Gå til innhold

Rimi-Hagen byr på Komplett


Anbefalte innlegg

De som har grei på slikt, har sagt at det som er på gang, ser vi en gang i hundre år. Du får gjette resten!

 

Enkelte sier det, de fleste sier helt andre ting, det eneste alle er enig om er at vi har en "finanskrise" og at den vil påvirke realøkonomien. Noen sammenligner med krisa på 30-tallet. Problemet er at en slik sammenligning er umulig og faktisk særdeles lite relevant, fordi vi lever i et helt annet samfunn i dag. Og faktisk ser vi dette i ulike avskygninger ca hvert 7 år.

 

Og enkelte "dommedagsprofeter" tror på en resesjon ala 30-tallet. Men det er langt fra flertallet (det er faktisk et særdeles lite mindretall). Jeg har ikke noe problem med å liste opp de faktorer som er annerledes, og hvordan de sannsynligvis vil påvirke utviklingen. Det ser jeg som lite interessant i denne sammenheng.

 

Men det er særdeles viktig ikke å la seg blende av nyhetsmedienes sjokkoverskrifter laget på bakgrunn av enkeltanalytikeres utsagn, men faktisk lese deler eller hele de analysene som ligger bak. Ikke det at de nødvendigvis er "lystig" lesning, men de gir et langt mer balansert syn.

 

@newman221: Ja, faktisk tror jeg også at det er positivt for Komplett å ha en stor eier akkurat i dag. Og jeg tror også at det vil være positivt totalt sett for oss som potensielle og eksisterende kunder.

 

At Canica AS faktisk "løser" ut tilbudsplikten i Komplett ASA, er også en klar indikasjon på at tunge profesjonelle investorer regner med at det skal snu etterhvert. Data og andre kapitalvarer er ikke akkurat der man investerer dersom man tror det skal bli riktig ille. Dette er jo de områdene som virkelig mister salg når folk lukker igjen pengepungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor være negativ til at komplett får en ny eier. Og det er ingen ringere enn Stein Erik Hagen. Mannen som har gitt det norske folk lavere priser på mat (gjennom konkurranse, markedsføring og reduksjon av effektivitetstap i distrubisjonen)

 

- Mannen som har fått folk fra trygd til jobb.

- Mannen som har spart den norske stat for store summer arbeidsledighetstrygd.

- Mannen som har bidrar med mer skatt til velferdsstaten en noen annen og tilsvarende flere tusen arbeidstakere årlig.

- Mannen som har sørget for økte skatteinntekter fra sine ansatte.

- Mannen som har sørget for økte skatteinntekter gjennom selskapsskatten.

- Mannen som har sørget for økte momsinntekter for staten.

- Mannen som har bidratt til økt produktivitetsvekst.

- Mannen som har økt BNP med flere milliarder.

 

og mannen som har gitt familier jobb og hjem og barn en trygg oppvekst.

 

 

@ SamOslo

 

1. Jorden er rund

2. Vi har dokumentert og bevist at Holocaust var virkelig.

3. Stein Erik Hagen har gjort deg og meg rikere.

4. Når en person tjener bra, så går det ikke utover noen andres lommebok. (hvor kommer pengene vi har i Norge idag fra, når vi ikke hadde de for 50 år siden? Og nei de kommer ikke fra andre land. Hørt ordet verdiskapning?

5. Ohms lov eksisterer, Newtons lover eksisterer og økonomisk vitenskap eksisterer.

Endret av Blackey
Lenke til kommentar
...Morsomt å se alle her inne som kritiserer Hagen uten å ha noen som helst kunnskap om mannen utover "RIMI-Hagen"-stempelet...

Vel, oldboy har du noe mere kunnskap om fyren?

 

Jeg handlet ihvertfall i den aller første kolonialbutikken hans (som han fikk av faren sin) på Ski i Nordbyveien - akkurat der hvor Nordbyveien (ligger en rundkjøring der nå) begynner å "bikke" nedover bakken ned mot Ski sentrum - på slutten av 69 eller var det tidlig 70-tallet, da han starta opp der. Ufordragelig og arrogant allerede da.

 

:o|

Lenke til kommentar
Han eier vel Spaceworld kjeden fra før av... så grandis tviler jeg på.. men kanskje vi ser en sammensmelting av Komplett og Spaceworld.. hmm jaja. På samme måte som vi nå ser 7/11 i alle hans Shell stasjoner.

 

7Eleven er det Reitan-gutta som står for, så det har ingenting i denne saken å gjøre.

Morsomt å se alle her inne som kritiserer Hagen uten å ha noen som helst kunnskap om mannen utover "RIMI-Hagen"-stempelet...

Ro ned laban litt da, det kan være fult mulig å blande Reitan og Hagen som skjedde i mitt tilfelle.

Forøvrig liker jeg begge(muligens ikke som person) og glad for at vi har dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva med å kunne hente bruke alle Rimi og Ica butikker som hente og reklamasjonssteder.

Problemet er at Hagen forlengst er ute av Rimi, mange år siden han kjøpte seg ut der...

Hihi, måtte bare kommentere denne. Man kjøper seg sjeldent ut av bedrifter. Da har det isåfall gått veldig dårlig med bedriften =)

 

Og som noen nevner her, så er 7eleven eid av Reitan-familien. De eier også Narvesen.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Man altså, tatt situasjonen i betraktning så er det kanskje til det bedre at hagen overtar komplett, enn at bedriften kjører seg ut i en grøft gitt tiden. Hagen har tross alt chash, og han investerer ikke uten å få noe tilbake - noe han vil gjøre.

Komplett er en bra butikk og et sterkt merkevare, noe vi nerder delvis har bidratt til å skape. Er noen uenige i dette så er man blåst i hue.

 

Men så er seff spørsmålet hva skjer med komplett når de skal tenke mer chash. Det er tross alt en sjappe som selger støffs-for-nørds, noe som er en nisje. Vi finner vifter for en masse formål f.eks.

Se om du finner kjølere, vifter, hovedkort etc etc ++ på elkjøp/spaceworld - nada. Fordi det er ikke mainstream nok.

Før kjøpte jeg på ps/microplex/multicom/komplett ... men etterhvert så har priser/service/utvalg gjort at jeg kjøper kun hos komplett idag. Om jeg sparer 100kr et annet sted så er ikke det værdt det i forhold til det komplett gir meg.

Men ikke f#¤% om det kan være lønnsomt for komplett å tilby 100+ varianter av HK.

 

Så jeg er naturligvis spent.

Jeg betalte nettopp ca. 10 500 for noe jeg måtte betale ca. 12 500 for på komplett.

 

Komplett er en helt grei butikk, men de tjener mest på at det er veldig etablert merkevare i det norske nørdesamfunn.

 

Det er veldig dumt å sammenligne komplett med elkjøp og spaceworld. Mer korrekt er det å sammenligne med amentio, netshop ++

 

Andre nettbaserte butikker som selger datakomponenter er stort sett like god på service, utvalg og pris +/-. Komplett er ikke dyrt, men det finnes billigere alternativer.

 

Men jeg liker webdesignet til komplett best :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Etter transaksjonen kontrollerer Canica Invest 56,58 prosent av selskapets aksjekapital og stemmer.

Smart av Hagen å ha benyttet "finanskrisen" til å ta kontroll over Komplett som en av de største aktørene i skandinavia. Jeg håper bare ikke dette fører til "negative" endringer ift. oss forbrukere innenfor forretningskonseptet til Komplett.

 

Slike tider er ofte "den rikes brød og den fattiges død".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...