Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW e30 motoralternativ?


Supercc

Anbefalte innlegg

Hei, hei! Jeg er 16 år, og tenker på å kjøpe en BMW e30 om ikke så altfor lenge.

 

Men jeg lurer på hvilket motorvalg jeg burde velge?

 

Hva er best?

 

316, 318, 320, 323 eller 325?

 

316 og 318 motorene er 4-sylindret, stemmer ikke det?

320 og større er 6-sylindret,

og lager de råeste lydene som finnes!

Når man hører en 6-sylindret BMW motor er det ikke tvil om at det er en rå bmw som kommer rundt svingen.

Det er status. Om bilen går fort eller ikke er lyden sååå rååå at den overdøver alt annet!

 

Men, mens størrelsen stiger, stiger også bensinforbruket, og ikke minst forsikringen.

Det er dette som gjør dette til et vanskelig valg for meg.

Har jo så enormt lyst på 6 sylindrer, men det er også mye dyrere. De produserer mer kraft, myyye råere lyd, og mye mer status og oppmerksomhet.

 

Jeg selv er ganske gal etter biler, og legger alltid merke til de små detaljer som skiller biler fra gatebiler. Elsker å spinne og råne, og holde farten over fartsgrensen, osv. Bilen skal jeg ikke skjemme meg over for å si det sånn. Den skal være første samtaleevne hvis dere forstår ;)

 

-Hva er egentlig prisforskjellen på forsikringen,

og hvor mye mer bensin sluker en 6-sylindret motor enn en 4 sylinder?

 

Er det noen som vet noe, så setter jeg stor pris på bryet om man legger noen hjelpende innlegg :D

post-168082-1226612548_thumb.jpg

post-168082-1226612610_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra Wikipedia om E30

 

1982-1987 316 - 1.6 L M98 I4, 75 PS (55 kW/74 hp)

1982-1990 316 1.8 - 1.8 L M10B18 I4, 90 PS (66 kW/89 hp)

1987-1993 316i - 1.6 L M40B16 I4, 102 PS (75 kW/101 hp)

1982-1987 318i - 1.8 L M10B18 I4, 105 PS (77 kW/104 hp)

1987-1993 318i - 1.8 L M40B18 I4, 115 PS (85 kW/113 hp)

1989-1991 318is - 1.8 L M42B18 I4, 136 PS (100 kW/134 hp)

1982-1985 320i - 2.0 L M20B20 I6, 125 PS (92 kW/123 hp)

1985-1991 320i - 2.0 L M20B20 I6, 129 PS (95 kW/127 hp)

1988-1990 320is - 2.0 L S14 I4, 192 PS (141 kW/189 hp)

1982-1986 323i - 2.3 L M20B23 I6, 150 PS (110 kW/148 hp)

1985-1991 325i - 2.5 L M20B25 I6, 170 PS (125 kW/168 hp)

1986-1991 325iX - 2.5 L M20B25 I6, 170 PS (125 kW/168 hp)

1986-1988 M3 - 2.3 L S14 I4, 200 PS (147 kW/197 hp)

1989-1991 M3 Evo - 2.5 L S14 I4, 215 PS (158 kW/212 hp)

1985-1991 324d - 2.4 L M21 I6, 86 PS (63 kW/85 hp)

1987-1991 324td - 2.4 L M21 I6, 115 PS (85 kW/113 hp)

 

Der har du en liste over motoralternativene du kan få, selv har jeg hatt både 316 og 318, og syntes selv det var stor forskjell fra 1,6 til 1,8-litern, E36`en virket veldig døv i forhold til E30 318`en, E30`en virker egentlig mye mer sportslig og morsom og kjøre.

Husk at ofte er E30`er med litt større motor rævkjørt fra før av, så vær veldig forsiktig med hva du kjøper, husk at også rust er et stort problem på mange E30`er ;)

 

 

Men bare hør på lyden av en 325.. mmm, snadder!

 

 

Og en liten en til.. får ikke lyst på 325 nå nei.. neidaa.. :roll:

 

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Ok, ok, takk alle sammen, spesielt du, Mompen!

 

Men bensinforbruket over de forskjellige motortypene må jeg fortsatt vite...

Noen som har noe liste over dette da?

Takker for all hjelp hittil, og hadde satt stor pris på videre deltakelse i "oppdrag BMW e30" ;)

 

Ble litt sjokket over at dere er skuffet over 320'n da, trodde det var ordentli greier jeg :O men, men...

 

Tror 325 blir for mye penger for meg, regner med at bensinforbruket er på topp, og de er det jo dyrest forsikring på de og, regner jeg med ;) Legger nemlig hele lommeboka i lettmotorsykkel og lappen på det etter jul, og det er ikke gratis for å si det sånn ;) Blir vel en 70k til sammen :O men resten av livet vil nok inntekten gå rett i bilen tenker jeg ;D

 

- Ja foresten! Forsikring og sånt, fins det noen lister over dette? Hvordan kan jeg finne det ut?

 

Takker!

Lenke til kommentar

I svarte så unødvendig, semtex, hadde så fantastisk lite med tema å gjøre, syntes jeg... Om du kjører i lavere turtall, mye sjeldnere og i en rett linje, bruker du mindre bensin per uke... er det det du prøver å si!? Oi! takk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -.-

Lenke til kommentar

bensinforbruken er ikke såååå mye værre hvis du kjøre pent, ved griskjøring går det nok med litt suppe men det er prisen en må betale for å ha det gøy. hadde uten tvil valgt 325 men det er jo ikke lett å få tak i et bra eksemplar av de lenger, ikke billig hvertfall. er jo snart blitt billigere med e36.. men e30 er jo sjukt råe :)

Lenke til kommentar

Forstår hva du mener...

Har vurdert en e36, men de er så kjedelige synds jeg. Det er ganske mange som har e36, og de ser alle prikk lik ut basicly. ;)

men de er jo mye bedre biler enn e30, da ...

teknologien er på et helt annet nivå, med tanke på f. eks abs, servo, myyye bedre understell og oppheng, og rusten er ikke et like stort problem som på e30.

Men jeg har bestemt meg for lenge siden at e30 var værstingbiler, og en sånn en skulle være første bil! ;)

tidløse biler syntes jeg, definisjonen på lavkosts-gatebilen i mine øyne :D

 

Lurer fælt på dette med forsikring og bensinforbruk, noen som kunne hjulpet meg her? hadde satt stor, stor pris på hjelp av noen form her :)

post-168082-1227048768_thumb.jpg

Lenke til kommentar

gå inn på de forskjellige forsikringsselskapene, så har de ofte en kalkulator der du kan regne ut ca hvor mye du må betale.

 

Har selv kun kjørt 318IS, 320 og 325 av E30 karosseriet, er ikke tvil om hva jeg ville valgt!

Skal du tenke gøy faktor per krone i bensin ville jeg valgt en 318IS, men viktig at det hadde vært en IS og ikke en vanlig 318. Der får du en bil som har (vist jeg husker riktig) 140 hk og du kan enda kjøre den med et fornuftig forbruk vist du absolutt vil, men du får jo ikke lyden av en sekser. Ville jeg selv kjøpt meg en E30 ville jeg sett bort fra den tanken om bensinforbruk, syns det fokuseres alt for mye på det når folk skal kjøpe gamle biler!

 

Alt kan kjøres billig, greit at du kan kjøre en 1.8 litt billigere enn en 2.5, men den lille forskjellen på kanskje 0.2 liter pr mil merker du nesten ikke.. vet ikke hvor mye en 1.8 bruker i E30 sitt tilfelle, men du greier å kjøre 325 ned rundt litern pr mil. Og så er det så mye mer gøy når du har fått råd til å gi litt gass!

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha en original E30 med gromlyd så kan du nesten ikke tenke på forbruket. Ikke noe slår sekserlyden i mine ører. Jeg har selv hatt 320i, 325i og har nå en 320iS. Må virkelig si at jeg savner lyden fra rekkesekseren, men 320iS'n går i det minste bedre. Det er helt klart en smakssak hvilken lyd man liker og jeg tror at mange synes at lyden fra 318iS og 320iS kan være rå. Jeg hadde aldri gått tilbake til 320i i alle fall. Den bruker mye bensin i forhold til draget du får. Da hadde jeg heller gått for en 318iS. Så min anbefaling er enten en 318iS eller 325i. 318iS for bensinforbruk og morro for pengene. 325 for lyden og draget. Men ikke regn med å få ett bra eksemplar billig. E30 har gått noe sinnsykt opp i pris. Noe som er grunnen til at jeg måtte kvitte meg med 325i'n min, da jeg fikk ett tilbud som var veldig godt på den tiden. Men det ble E30 igjen på meg og jeg er veldig fornøyd med min 320iS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...