Gå til innhold

grønn laser? pris?


ecko

Anbefalte innlegg

først må jeg spørre, er 5 og 10 mw grønne lasere farlige for synet om det kun er snakk om noen blink på øynene? for eksempel om man lyser i noe som reflektere strålen.

 

jeg har funnet lasere i butikk. 5 mw til 130 og 10 mw til 250. er det rimelig? vet dere om andre? helst noen med andre batterier enn de små runde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 5mW er ikke direkte skadelig på øynene så lenge du ikke stirrer på dem i flere sekunder liksom. 10mW begynner det å bli alvorlig, kan få store følger!

 

5mW og 10mW er ikke sterke saker. Du kan se 'beamen' på nettene og dager det er tåke, rom med mye røyk osv. Alt over 5mW kan skade øynene midlertidlig hvis du ser rett i dem. Husk å ALDRI stirre på laser-beamen i øynene!

 

Grønne lasere er IR-basert, altså Infrarød. Har du en middels sterk laser (over 80mW) så er det et must å sette i et IR-filter på laseren ELLER bruke IR-filter briller. Husk dette, selv om du ikke kan se infrarød, er det veldig skadelig for øyne. Siden du har bare tanker om å skaffe 5/10mW så er dette ikke noe å være redd for.

 

Prisene er latterlige. Du får MYE rimeligere pris på http://www.dealextreme.com/

 

Grønn 5mW for 17 dollar: http://dealextreme.com/details.dx/sku.91

Grønn 10mW for 20 dollar: http://dealextreme.com/details.dx/sku.938

Grønn 50mW for 23 dollar: http://dealextreme.com/details.dx/sku.2390 (denne har jeg kjøpt)

 

De to første linkene linker til "true" lasers. Det betyr at de er testet at de faktisk leverer antall mW som man har kjøpt, mens non-"true" lasers (den 50mW som jeg linket til) er IKKE testet for mW. De er bare testet at de virker liksom...

 

Har kjøpt grønne og røde lasere derifra. Gratis air-mail frakt, anbefalles!

 

Lykke til med kjøpet

Lenke til kommentar

takk for svar.

 

jeg har aldri kjøpt noe fra utenlandske sider, så hva skal jeg være obs på?

 

jeg søkte på google etter valutaen og kom fram til at 17 dollar blir "17 U.S. dollars = 114.770257 Norwegian kroner"

 

da sparer jeg jo ikke mange kronene på å kjøpe en 5mw trygg laser.

Lenke til kommentar

Du sparer mer på å kjøpe de høyere mW laserne, såklart.

DealExtreme er en fin nettbutikk og du trenger bare å bruke PayPal for å betale, så det er sikkert :)

 

IR-filters kan kjøpes på www.novalasers.com og noen IR-filters sitter innebygt i kameraer, webcams osv. Så om du har en gammel cam liggende så kan du bare ta ut filteret.

Briller kan kjøpes på forskjellige laser butikker også, nærmere informasjon finner du på www.laserpointerforums.com

Der kan du kjøpe briller som beskytter mot en bestemt wavelength. Det f.eks. bestemmer fargen på laseren. 650 wavelength er rød for eksemplel, men over 1000 er infrarød om jeg ikke tar feil. 475.5 er gul tror jeg, lenge siden jeg sjekket. Så om du kjøper briller, så du må være obs på at en brille som beskytter mot wavelengths f.eks. rød, disse vil ikke være beskyttende mot grønne!

 

Så det aller tryggeste for grønne lasere:

Sett in IR-filter i laseren, og bruk beskyttende briller for den grønne laseren.

 

Ville ikke satt in IR-filter før en høy mW, da.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Blah, ordla meg feil, I guess, for noen perfektsjonister. >_>

Skulle vel bare ha lagt inn "jeg anbefaller".

 

@Laland: Hvis du ikke skader øynene dine etter å ha lyst inn på øynene dine etter noen SEKUNDER, så kan du være 110% sikker på at du IKKE har en 50mW. Hvis den hadde vært 50mW og du hadde lyst i øynene dine i noen sekunder, kan du forvente deg å være blind etter et sekund eller to. Iallefall meget store permanente øyeskader.

 

Vet om en som hadde en 30mW (som virkelig var det) og han greide å lyse på øyet sitt i ca et halvt sekund, og han har permanente øyeskader (ser alltid en svart liten prikk på alt han ser), men han ble ikke blind da. :)

Lenke til kommentar
Ja det kan helt sikkert stemme for alt jeg vet! Bare så hvor langt den lyste og det var det som gjorde at jeg kjøpte den. Er gøy å kødde på skolen! :p

Ja, morro å kødde med og se beamen på nettene ^_^

Huff, tror jeg er helt avhengig av lasere :p

Kansje du skal lage en egen tråd for lasere? Vil du ha æren?

Sikler litt på grønn laser selv.

Heh, god idè. Kanskje jeg gjør det senere i dag :) Er litt overtrøtt så venter til anledningen byr seg.

 

Men takk for idèen! Ikke dum den :p

Lenke til kommentar
først må jeg spørre, er 5 og 10 mw grønne lasere farlige for synet om det kun er snakk om noen blink på øynene? for eksempel om man lyser i noe som reflektere strålen.

 

jeg har funnet lasere i butikk. 5 mw til 130 og 10 mw til 250. er det rimelig? vet dere om andre? helst noen med andre batterier enn de små runde.

Anbefaler at du driter i grønn laser, ihvertfalll over 5mw.

 

Bror min hadde en TRUE 50MW laser som han drev å lyste med, så traff han vinduet i et sekund og vips så ser han litt dårligere med det ene øyet enn det andre.. Der gikk pilotkarrieren.

Lenke til kommentar
først må jeg spørre, er 5 og 10 mw grønne lasere farlige for synet om det kun er snakk om noen blink på øynene? for eksempel om man lyser i noe som reflektere strålen.

 

jeg har funnet lasere i butikk. 5 mw til 130 og 10 mw til 250. er det rimelig? vet dere om andre? helst noen med andre batterier enn de små runde.

Anbefaler at du driter i grønn laser, ihvertfalll over 5mw.

 

Bror min hadde en TRUE 50MW laser som han drev å lyste med, så traff han vinduet i et sekund og vips så ser han litt dårligere med det ene øyet enn det andre.. Der gikk pilotkarrieren.

Sorry meg men han kan jo skylde seg selv.

Alle med vett i hodet VET at en 50mW kan være KJEMPESKADELIG for øynene, og man MÅ bruke beskyttende briller hvis man skal bruke de inne. Dette er VELDIG viktig. Har du ikke beskyttende briller, så bør man bare bruke de ute. Ellers setter man sine verdifulle øyne i stor risiko!

 

Synes du går litt for langt med å anbefalle at vi driter i en "over 5mW" laser. Som sagt, de med vett i hodet bruker de ikke innendørs der det kan bli fort refleksjoner osv.

 

Bare bruk beskyttelsesglass så er du mye mer forsikret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...