Gå til innhold

Minoritet som statsminister


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

Syns at den som er best kvalifisert skal få jobben.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

Tja, det er vel dette som er ønskedrømmen til de sevbestaltede kultursnobbene her til lands.

 

Men et annet moment er jo at langt flere vil få øynene opp for multikulturproblematikken om dette sker, enn hva som i dag er tilfelle - og det mye raskere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

Syns at den som er best kvalifisert skal få jobben.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

 

Hvordan er det relevant? Sånn helt seriøst, hvordan tror du hudfarge eller etnisitet kommer til å påvirke valgene? Statsministere velges utifra hva slags kvaliteter de besitter. Jeg skjønner jo at dette spørsmålet kommer som resultat av at Obama akkurat ble valgt til president og da kan jeg meddele at hadde det vært en av Obamas retoriske og karismatiske kaliber i ett av partiene hadde han vært en sterk kandidat til statsministerposisjonen.

 

Spørsmålet er vel, kan du takle en fra en minoritet, som er best kvalifisert?

Lenke til kommentar
Den som blir valgt av stortinget blir statsminister, verre er det ikke. Når det er sagt så vil det selvsagt ha en symboleffekt at en med utenlandsk bakgrunn blir statsminister, akkurat som at det har en symboleffekt at Obama er svart. Nå er symboleffekten riktignok betraktelig større i USA enn hva den ville vært i Norge. Jeg kan forsåvidt ikke se for meg at noen som er mørke i huden blir statsminister i nærmeste fremtid, det tror jeg ikke landet vårt er klar for enda, dessverre.

Det villevært umulig om ikke flertallet av de som er mørke i huden er muslimer, og har et helt annet verdisett enn nordmenn og oppfører seg ikke som gjennomsnittsnordmannen. I USA har de fleste svarte samme verdisett som hvite, og de oppfører som helt vanlige amerikanre. Selv om det finnes ghettoer hvor svarte lever, er det faktisk slik at i de fleste steder lever de side på side. Når jeg var i USA hadde track laget mitt ca 30 svarte ungdommer og en annen hvit jente og meg. Det var ikke noe problem siden de var utrolig hyggelige og oppførte seg som amerikanere.

Lenke til kommentar
Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

Syns at den som er best kvalifisert skal få jobben.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

 

Hvordan er det relevant? Sånn helt seriøst, hvordan tror du hudfarge eller etnisitet kommer til å påvirke valgene? Statsministere velges utifra hva slags kvaliteter de besitter. Jeg skjønner jo at dette spørsmålet kommer som resultat av at Obama akkurat ble valgt til president og da kan jeg meddele at hadde det vært en av Obamas retoriske og karismatiske kaliber i ett av partiene hadde han vært en sterk kandidat til statsministerposisjonen.

 

Spørsmålet er vel, kan du takle en fra en minoritet, som er best kvalifisert?

 

 

Hvorfor skulle det være noe problem? Vi har jo hatt Jo Benkow som er jøde i landets nest høyeste posisjon, etter kongen (stortingspresident). Dersom personen er dyktig og blir valgt av partiorganet som sin statsministerkandidat, så er det jo helt åpent for minoriteter, selv en transseksuell, handicappet, buddhistisk kvinne fra Asia.

Lenke til kommentar

Eg reknar med at dette temaet er teke opp i samband med USA sitt (fantastiske) val av ein svart president. Eg såg ikkje programmet som er nemnt i fyrsteposten, men reknar med at det er det same som har inspirert Thomas og Harald.

 

Eg meiner at ein statsminister skal vera ein representant for Norge, og norsk kultur.

Til trass for mine, til tider, krasse uttalingar om våre nye landsmenn, har eg mange av dei i min omgangskrets. Ingen av dei, fyrstegenerasjon eller n´tegenerasjon fyller dette enkle kravet frå mi side.

Det er integreringa som er problemet. Og integreringa feiler pga. styre og vegring.

 

Det er eit fåtal av innvandrarane som er bekvemme nok med brorparten av aspektene ved norsk kultur, til å kunne styre og forvalte desse. Etter det eg har erfart, er det alltid noko med norsk moral og styre som er "forkasteleg". Her har ikkje religion skulda aleine, men eg vil tru det er ei indoktrinert mistru mot statlege styringsorgan som trigger motstanden.

 

Norge er for ungt, i innvandringsamanheng, til å få ein statsminister med minoritetsbakgrunn. USA er eit land som var multinasjonalt i utgangspunktet, det er bygd med hender frå alle verdenshjørner. Mentaliteten som fylgjer med dette, gjorde det mogleg for ein mann som Obama å lukkast i valet.

(I tillegg til ein velsmurt kampanje osv.)

Det er eg glad for, men eg vonar og trur at det er lenge til Norge gjer eit liknande val.

Lenke til kommentar
Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

Mitt ønske er at fremtidige statsministere vil representere mine verdier og meninger. Hvorvidt det er en person som har forfedre fra Norge eller ei er overhodet ikke blant de viktige kriteriene mine for hvem som passer som statsminister.

 

At vi skal bli styrt av minioritetar?

I en demokratisk prosess bør ikke opprinnelsesland være et relevant kriterium og derfor vil betegnelsen "minoritet" som du bruker den bli misvisende i denne sammenhengen. Minoritet (i en politisk sammenheng) betegner noen som har politiske overbevisninger som avviker merkbart fra de som holdes av et flertall av folket. I et demokratisk samfunn vil altså majoriteten aldri styres av minoriteten.

 

Dessuten er det jo ikke sånn at statsministeren er enerådende, så å bruke betegnelsen "styre" blir også gal. Han har jo ikke store fullmakter sammenliknet med statsledere i mange land. Han har en viktig politisk posisjon, men å styre landet er noe regjeringen, domstolene og stortinget gjør i samspill.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Dersom det partiet jeg vil stemme på har en med minoritetsbakgrunn som sin stasministerkandidat kommer dette ikke til å hindre meg fra å stemme på dem. Jeg er ikke fan av valg som går altfor mye på person.

 

Roberteh: Dersom en farget statsminister eller et høyt antall mennesker med farvet hud er nok til å få deg til å flytte til island, så kan du vel egentlig bare pakke snippesken med en gang, så kanskje vår hypotetiske mørke statsminister møter et norsk samfunn med litt mindre hat enn det ellers ville hatt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

Syns at den som er best kvalifisert skal få jobben.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

 

Hvordan er det relevant? Sånn helt seriøst, hvordan tror du hudfarge eller etnisitet kommer til å påvirke valgene? Statsministere velges utifra hva slags kvaliteter de besitter. Jeg skjønner jo at dette spørsmålet kommer som resultat av at Obama akkurat ble valgt til president og da kan jeg meddele at hadde det vært en av Obamas retoriske og karismatiske kaliber i ett av partiene hadde han vært en sterk kandidat til statsministerposisjonen.

 

Spørsmålet er vel, kan du takle en fra en minoritet, som er best kvalifisert?

 

Det virkar ikkje som du forstod heilt poenget mitt.

Det virkar som om det er medias største drøm at nokon sm ikkje høyrer heim her skal styre.

Lenke til kommentar
Dersom en farget statsminister eller et høyt antall mennesker med farvet hud er nok til å få deg til å flytte til island, så kan du vel egentlig bare pakke snippesken med en gang.

Antallet er ikke høyt nok enda, og "minoriteten" i Norge for aldri undertegnede til resignere uten kamp. Den negative utviklingen kan snus. Alle innvandrere i Norge må ikke på død og liv bo i Oslo!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Oleoh, til info så er det ganske så uredelig å endre innholdet i et innlegg uten å markere at det er gjort, og hvorfor det er gjort. Det gjøres gjerne med en "Edit: <forklaring>" nederst i innlegget.

 

Grunnen til at eg endra innlegget litt er at eg ikkje klarte å få fram meininga mi uten å forandre det.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen som tror det er umulig for la oss si en adoptert jente fra Korea å bli statsminister? Eller en person som er halvt asiatisk og halvt norsk? Det har da vært flere på Stortinget med ulike bakgrunner. I media er det da mange med ulik bakgrunn, om personen snakker norsk flytende og fremmer norske verdier som likestilling, ytringsfrihet og er like norsk som en person som er adoptert, så er mitt inntrykk at ingen tenker noe på denne personen som umulig skikket for statsminister eller liknende.

Lenke til kommentar
Norge er for ungt, i innvandringsamanheng, til å få ein statsminister med minoritetsbakgrunn. USA er eit land som var multinasjonalt i utgangspunktet, det er bygd med hender frå alle verdenshjørner. Mentaliteten som fylgjer med dette, gjorde det mogleg for ein mann som Obama å lukkast i valet.

(I tillegg til ein velsmurt kampanje osv.)

Det er eg glad for, men eg vonar og trur at det er lenge til Norge gjer eit liknande val.

 

USA ble lenge styrt av hvite og undertrykte alle andre farger, særlig i sørstatene. Det er bare ca. 40 år siden det ble slutt på segregeringen. Norge har aldri hatt det slik. Vi har stort sett vært åpne helt siden de første innvandrerne kom. Problemet vårt er ikke at vi ikke tolererer innvandrere, men at det er så få av dem som engasjerer seg i politikken, selv om AP, bl.a., jobber for å engasjere flest mulig.

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen som tror det er umulig for la oss si en adoptert jente fra Korea å bli statsminister? Eller en person som er halvt asiatisk og halvt norsk? Det har da vært flere på Stortinget med ulike bakgrunner. I media er det da mange med ulik bakgrunn, om personen snakker norsk flytende og fremmer norske verdier som likestilling, ytringsfrihet og er like norsk som en person som er adoptert, så er mitt inntrykk at ingen tenker noe på denne personen som umulig skikket for statsminister eller liknende.

 

Denne personen vil ikke gå under kategorien "minoritet" så lenge den har vokst opp med tradisjonelle norske verdier.

 

Ellers ser jeg at flere i denne diskusjonen ikke helt klarer å skille hudfarge og etnisk bakgrunn. Har man en annen etnisk bakgrunn så er man per definisjon en del av en annen kultur enn den tradisjonelle norske. Slike personer vil aldri bli statsministere her i Norge så lenge flertallet av befolkningen beholder samme kulturelle verdier som vi har i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Er det virkelig noen som tror det er umulig for la oss si en adoptert jente fra Korea å bli statsminister? Eller en person som er halvt asiatisk og halvt norsk? Det har da vært flere på Stortinget med ulike bakgrunner. I media er det da mange med ulik bakgrunn, om personen snakker norsk flytende og fremmer norske verdier som likestilling, ytringsfrihet og er like norsk som en person som er adoptert, så er mitt inntrykk at ingen tenker noe på denne personen som umulig skikket for statsminister eller liknende.

 

Denne personen vil ikke gå under kategorien "minoritet" så lenge den har vokst opp med tradisjonelle norske verdier.

 

Ellers ser jeg at flere i denne diskusjonen ikke helt klarer å skille hudfarge og etnisk bakgrunn. Har man en annen etnisk bakgrunn så er man per definisjon en del av en annen kultur enn den tradisjonelle norske. Slike personer vil aldri bli statsministere her i Norge så lenge flertallet av befolkningen beholder samme kulturelle verdier som vi har i dagens Norge.

 

Så du regner ikke Obama som en minoritet da siden han har vokst opp med tradisjonelle amerikanske verdier? Og heller ikke flerkulturelle personer med en norsk forelder og en utenlandsk forelder? Og heller ikke personer som lar barna sine vokse opp med tradisjonelle norske verdier, selvom begge foreldrene er utenlandske? Definisjonen din er helt bak mål, for å være ærlig. "har man en annen etnisk bakgrunn så er man en del av en annen kultur enn den norske"? Du vet jo ikke hva etnisk bakgrunn er for noe engang. Det finnes mange med annen etnisk bakgrunn enn norsk som har samme kultur som norske, adopterte er bare ett eksempel.

Lenke til kommentar
Så du regner ikke Obama som en minoritet da siden han har vokst opp med tradisjonelle amerikanske verdier? Og heller ikke flerkulturelle personer med en norsk forelder og en utenlandsk forelder? Og heller ikke personer som lar barna sine vokse opp med tradisjonelle norske verdier, selvom begge foreldrene er utenlandske? Definisjonen din er helt bak mål, for å være ærlig. "har man en annen etnisk bakgrunn så er man en del av en annen kultur enn den norske"? Du vet jo ikke hva etnisk bakgrunn er for noe engang. Det finnes mange med annen etnisk bakgrunn enn norsk som har samme kultur som norske, adopterte er bare ett eksempel.

 

Nei jeg regner ikke Obama som en minoritet. For at noe skal være en minoritet så må det eksistere et flertall av noe. Hvilken gruppe er det flertall av i USA? Norskamerikanere, italienskamerikanere, irskamerikanere, svenskamerikanere, engelskamerikanere, franskamerikanere eller tyskamerikanere?

 

Om man vokser opp med i en familie hvor den ene eller begge foreldrene kommer fra en annen kultur enn det som kan sies å være tradisjonellt norsk så vil denne personens kulturelle verdier være farget av foreldrenes kulturelle verdier.

 

En som har blitt adoptert i ung alder har ikke blitt påvirket nevnverdig av kulturelle faktorer fra hjemlandet og kan ikke sies å ha en annen etnisk bakgrunn.

 

Men du skal få lov å opplyse meg om hva etnisk bakgrunn er. Du ser vel kanskje på en som er adoptert fra Korea som koreaner og ikke som nordmann?

Lenke til kommentar

Minoritet betyr ganske enkelt mindretall, gjerne sett ift en gruppe i en hel populasjon.

 

Det interessante er hvordan man definerer grupper i en slik sammenheng. Hva er det som definerer en gruppe, og hvordan skilles gruppen fra andre grupper i populasjonen? Da kommer gjerne begrepet etnisk gruppe opp i diskusjonen.

 

Etnisitet brukes av mange som en kjærkommen erstatning for det gamle og tabubelagte ordet rase - det er feil. Etnisitet er et mye videre begrep enn rase. Det kan riktignok omfatte også det som lå i det gamle rasebegrepet (fysiske kjennetegn som hudfarge, ansiktstrekk etc), men det omfatter flere og kanskje vel så viktige aspekter. Kultur og skikker, felles historie/opphav, språk, av og til religion etc - alt som gjør at et folk (ethnos er gresk for folk) ser på seg selv som et folk, og andre oppfatter dem som et folk.

 

Etnisitet er altså er altså ikke et særlig presist begrep, og man kan trrigge mange morsomme diskusjoner av å kaste det frem...

Er man etnisk jøde hvis man er en ateist med jødiske foreldre? Er man jøde hvis man er blond og høy?

Hva skiller etnisk norsk fra etnisk svensk? Er det mulig å være etnisk trønder? Hvis man er etnisk same, er man da også etnisk norsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...