Gå til innhold

Kommentar: En hemmelig verden av skrekk


Anbefalte innlegg

Et nytt spill, en ny sjangse. Hvis Funcom klarer å finansiere dette igjennom slik at de leverer et helt og fult produkt, gleder jeg meg.

 

Personlig venter jeg fortsatt på at noen skal lage et masse multimedia rpg satt i nåtiden, uten magi og eventyr. Har nesten hele spillet planlangt i hodet mitt, og essensen er politi og røver prinsippet. (tenk horde vs alliansen). Bare at her er noen "gode" og noen "onde".

Er uante muligheter.

 

Dessuten, hvem hadde ikke likt å kombinert WOW med GTA4 med Call of Duty som "mitt" spill er. Sku vært med i kreative design teamet til Funcom eller no jeg... eller blizzard kanskje... ho hoh oh ho... som om det kommer til å skje.

 

Tilbake til virkeligheten : så tror jeg secret world kan bli bra, men det kan suge også.

Hvem vet... blir vel fort 4 år til vi ser det.

 

Utover det håper jeg fortsatt AOC kan gjennopplives. Spiller heller det enn WOW, selv om WOW er "bedre". Rett og slett fordi WOW er så oppbrukt. Selv med expansion packen blir det som å lese samme tegneserie, men nå med nye farger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spørs vel om FC har nok ressursser til å i det hele tatt slippe dette spillet. Hvem er sprø nok til å investere i noe slikt, en annen ting er at store deler av markedet har null tillit til FC så det vil være vanskelig å nå ut til mange av spillerne som har brent seg på AoC.

 

Ja, jeg har også mine tvil om at funcom i det hele tatt klarer å få til et slikt prosjekt. Hvem vet, kanskje de har hatt feil fokus? Det virket jo nesten på uttalelsene deres at de kun gikk inn i MMOs fordi det ikke kunne piratkopieres og dermed var man så og si garantert store inntekter (trodde de). Kanskje de ikke har brent nok for prsjektene?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det at Gaute er borte kan nok få folk til å gi Funcom en sjanse, og også at Ragnar Thornquist er hovedpersonen bak spillet, men jeg selv vil aldri kjøpe et Funcom spill og jeg trur flesteparten av vennene mine har samme meningen. Men også at spillet virker ikke særlig interessant for meg.

 

Funcom må virkelig prestere med Secret World, ettersom jeg trur flere vil være mye mer skeptisk til Funcom-produkter fra nå av.

Dette er nok et godt poeng!

 

Ragnar Thornquist er altså mannen i FunCom som har levert varene sine hver gang(?) han har stått bak spakene. Så dette kan bli bra dette, selv om jeg trur at det å lage nokk et "theme park" MMO er døfødt så lenge man har WoW på tronen i samme sjanger som allerede gir spillerne av denne sjangeren den servicen de trenger.

 

Skal spillutviklere tjene penger på et nytt MMO idag, så må de prøve å lage et nytt communety, eller prøve å stjele et communety som har manglet et spill å spille over lengre tid, og da snakker jeg selvsakt om "sandbox" delen av MMOs der Ultima Online vil være et spill å se opp til og hente idéer fra.

 

Altså at man ikke skal fokusere på et endgame som krever et altfor stort focus fra utviklerne selv i form av quests, raiding og minigames der "reward" kommer i form av loot, men heller lage verktøy de kan putte inn i en åpen verden der spilleren selv kan få lov til å leke, herje og forme verdenen og endgamet som de selv vil, hvor da naturlignok endgame handler mer om rikdom, eiendom og frihet kontra de samme gamle som kun handler om bedre og bedre loot.

Lenke til kommentar
Mozze: Grunnen til at det ble så stor fokus på feil og mangler var fordi det var så mye av det. Hjalp heller ikke at FC verken lyttet eller ga respons til spillerene, og i alle interview latet de som at alt var perfekt.

 

Kan ikke si jeg personlig gikk mellom mer feil og mangler her kontra andre spill. Feilen jeg ble møtt med i dette spillet var mangler i spillets ryggrad. Og det var tingene de lovet som de ikke leverte, og som de fremdeles ikke har fått kastet ut til spillet.

 

The Border Kingdoms skulle være en kaossone, hvor en kunne ta over områder og eiendeler hver dag. Istedet endte de opp med å kopiere allerede eksisterendes soner! Og det i seg selv forteller hvertfall meg at noe kom for kort. De hadde ikke nok tid, og de lanserte spillet alt for tidlig. Folk ble først og fremst hypet av innholdet spillet skulle levere, så når det innholdet ikke var der, så er det ikke rart at folk blir skuffet.

 

Personlig så kom jeg meg mer smertefult gjennom 1-80 i dette spillet kontra 1-xx i andre spill, levlinga var morsomt ettersom der hadde man ting å gjøre samt konflikter hele tiden grunnet FFA, men så kom endgame hvor man rett og slett møtte en uferdig verden, og etter en stund så falt selv jeg fra.

 

Nei, jeg er nødt til å ha ellementer i et spill slik som TBK skulle være, altså spillerbestemt content, og ikke content som er scriptet for det blir man rett og slett så forbaska lei av uansett.

Lenke til kommentar
Det at Gaute er borte kan nok få folk til å gi Funcom en sjanse, og også at Ragnar Thornquist er hovedpersonen bak spillet, men jeg selv vil aldri kjøpe et Funcom spill og jeg trur flesteparten av vennene mine har samme meningen. Men også at spillet virker ikke særlig interessant for meg.

 

Funcom må virkelig prestere med Secret World, ettersom jeg trur flere vil være mye mer skeptisk til Funcom-produkter fra nå av.

 

Hva i all verden ? Gaute forlot spillet siden han ikke var fornøyd med spillet. Spillet tok andre retninger enn han ville. Som i helt i starten ville Gaute at spillet skulle foregå fullstendig i sanntid, utviklerne gikk plutselig for et hybridsystem og der begynnte problemene. Spillet som skulle interessere de som egentlig hater MMO's og var lei lineær gameplay skulle få et spill de kunne spille, men det skjedde ikke. Derfor måtte de imponere MMO spillerne som er vant til World of Warcraft, og da feilet de stort. Men ikke bare pga slåssesystemet men pga instanseringen og mangelen av ordentlig innhold også.

 

Så vil ikke si det er positivt at Gaute ikke er med, for han ville innovere en kjedelig sjanger.

 

Secret World er et merkelig konsept og kan kun fungere med revolusjonerende spillmekanikk siden alt dette skal foregå i en online verden. Gjør dem det som et MMO vil det feile totalt, da blir det "Kill X amount of secret monsters" som vi alle er vant og leie av.

Lenke til kommentar

Takk for flott og veldig bra artikkel. Er helt enig i det aller meste som nevnes :)

 

Personlig etter å ha testet veldig mange av dagens MMO's synes jeg at Anarchy Online fremdeles er det absolutt beste MMORPG'et som er på markedet i dag. WoW har mye bra, men det blir for simpelt for min del. Smak og behag selvfølgelig, men AO har en stor og åpen verden, interesant historie, enorm dybde og ikke minst tweaking!

Det var også enda bedre før når det i tillegg hadde et element av uforutsigbarhet. Høytlevel mobs kunne spawne i lavtlevel soner og skape full panikk, men dette ble fikset etterhvert. Synd.. Har mange gode minner om blodrøde life-bleeders som spawna midt i en gruppe spillere som hunta i Lush Hills.

Folk løp til alle kanter og spamma chatten ettersom de hamra vilt på tasturet i panikk :D

 

Så mista man kanskje litt xp i ny og ne, men jeg synes det var mye mer morsomt enn ren grinding hvor størte utfordringa er å ikke dra for mange adds..

 

Men men.. iallfall håper jeg virkelig TSO tar de elementene som har holdt liv i AO i over 7 år nå og bruker det til sin fordel.

Endret av Aqira
Lenke til kommentar
Uten å gå for dypt inn i karakterutviklingsmodeller her, mener jeg The Secret World bør la spillerne ikke kun ha vidtrekkende og forskjellige klasser å velge mellom, men også vidtrekkende forskjeller innenfor hver av disse klassene. Jeg tror også en det kan være et godt valg å la karakterer raskt skifte mellom forskjellige strategier slik at de ikke blir for stramt bundet til visse roller.

 

Høres ut som den siste kundeundersøkelsen vi hadde på jobb, der kundene ønsket seg mer fleksibilitet og mer standardisering. Ikk e enkelt, gitt.

Lenke til kommentar

Funcom burde etter AoC sine blemmer innse at de folkene som er der ikke er gode nok til å lede spillet slik at det blir ferdig nok. Skal man satse så må man hente den kompetansen som trengs, om man så må utenlands. Jeg har ikke tro på at akkurat de samme folkene kommer til å gjøre noe mer riktig med et nytt spill.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt forstår med Funcom er hvorfor bruker de ikke det største trumfkortet de har som er den lengste reisen sagaen.

 

De kunne ha gjort det bra med fortsettelsen på den lengste reisen men nei de begynner på gigantprosjekter som de ikke bare må utvikle men også vedlikeholde.

At det går an dere hadde håpet på 400 000 spillere men dere har vel ikke det en gang.

 

Og trenger jeg virkelig å nevne at mmo markedet er noe av det mest vanskelige områdene i spillindustrien å få suksess i.

 

Og det at funcom nekter å slippe tall på hvor mange spillere dem faktisk har på AOC er ikke et godt tegn.

 

Trur de må få tummelen ut av ræva og redde det som er av den katastrofen de har fått seg selv inn i.

 

Og dette med Secret world kommer ikke til å hjelpe dem noen særlig da bør det jaggu være verdens beste mmo ellers så blir Funcom nok ett trist tall på statistikken på selskap som har gått KK.

 

Og ett spørsmål her hvem pokker i fra Funcom var det som sa at de skal kun fokusere på mmoer fra nå av?? Noen burde fortelle ham at en mmo enten blir en suksess eller en katastrofe.

Lenke til kommentar
For det tredje var det utrolig kjedelig. Dette ble bevist en gang for alle da jeg prøvde det igjen for en stund siden og de fleste bugsene var borte. Spillet fungerte nesten feilfritt, men hva så? En Volvo er og blir en drittbil uansett hvor bra stand den er i. ;)

 

 

En Volvo (242) er referansen til hvordan en bil skal lages!!

 

 

 

 

Andre meninger om dette vitner om lettpåvirklighet fra mediene og en blottet skjel.

 

 

God bedring.

Lenke til kommentar
Det spørs vel om FC har nok ressursser til å i det hele tatt slippe dette spillet. Hvem er sprø nok til å investere i noe slikt, en annen ting er at store deler av markedet har null tillit til FC så det vil være vanskelig å nå ut til mange av spillerne som har brent seg på AoC.

 

Ja, jeg har også mine tvil om at funcom i det hele tatt klarer å få til et slikt prosjekt. Hvem vet, kanskje de har hatt feil fokus? Det virket jo nesten på uttalelsene deres at de kun gikk inn i MMOs fordi det ikke kunne piratkopieres og dermed var man så og si garantert store inntekter (trodde de). Kanskje de ikke har brent nok for prsjektene?

 

AtW

Nå skal jeg ikke si noe om de andre prosjektene til Funcom, men TSW regnes som hjertebarnet til Ragnar Tornquist (produsent for TSW). Dette skal være noe han alltid har hatt lyst å lage, så tror ikke det er viljen det står på.

 

Spørsmålet er vel heller om Funcom gaper for stort? At de rett og slett blir for små og uerfarne til et slikt gigantprosjekt?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...