Gå til innhold

Steke egg, går nesten alltid gærnt - RÅD?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket spørsmål refererer du til? Det at alle kokker bruker smør? Jeg har ikke sagt noe imot bruken av smør. Derimot har jeg tidligere i tråden poengtert at smør har et lavere røykpunkt(usikker på oversettelse "smoke point") enn olivenolje. Derfor steker jeg som regel med olje. Noen ganger olje og smør, andre ganger bare smør. Kan godt tenke meg å prøve å steke med klarnet smør, men margarin er det ikke plass til noe sted i min matlaging.

 

Jeg føler uansett at diskusjonen har tangert langt nok vekk fra poenget, så jeg slutter her. I verste fall kan det jo være aktuelt med en ny tråd om emnet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trikset er lav/middels varme (5-6 av 12 på vår ovn).

 

Ta en teskje tine setersmør (smaken er himmelsk) i pannen og la det smelte. (Evt. bruk raps-/solsikkeolje i pannen og tilsett seter-/hjemmesmør til slutt -- i så fall, legg egget oppi med en gang.)

 

Knus egget mot innsiden av pannen (som mot en vegg) og ikke ovenfra og ned. Etter min erfaring er det lettere å unngå å få eggeskallbiter oppi pannen når egget åpnes ved å knuse det mot en overflate og ikke mot en kant. Trikset er å tilsette egget før pannen blir for varm. Da vil eggehviten beholde sirkelformen.

 

Hvis pannen er for varm, stivner det underste laget eggehvite med en gang. Den øvre delen eggehvite, som fortsatt er flytende, vil fortsette å renne utover og etter min erfaring gi en ruglete/uregelmessig kant. Med lav varme vil eggethviten spre seg ut som en pannekake lenge før den begynner å stivne. (Jeg pleier nå å stikke hull på plommen, slik at den renner utover, da jeg ikke spesielt liker plommen.) La egget stivne. Det er ikke nødvendig å snu egget (men jeg gjør det allikevel), for ved å bruke lav varme er det mulig å gjennomsteke egget uten å svi bunnen. Før overflaten av egget er helt stivnet er det mulig å brette opp kanten av egget med en stekespade slik at den får form som en brødskive (én rett kant og resten buet). Kanten vil stivne fast i denne formen.

 

For å steke en ny omgang egg, sett pannen på en kald plate litt før eggene er ferdige. Det er nok varme i pannen til at eggene fortsatt stekes, samtidig som pannen får kjølt seg litt. Evt. tilsett mer olje for å senke temperaturen enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...