Gå til innhold

Rimi-Hagen byr på Komplett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg ikke har sansen for Hagen, vet jeg at han ikke er dum nok til å gå inn i en så etablert leverandør av elektronikk og data for å ødelegge. Siden komplett er en butikk som først og fremst fokuserer på å levere komponenter til PC, forstår selv en person som Hagen at han ikke skal stoppe salget av slike ting.

 

Det jeg tror vi kan få se, er at komplett nedbemanner, kanskje markedsfører litt mer enn nå og blir enda mer kommersielt - men dette er en retning som komplett har gått mot i lang tid allerede.

 

Det er lenge siden komplett var et av de billigste leverandørene på markedet. Butikker som Netshop og Amentio har mye bedre priser samt minst like god service som komplett. Komplett er bare mer etablert.

Lenke til kommentar
... og godt er det at Norge har forretningsmenn i verdensklasse. Han presset jo delvis ut Lidle.

Og hva var det som var så ille med LIDL? Hva har vi fått isteden? Joda, enda flere REMA1000-filialer - det er konkurranse, det...

 

Enda en som har gått i fella og svelget rått alle insinuasjoner og målrettet (feilaktig) kritikk av LILD sitt konsept.

 

Beskyldninger og rykter som ble satt ut av HAGEN-gruppen og REMA_1000-gruppen sammen, lenge før LIDL var etablert i Norge. Alt sammen målrettet bakvaskelser for å unngå og få reell konkurranse i norsk dagligvarebransjen. :roll:

 

Jada, det ER riktig, Hagen har delvis klart og presse ut LIDL, sammen med våpendrageren Reitan - men motivene kan man jo diskutere.

 

:o)

 

 

Det er nok av konkurranse i dagligvare bransjen. Lider ikke av at lidl ble presset ut. Lidl hadde jo et latterlig konsept. Kan bare nevne de idiotiske kassene som et eksempel!.

Lidl gravde sin egen grav ved å ikke omstille butikken etter hva nordmenn venter.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Komplett er overpriset. Litt dyrere, men de har også vesentlig mer informasjon på sine sider, du kan faktisk se bilder av og lese speks på de fleste produktene. Det kan du ikke på Amentio. De surfer på at Komplett, PS, Netshop og andre, mer seriøse nettbutikker faktisk informerer kundene sine om hva de selger. Hvis de store butikkene går dukken fordi alle ønsker å spare 100kr vil det bli langt vanskeligere å finne rett produkt. Sannsynligvis vil utvalget også bli mindre.

Hva Hagen angår så får vi bare vente å se, men det spørs om det ikke er netthandelkompetanse Hagen først og fremst kjøper, det vil i så fall være fremtidsrettet. Tviler på at han ønsker å påvirke driften i særlig grad.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar feil så eier ikke Canica/Hagen Steen & Strøm lenger? Uansett så ser jeg ingen negative ting med at hagen kjøper seg opp i komplett. Handler selv der bare da jeg "må". Ellers er det Amentio eller Netshop som gjelder for meg.

 

Du har rett, det ble solgt den 8.10.2008 til et nederlandsk pensjonsfond samt en fransk kjøpesenterkjede.

Lenke til kommentar

1. Lidl var genial, de hadde mye bra varer, men siden det ikke var poteter gikk de konk.

 

2.Kanskje komplett trenger en remafisering. De var jo udugelige på priser.

 

3. Hvis jeg bestiller noe spør jeg alltid on noen andre trenger noe sånn at vi kan ta alt på en ordre. Og hvis jeg skulle bestillt flere varer hos komplett hadde vi hatt vår egen lille finanskrise.

 

Eneste jeg liker/likte med komplett var selve nettsiden hvor de anbefalte andre produkter når man så på en produktside. Den var til tider missvisende men allikavel en god idee.

Lenke til kommentar
Han eier vel Spaceworld kjeden fra før av... så grandis tviler jeg på.. men kanskje vi ser en sammensmelting av Komplett og Spaceworld.. hmm jaja. På samme måte som vi nå ser 7/11 i alle hans Shell stasjoner.

 

7Eleven er det Reitan-gutta som står for, så det har ingenting i denne saken å gjøre.

Morsomt å se alle her inne som kritiserer Hagen uten å ha noen som helst kunnskap om mannen utover "RIMI-Hagen"-stempelet...

Lenke til kommentar
Han eier vel Spaceworld kjeden fra før av... så grandis tviler jeg på.. men kanskje vi ser en sammensmelting av Komplett og Spaceworld.. hmm jaja. På samme måte som vi nå ser 7/11 i alle hans Shell stasjoner.

 

7Eleven er det Reitan-gutta som står for, så det har ingenting i denne saken å gjøre.

Morsomt å se alle her inne som kritiserer Hagen uten å ha noen som helst kunnskap om mannen utover "RIMI-Hagen"-stempelet...

Jeg kritiserer Rimi hagen som person, men kritiserer sterkt det han står for. Nemlig en grådighet uten grenser, og her ser vi en ny side av disse gribbene som overtar små bedrifter mens de er mest sårbare.

Lenke til kommentar
Jeg kritiserer Rimi hagen som person, men kritiserer sterkt det han står for. Nemlig en grådighet uten grenser, og her ser vi en ny side av disse gribbene som overtar små bedrifter mens de er mest sårbare.

 

Hehe...

Som sagt, dere må sette dere inn i en sak før dere kommer med bombastiske påstander.

Komplett er forøvrig nordens største netthandelsselskap, små sa du?

Lenke til kommentar

@oldboy: Må si jeg støtter dine synspunkt. Personlig har jeg langt fra sansen for Hagen, men at han selv og de han har omgitt seg med er dyktige forretningsmenn skal man langt fra stikke under en stol.

 

Men de fleste viser jo klart mangel på kunnskap og ikke så lite dobbeltmoral.

 

@Sam_Oslo: Nå er ikke et Komplett akkurat noen liten bedrift. Og selskapet Canica AS må da få lov til å gjøre de investeringene de synes er fornuftige. Canica er nemlig ikke bare Stein Erik Hagen, men et selskap med oppgave å forvalte Hagenfamiliens formue. Nå utløste bare kjøpet av de siste aksjene tilbudsplikt, er langt fra sikkert at andre aksjonærer selger. Og når du definerer Hagen som en gribb, er ikke de fleste kommersielle aktører gribber i slik henseende. Tror du f.eks Microsoft ville latt være å kjøpe et firma de var interessert i fordi prisen var skikkelig lav og de regnet med stor avkastning.

 

Faktisk kan det hende at Canica taper på denne investeringen. Det er faktisk en risiko også her. Tenk om verdensøkonomien går så dårlig som du spår. Da er faktisk ikke Komplett særlig god butikk lengre.

 

Skulle du levd etter det du skriver, burde du konvertert helt til Open Source og kastet ut Intel og nVidia.

 

Edit: Noe lureri tviler jeg på at det er her. Komplett er børsnotert, så all aksjehandel foregår åpent og etter klare regler.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke Intel og nVidia for ett øre, for min del kan begge ryke og reise. Jeg kjøper deres produkter fordi den er bedre enn konkurrenter og Open Source.

 

Som du nevner, Alle gjør mer eller mindre det samme. Det er et system som sørger for at de fete fiskene skal bli feter både i gode og dårlige tider.

 

Jeg blir litt sint, fordi basert på samme system, mange unge i etableringfasen vil snart bli nødt til å selge sine hus og hjem for billig penger. De fete skal bli feter på bekostning av folk som lever et vanlig liv og sliter for å bygge opp noe.

Lenke til kommentar

@Sam_Oslo: Ja, og det støtter du nær 100 % ved dine daglige handlinger. Skal du kritisere bør du også være voksen nok til å ta konsekvensene til en viss grad også dersom det betyr ikke å velge det beste alltid.

 

Verden blir ikke bedre uten at man er villig til å ta konsekvensen av sine syn.

 

Edit: Nå synes jeg ikke bare synd på disse i etableringsfasen, alt for mange har uten tvil brukt penger tildels langt over evne. Men det er en avsporing. En del av de vil nok få det tøft, men som oss som var i slutten av 20-åra/tidlig 30-åra ved krisen fra 88 - 93, overlever de nok.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

For min del, det er en vesentlig forskjell mellom teknologi-utviklere med Rimi-hagen/investerings selskaper. De først nevnte tilføyer noe nyttig til samfunnet, og tjener gode penger på det. De siste nevnte suger det som både teknologer og vanlige folk utvikler/har, uten til å tilføye noe nyttig.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
For min del, det er en vesentlig forskjell mellom teknologi-utviklere med Rimi-hagen/investerings selskaper. De først nevnte tilføyer noe nyttig til samfunnet, og tjener gode penger på det. De siste nevnte suger det som både teknologer og vanlige folk utvikler/har, uten til å tilføye noe nyttig.

 

De fleste teknologiutviklingsselskaper er i startfasen faktisk "funda" (finansiert) av investeringsselskaper av samme type som Canica AS. Personlig vet jeg ikke nøyaktig porteføljen til Canica, men generelt plasserer denne type investeringsselskap en del av investeringene i slike prosjekter. Uten disse, ville faktisk særdeles mye av gode teknologiideer aldri blitt utvikla, ja faktisk mer eller mindre stoppet opp utenfor de lukkede rom hos svært store aktører (og der er de ikke alltid like innovative).

 

Og det er jo en sannhet at svært mye av innovasjonen hos f.eks. MS kommer fra oppkjøp av slike selskaper som i utgangspunktet var finansiert på denne måten. Dersom man lykkes, kommer aktører som Intel, Nokia, Microsoft med flere å kjøper de opp, og investeringsselskapene får tilbake det de investerte med renter.

 

Uten at dette skal være et forsvar for akkurat Stein Erik Hagen (til det kjenner jeg ikke den detaljerte porteføljen til Canica), men generelt sett er slik "investeringsselskaper" helt nødvendige for teknologisk utvikling og skaping av nye arbeidsplasser, og egentlig viktigere enn de store teknologiaktørene (som i realiteten mer eller mindre bare effektiviserer bort arbeidsplasser).

 

Så hvem som er viktigst for verdiskapinga er ikke alltid så lett å se. I tillegg ville f.eks. det av produkter som f.eks Intel med flere lager hatt liten verdi uten et distribusjons og salgsledd. Noe må jo eie dette også.

Lenke til kommentar

Grunnen til at hagen kjøper seg opp til over 40% nå er aksjeloven som sier at han da er pliktig til å gi tilbud på alle aksjene i et selskap. Ved å gjøre det nå er det liten sjanse for at så mange vil selge( dårlig kurs, ingen bud premie) slik at han senere kan kjøpe seg videre opp uten at han må gi nytt tilbud på alle aksjene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...