Gå til innhold

Steke egg, går nesten alltid gærnt - RÅD?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Jeg steker egget på middels høy varme, i en god klatt margarin.

Steker til egget er sprøtt i kantene, vipper litt på pannen og vipper fett over plummen med stekespaden til eggehviten er stekt.

Nyydeligt

 

Edit: Venter til smøret er brunt før egga går i panna

Endret av Kasper22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips hvis du liker hel plomme men litt crispy eggehvite er å skille plommen og bare steke eggehviten først. Da kan du steke denne på begge sider før du legger oppå plommen. OBS: det er lurt å legge til side bittelitt eggehvite for å få plommen til å feste seg ordentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite tips hvis du liker hel plomme men litt crispy eggehvite er å skille plommen og bare steke eggehviten først. Da kan du steke denne på begge sider før du legger oppå plommen. OBS: det er lurt å legge til side bittelitt eggehvite for å få plommen til å feste seg ordentlig.

Genialt! Prøvde nettopp dette. Eggeplommen ble jo selvfølgelig perfekt, samt stiv eggehvitte overalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er enig. Når det kommer til steking er det olje som gjelder. Eller klarnet smør. Noen erfaringer?

 

Til egg og fisk foretrekker jeg margarin eller en blanding av olje og margarin.

Bare olje fører lettere til fastbrenning og dermed "ødelagt" egg (eller fisk)

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

joda tenkte på meieri smør. det er best til baking. Melange best til steking.

 

Bruker mest olje selv men steker jeg kjøtt så har jeg alltid smør i når jeg nesten er ferdig å steke.

 

 

Wingeer: hva bruker du da? Hvis smør er søppel hvorfor bruker alle kokker det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...