Gå til innhold

Nå kommer 12 megapikselmobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positivt:

- Du kan i større grad "zoome digitalt".

 

Negativt:

- Mer kornete bilder

- Større fargefeil

- Mer utbrent hvitfarge i lyse partier

- mer død sortfarge i mørke partier

- mer kromatisk feilbrytning på 1:1-zoomede bilder

- mer diffraksjonsuskarphet i 1:1-zoomede bilder

- programvaren i telefonen vil trolig fjerne mer detaljer enn før for å kraftigere motvirke de økte svakhetene).

Les: Den sminkede grisen blir ennå styggere i utgangspunktet og trenger derfor mer sminke.

- større krav til minneplass eller ..

- økt tap av bildekvalitet og detaljer i komprimeringen av jpeg-filene

- det trengs mer prosesserignskraft i telefonen

- lengre prosesseringstid per bilde

- større batteriforbruk per bilde

- det går lengre tid fra bildet er tatt til mobilkameraet er klart igjen

- dyrere å sende bildet fra telefonen via 3G og GPRS

- litt økt vekt på telefonen

- litt økning i plasskrav i telefonen

- bildebehandling på telefonen går tregere

- prisen på telefonen blir garantert høyere

- produsentene får incentiv til å dytte inn ennå flere megapixler om man belønner de ved å kjøpe kameratelefonen

- man går potensielt glipp av god bildekvalitet i mange minneverdige situasjoner frem til man oppdager hvor mye bedre skikkelige kameraer gir.

 

Puhh.. Det var det jeg kom på i farta :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Forresten, ved å senke oppløsningen økes ikke lys pr pixel da på sensoren og man får tatt bedre bilder eller forsvinner dette i prosseseringen?

Pikslene på bildebrikken er fortsatt like store, du bruker bare en mindre del av den. Man får ikke en merkbar endring i kvaliteten.

Lenke til kommentar
Simen1 : Nå var du jo ganske så negativ da. Mye av dette kan man jo enkelt unngå ved å senke oppløsningen på bildene som blir tatt.

 

Forresten, ved å senke oppløsningen økes ikke lys pr pixel da på sensoren og man får tatt bedre bilder eller forsvinner dette i prosseseringen?

Jeg er negativ fordi økningen i antall megapixler på så små kameraer er negativt ;)

 

Å slå sammen pixler i programvaren etterpå er ikke så bra som å redusere oppløsningen på sensoren. Dvs. bytte ut bildesensoren med en med ekte større pixler.

 

Ser man på den ene fordelen alene så er den så liten at svært få vil ha særlig nytte av den. Det er likevel svært få som har behov for å skrive ut mobilbilder i A2-format (noe 12 megapixler passer greit til) og ekstremt få som har skjermer som viser mer enn 4 megapixler (2560x1600). Kjøper man først skjerm til 50 000 kr eller tar utskrifter for over 500 kr/stk så bruker man uansett ikke mobilen til å ta bildene.

 

Hadde jeg kunnet velge oppløsning på mobilkameraene ville jeg valgt 4 megapixler (2560x1600) fordi det gir perfekt oppløsning for 30-tommer skjermer, gode utskrifter i A4-format og beskjæringsmuligheter for de med mindre skjermer eller som skriver ut bildene i mindre format enn A4. Siden høyere oppløsning går ut over andre kvaliteter så lønner det seg å ikke tøye strikken for langt. De lønner seg å stoppe oppløsningsjaget der oppløsningen er god nok for det meste av vanlig bruk, noe jeg mener er A4 utskrifter og 30-tommer skjermer.

 

Sett fra motsatt side kan man også si at reduksjonen i oppløsning fra 12 ril 4 megapixler vil bedre lyssensitivitet, farger, dynamikk, hastighet, batteriforbruk og de andre tingene jeg lister opp, uten å dårligere detaljgjengivelse på inntil 30 tommer skjermer og A4 utskrifter.

 

Hvem vil vel ikke ta skarpere og bedre festebilder, utendørsbilder av solnedganger, pølsegrillingen ved skumring, konsertbilder, sportsbilder (f.eks seriefoto av hopping med snowboard) osv?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen spesiell grunn for det nei. Jeg regner med det var en produsent som først var ute med økningen fra f.eks 3 til 5 og da fulgte resten etter med samme oppløsning fordi ingen ville være "dårligere". Sikkert noe sånt psykologisk betinget. Jeg ser i hvert fall ingen tekniske grunner til at det har blitt sånn.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...