Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voldtekt av mest svikefulle sort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
IsaachElric: Ja, jøss, du har helt sikkert mer peiling på det her enn rettsystemet :roll:

selvfølgelig har jeg det

Du ER klar over at det svært vanskelig å få noen dømt for voldtekt i Norge pga. kravet til bevis? Det er f.eks noe av grunnen til at man har endel henleggelse og frifinnelse i forbindelse med voldtektssaker. Jeg skal ikke hardnakket påstå at han er skyldig, men når rettssystemet dømmer noen for voldtekt så pleier som regel den dømte å være skyldig. Nå hever du deg riktignok over rettssystemet, og det sier jo egentlig sitt ...

Lenke til kommentar
IsaachElric: Ja, jøss, du har helt sikkert mer peiling på det her enn rettsystemet :roll:

selvfølgelig har jeg det

Du ER klar over at det svært vanskelig å få noen dømt for voldtekt i Norge pga. kravet til bevis? Det er f.eks noe av grunnen til at man har endel henleggelse og frifinnelse i forbindelse med voldtektssaker. Jeg skal ikke hardnakket påstå at han er skyldig, men når rettssystemet dømmer noen for voldtekt så pleier som regel den dømte å være skyldig. Nå hever du deg riktignok over rettssystemet, og det sier jo egentlig sitt ...

neida, jeg bare små troller litt.

 

visste ikke at det var så vanskelig å få folk dømt for voldtekt. takk for opplysningen! :)

Lenke til kommentar

En av grunnene til at det er så vanskelig å få folk dømt for voldtekt er at mange jenter føler skam over at de har vært "svake" og latt seg utnytte, eller rett og slett føler at det var deres skyld, og venter så lenge på å takle sine egne følelser at de ikke får hentet ut bevis. Et veldig vanlig fenomen blant voldtatte er at de skrubber seg i dusjen kort tid etter voldtekten. Som for å vaske vekk "skittenheten".

Lenke til kommentar
alltid flere sider ved en sak. om han hadde litt dårlig rykte fra før, så så hun kanskje muligheten til å bli kvitt en slesk venn og samtidig tjene litt på det. få ville jo motsi henne, og enda ferre ga vel faen i den 24årige tullefanten.

 

mulig hun var dritings i øyeblikket, men samtykket allikevel. full som hun var, så bestemte hun seg kanskje for å utnytte situasjonen til sin fordel. litt skuespill og et par krokodille tårer for muligheten til å tjene litt ekstra peng er jo flott.

 

det er jo ikke som om det gikk så veldig voldlig for seg heller, hun fikk jo tross alt kasta ut tullingen...

Er det rart mange vegrer seg for å anmelde voldtekt når det er sånne fordommer som rår?

 

:roll:

Lenke til kommentar
En av grunnene til at det er så vanskelig å få folk dømt for voldtekt er at mange jenter føler skam over at de har vært "svake" og latt seg utnytte, eller rett og slett føler at det var deres skyld, og venter så lenge på å takle sine egne følelser at de ikke får hentet ut bevis. Et veldig vanlig fenomen blant voldtatte er at de skrubber seg i dusjen kort tid etter voldtekten. Som for å vaske vekk "skittenheten".

Så gjør det vel ikke akkurat problemet (få anmelder) mindre at det ikke er uvanlig å få ufrivillig orgasme under voldtekten. Det gjør det jo blant annet veldig lett å frykte at andre kommer til å gå rundt og sier at «Jamen, det er jo ikke voldtekt! Hun fikk jo orgasme!» e.l., og dermed vegre seg for å anmelde det. Mener å huske man antar at fattige 1 av 50 kvinner anmelder voldtekten.

Lenke til kommentar
Er nok store mørketall for menn også. Har hørt historier om menn som har blitt gruppevoldtatt av kvinner. Selv om en er sterkere som mann, så hjelper ikke det stort mot f.eks 5 kvinner.

 

Er ille at voldtektsanmeldelse blir stigmatisert, uansett kjønn.

De tallene er nok enda styggere enn i forhold til kvinner. Det har såklart bakgrunn i at menn som blir voldtatt er et samfunnsmessig tabubelagt tema. Det er liksom noe oppkonstruert som bare foregår i filmer.

Lenke til kommentar

Med tanke på at den dømte påsto hardnakket at han var uskyldig er det ikke utenkelig at han trodde det, eller at det faktisk var sant. Om det ikke var voldelig (noe det tyder på mtp at ofret kastet han på dør), samt det at han skrøt av det etterpå tviler jeg sterkt på at han selv trodde det var voldtekt. Jeg sier ikke at voldtekt er greit så lenge offeret ikke er ved bevissthet, men den dømte er nok heller en meget dum person og ikke en meget ond mann, noe det virker som mange her tror.

 

IsaachElric: Ja, jøss, du har helt sikkert mer peiling på det her enn rettsystemet :roll:

Ifølge rettsystemet skjer ikke 61% av alle anmeldte voldtekter i Norge (http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200103/01/index.html).

 

Er det rart mange vegrer seg for å anmelde voldtekt når det er sånne fordommer som rår?

 

:roll:

Det er mange grunner til at voldtektsofre vegrer seg for å anmelde det. Jeg tror ikke frykten for å bli sett på som en svindler er en av dem.

Lenke til kommentar
Ifølge rettsystemet skjer ikke 61% av alle anmeldte voldtekter i Norge (http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200103/01/index.html).

Det du prøvde å si var altså at 61% av alle anmeldelser blir avvist. Videre kan man lese på kilden din at "Av alle anmeldte seksualforbrytelser endte en av fem med straffedom. Anmeldte tilfeller av incest og voldtekt både henlegges og frikjennes oftest."

Lenke til kommentar

Har dere sett scenen fra Saw? Der han voldtektsmannen blir lenket fast i føtter og armer på senga, og må trykke på to knapper innen 60sek(som stikker ut øya hans) for å komme seg løs fra de lenkene..Vel, han greier det ikke og armer og ben blir revet av kroppen hans og slengt rundt i rommet.. Det var faktisk en passelig straff for han!

Lenke til kommentar
Med tanke på at den dømte påsto hardnakket at han var uskyldig er det ikke utenkelig at han trodde det, eller at det faktisk var sant. Om det ikke var voldelig (noe det tyder på mtp at ofret kastet han på dør), samt det at han skrøt av det etterpå tviler jeg sterkt på at han selv trodde det var voldtekt. Jeg sier ikke at voldtekt er greit så lenge offeret ikke er ved bevissthet, men den dømte er nok heller en meget dum person og ikke en meget ond mann, noe det virker som mange her tror.

Hørt om grov uaktsomhet? I tillegg heter det seg også at man ikke skal ha sex med bevistløse personer.

 

IsaachElric: Ja, jøss, du har helt sikkert mer peiling på det her enn rettsystemet :roll:

Ifølge rettsystemet skjer ikke 61% av alle anmeldte voldtekter i Norge (http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200103/01/index.html).

Nå pleier det å være en fordel å lese litt mer enn overskriften, slik du gjør. Det det står er at rettsystemet i 61% av sakene ikke finner det bevist at det har foregått en voldtekt. Altså, det betyr enten at det faktisk ikke har foregått en voldtekt eller at man ikke har sterke nok beviser for det, hvis man i det heltatt har beviser. Hvis du faktisk leser litt nedover ser du at det bare er 9% av sakene hvor man faktisk mener det ikke har foregått noe straffbart. 36% av sakene ble henlagt på bakgrunn av manglende bevis. 12% avvises pga. at det har gått for lang tid eller fordi gjerningsperson er for ung eller ikke kan straffes. I tillegg kommer 4% frifinnelser. Summerer du sammen alt dette får man 61%.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...