre det, men lager de da en murlighet for å få bra (eller bedre) grafikk, sånn på HL2 nivå? hm....

Men OT, det er jo en bra idè, som burde vært en realitet

Endret av wuvahef
Skrevet

Bra ide?

Det ville jo tatt utrolig mye unødvendig tid, på å skape en høyere grafikk settings som ingen vil klare å kjøre høyere enn 1 fps avg.!

Totalt unødvendig i mitt syn, da vi vil vente lengre på spill. Og btw: Når vi får nok bra hardware til å kjøre spillene med full flyt, vil det sikkert for lengst kommet andre spill som vil utnytte gpu`en mye bedre.

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å lage grafikk som skal skalere bra på fremtidig hardware som ikke eksisterer enda, rett og slett fordi man ikke vet hvordan man skal optimalisere kode og utvikle løsninger for noe som ikke eksisterer. Man vil ikke være garantert at eventuelle løsninger man legger inn som muliggjør å justere grafikken til nivåer langt over spesifikasjonene til den tilgjengelige hardwaren på et tidspunkt vil yte tilfredsstillende på fremtidig hardware. Ytelsesøkningen i fremtidig hardware er ikke lineær og forutsigbar og løsningene som muliggjør bedre grafikk noen år frem i tid kan være bygget på helt andre forbedringer enn enn hva man ser i dag.

Et praktisk eksempel er onlinespillet EverQuest 2, som lot seg skalere langt over hva som var mulig med datidens hardware. Problemet var bare at det meste av avanserte beregninger ble gjort via CPU slik at man ikke merket noen forbedring ved å bare oppgradere GPUen. Spillet støtter heller ikke flerkjerneprosessorer slik at man vil oppleve hakking på høyeste setting selv om man sitter med dagens raskeste CPU.

Edit: Eq2_level_60_mount.jpg

Spillet kom forøvrig for over fire år siden..

Endret av fargoth
Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente. Men det ligner på noe jeg har lurt på lenge. En mulighet å velge FPS-en du vil ha. Så kan spillet bare skru ned grafikken for at det skal bli så mange fps man har stilt inn på.

Skrevet

Så du mener at hvis man skal ha eks. 60 fps konstant, så pøser spillet på med eyecandy og AA i lite intensive områder, men når effekter som røyk, blur etc. kommer inn i bildet settes innstillingene ned slik at maskinen fortsatt kjører 60fps? Ingen dårlig idé, egentlig!

Skrevet

Nei, akkurat det må jeg innrømme ikke er en altfor dårlig idè!

Men, vil det ikke bruke en god del ressurser når grafikken stilles opp og ned i spillet? Tenk f.eks i en litt krevende situasjon; Du skyter mot et par stk, explosjoner i bakgrunnen. Så snur du deg bort (Grafikk blir stillt opp) og tar opp en ting og snur deg tilbake (Grafikk blir stilt ned)... Ville ikke dette ta mye unødvendige ressurser, når noen spill krever at du omstarter\loader ny game hver gang du stiller grafikk? Eller det faktum at du må ut i menyen, og "loade" Grafikken du har stillt inn?

Skrevet

Tror kanskje jeg forstår....

At man kan ha like god grafikk som i WoW hvis man vil (eksempel) på det laveste, men helt oppi crysis grafikk på max, hvis man stiller alt opp?

Skrevet

det jeg mener spilleprodusentene skulle ha lagt mer vekt på er innholdet i selve spillet. spill blir bare dårlige og dårligere for tiden.

jeg driter i hvor god grafikken er til en hvis punkt, jeg synes at gta san andreas er mer en nok for meg til å spille, den kunne ha gjerne ha vært dårligere men innholdet veier mot tapet av grafikk. desverre så lages det mest spill som har revolusjonerende grafikk men med så dårlig innhold at du klarer spillet på en time. skal man lage et godt spill må innhold's kvaliteten være på topp, spillet må være grundig lagd med en godt historie, så kan man begynne å tenke på grafikk. EA lager det ene spillet etter det andre, de har spill med meget god grafikk men med så dårlig innhold at megen min vrenger seg. b.l.a har EA ødelagt spilleserien Command & Counqer, de har nå lansert 3 nye spill, allerede før red alert 3 kom ut hadde de begynt på en utvidelses pakke får RA3. de har melket denne spilleserien så langt at jeg gidder nesten ikke å kjøpe flere spill av EA

Skrevet

Hadde alle brukt Far Cry 2 grafikk motoren (Dunia, er det ikke?), og vært mer opptatt av fysikk, AI, historie, osv osv hadde alt vært mye bedre.... Kanskje forbedret motoren med å kunne ødelegge bygninger, men ikke forbedre grafikken noe særlig.... Hadde vært mye bedre...

Om noen år, kan vi ta en liten grafikk revolusjon...

*Drømme, drømme...*

Skrevet
agree

ALT burde kunne ødelegges! Når det spillet som fyller alle disse kriteriene skal jeg med glede dra til butikken å kjøpe dette spillet.

Et spill hvor alt kan ødelegges er Mercenaries 2: World in Flames. Selv om selve spillet ikke er spesielt bra er det svært fornøyelig at man kan ødelegge hver eneste skyskraper, bygning eller hva som helst. :dribble:

Skrevet (endret)

Merc2 med Crysis grafikk og fysikk.. Da er vi i mål. Bare en god historie og saftig MP igjen, så er det en sikker vinner! :)

Endret av Laland
Skrevet

Når bygningene blir ødelagt i Merc 2 ser det ikka akkurat ekte ut...

Lage dette litt bedre, og få Crysis motoren litt mer maskinvare vennlig, og litt bedre bil kjøring osv, så er vi i mål... Kjøringa i Mercs 2 er nokså elendig...

Skrevet

Enig med alt dere sier her. Morsomt at flere har tenkt på det samme :p

Tenk så digg det hadde vært om ALT i et spill hadde fått digital molecular matter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...