Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

GrandMa, jeg ser frem til den dagen du klarer formulere egne meninger. Er du uenig med Ehud Olmert? Han lyver når han sier den israelske staten diskrimenerer mot arabere, og at den står overfor store utfordringer for å korrigere dette? Ingenting av det du skriver motsier noe av det jeg skrev, eller hva Olmert hevder, med mindre man er så sneversynt å definere fravær av diskrimering utelukkende ut i fra at en har like politiske rettigheter. Jeg synes det er avslørende, og uredelig på grensen til løgnaktig, å sitere fra en Wikipedia-artikkel om israelske arabere, men late som om avsnittet som omhandler diskriminering ikke eksisterer. Du siterer altså fra en anonym kilde for å underbygge din påstand om at det ikke diskrimineres overfor arabere av den israelske staten, men bruker ikke den delen av kilden som faktisk omhandler diskriminering.

 

Det er en så selektiv bruk av en kilde som det går an.

 

PS: det er relativt vanlig å legge til en kilde, men med tanken på at kilden din inneholder opplysninger som direkte motsier det du hevder forstår jeg at du ikke ønsker at andre ser deg nærmere etter i kortene. Igjen, avslørende.

 

Jeg bare kopierte det jeg hadde skrevet i den forrige tråden og det kan sikkert virke litt selektivt.

 

Jeg har dessuten sagt flere ganger at palestinerne/araberne blir forskjellsbehandlet. Det er derimot på grunn av at palestinerne kan sees på som fiender av Israel og ikke på grunn av deres etnisitet. :) Jeg synes det er grumsete og beklagelig, men på ingen måte rasisme. Hvis du ikke hadde vært så opptatt av å legge frem hersketeknikker og annet skvaldr som perler på en snor hadde du kanskje lagt merke til det? :)

 

Forresten, her er henvisningene i GrandMas kilde som omhandler diskriminering. De var hendig utelatt:

 

The document explains that by definition the "Jewish State" concept is based on ethnically preferential treatment towards Jews enshrined in immigration (the Law of Return) and land policy (the Jewish National Fund), and calls for the establishment of minority rights protections enforced by an independent anti-discrimination commission.

...

JNF charter specifies the land purchased is for the use of the Jewish People. In the past, this was interpreted to mean that the JNF should not lease land to non-Jews, but the restriction was circumvented in practice, for example, by granting one-year leases to Bedouin herders.[112] As the ILA is a state agency, refusal to lease the land to Arabs has been seen as state-discrimination.[109] When the ILA did lease JNF land to Arabs, it took control of the land in question and compensated the JNF with an equivalent amount of land in areas not designated for development (generally in the Galilee and the Negev), thus ensuring that the total amount of land owned by the JNF remains the same.[110][113] This was a complicated and controversial mechanism, and in 2004 use of it was suspended. After various stages of legal resolution, including Supreme Court discussions and a directive by the Attorney General instructing the ILA to lease JNF land to Arabs and Jews alike, in September 2007 the JNF suggested reinstating the land-exchange mechanism.[110][114] The JNF currently owns 13% of land in Israel.[115][116]

...

Although this law theoretically applies to all Israelis, it has disproportionately affected Arab citizens of Israel;[158] Arabs are far more likely to have Palestinian spouses than other Israelis.[159] Thus the law has been widely considered discriminatory[160] and the United Nations Committee on the Elimination of Racial Discrimination has unanimously approved a resolution saying that the Israeli law violated an international human rights treaty against racism.[161] Critics argue that the law is racist because it severely discourages incidents of intermarriage between Israelis and Palestinians, inhibits the ability of Palestinian Arabs with Israeli citizenship or in the Occupied Territories to marry, as a means of keeping dispersed Palestinian communities in isolation from one another and discouraging procreation between and betwixt the 'Green Line.'

...

Inequality in the allocation of public funding for Jewish and Arab needs, and widespread employment discrimination, present significant economic hurdles for Arab citizens of Israel.[165] On the other hand, the Minorities at Risk (MAR) group also states that despite discrimination, Arabs in Israel "are relatively much better off economically than neighboring Arabs."[166]

...

nequality in the allocation of public funding for Jewish and Arab needs, and widespread employment discrimination, present significant economic hurdles for Arab citizens of Israel.[165] On the other hand, MAR also states that despite discrimination, Arabs in Israel "are relatively much better off economically than neighboring Arabs."[166]

The New York Times (8 February 2007) affirms, "a recent report on poverty published last year by Israel’s National Insurance Institute indicated that 53 percent of the impoverished families in Israel are Arabs."[170] Of the 40 towns in Israel with the highest unemployment rates, 36 are Arab towns.[60] Further, according to the Central Bank of Israel statistics for 2003, for those Arabs citizens who are employed, salary averages are 29% lower than salary averages for Jewish workers.[60] Freedom House reported in 2006 that the fact that the majority of Arabs in Israel does not join the army – making them ineligible for financial benefits, including scholarships and housing loans – may be a factor in inferior access to education, housing, and social services in relation to the Jewish population.[171]

Difficulties in procuring employment have been attributed to a comparatively low level of education vis-a-vis their Jewish counterparts, insufficient employment opportunities in the vicinity of their towns, discrimination by Jewish employers, and competition with foreign workers in fields, such as construction, agriculture, etc.[60] Arab women have a higher unemployment rate in the work force relative to both religious and secular Jewish women. While among Arab men the employment is on par with Jewish men, 17% of Arab women are employed. This puts the Arab employment at 68% of the Israeli average. Druze and Christian Arabs have higher employment than Muslims.[172]

...

Recognition of discrimination

Official Israeli recognition

While formally equal according to Israeli law, a number of official sources acknowledge that Arab citizens of Israel experience discrimination in many aspects of life. Israeli High Court Justice (Ret.) Theodor Or wrote in The Report by the State Commission of Inquiry into the Events of October 2000:

The Arab citizens of Israel live in a reality in which they experience discrimination as Arabs. This inequality has been documented in a large number of professional surveys and studies, has been confirmed in court judgments and government resolutions, and has also found expression in reports by the state comptroller and in other official documents. Although the Jewish majority’s awareness of this discrimination is often quite low, it plays a central role in the sensibilities and attitudes of Arab citizens. This discrimination is widely accepted, both within the Arab sector and outside it, and by official assessments, as a chief cause of agitation.[184]

The Or Commission report also claims that activities by Islamic organizations may be using religious pretenses to further political aims. The commission describes such actions as a factor in 'inflaming' the Muslim population in Israel against the authorities, and cites the al-Sarafand mosque episode, with Muslims' attempts to restore the mosque and Jewish attempts to stop them, as an example of the 'shifting of dynamics' of the relationship between Muslims and the Israeli authorities.

 

[edit]

International recognition

According to the 2004 U.S. State Department Country Reports on Human Rights Practices for Israel and the Occupied Territories, the Israeli government had done "little to reduce institutional, legal, and societal discrimination against the country's Arab citizens."[183]

The 2004 U.S. State Department Country Reports on Human Rights Practices[183] notes that:

▪ "Approximately 93 percent of land in the country was public domain, including that owned by the state and some 12.5 percent owned by the Jewish National Fund (JNF). All public land by law may only be leased, not sold. The JNF's statutes prohibit the sale or lease of land to non-Jews. In October, civil rights groups petitioned the High Court of Justice claiming that a bid announcement by the Israel Land Administration (ILA) involving JNF land was discriminatory in that it banned Arabs from bidding."

▪ "Israeli-Arab advocacy organizations have challenged the Government's policy of demolishing illegal buildings in the Arab sector, and claimed that the Government was more restrictive in issuing building permits in Arab communities than in Jewish communities, thereby not accommodating natural growth."

▪ "In June, the Supreme Court ruled that omitting Arab towns from specific government social and economic plans is discriminatory. This judgment builds on previous assessments of disadvantages suffered by Arab Israelis."

▪ "Israeli-Arab organizations have challenged as discriminatory the 1996 "Master Plan for the Northern Areas of Israel," which listed as priority goals increasing the Galilee's Jewish population and blocking the territorial contiguity of Arab towns."

▪ "Israeli Arabs were not required to perform mandatory military service and, in practice, only a small percentage of Israeli Arabs served in the military. Those who did not serve in the army had less access than other citizens to social and economic benefits for which military service was a prerequisite or an advantage, such as housing, new-household subsidies, and employment, especially government or security-related industrial employment. The Ivri Committee on National Service has issued official recommendations to the Government that Israel Arabs not be compelled to perform national or "civic" service, but be afforded an opportunity to perform such service".

▪ "According to a 2003 Haifa University study, a tendency existed to impose heavier prison terms to Arab citizens than to Jewish citizens. Human rights advocates claimed that Arab citizens were more likely to be convicted of murder and to have been denied bail."

▪ "The Orr Commission of Inquiry's report [...] stated that the 'Government handling of the Arab sector has been primarily neglectful and discriminatory,' that the Government 'did not show sufficient sensitivity to the needs of the Arab population, and did not take enough action to allocate state resources in an equal manner.' As a result, 'serious distress prevailed in the Arab sector in various areas. Evidence of distress included poverty, unemployment, a shortage of land, serious problems in the education system, and substantially defective infrastructure.'"

The 2007 U.S. State Department Country Reports on Human Rights Practices[185] notes that:

▪ "According to a 2005 study at Hebrew University, three times more money was invested in education of Jewish children as in Arab children."

Human Rights Watch has charged that cuts in veteran benefits and child allowances based on parents' military service discriminate against Arab children: "The cuts will also affect the children of Jewish ultra-orthodox parents who do not serve in the military, but they are eligible for extra subsidies, including educational supplements, not available to Palestinian Arab children."[186]

According to The Guardian, in 2006 just 5% of civil servants were Arabs, many of them hired to deal with other Arabs, despite the fact that Arab citizens of Israel comprise 20% of the population.[177]

Although the Bedouin infant mortality rate is still the highest in Israel, and one of the highest in the developed world, The Guardian reports that in the 2002 budget, Israel's health ministry allocated Arab communities less than 0.6% of its budget for healthcare facility development.[177]

 

[edit]

Contesting discrimination

Although the Israeli government acknowledges that "Israel has a high level of informal segregation patterns," it argues that this is primarily because of the self-segregating nature of Israel's ethnic groups. The Israeli Foreign Ministry maintains that in spite of certain social cleavages, the political systems and the courts "represent strict legal and civic equality."[187] Mitchell G. Bard addresses charges of inequality in his book Myths and Facts: a Guide to the Arab-Israeli Conflict. He writes that "Arabs in Israel have equal voting rights; in fact, it is one of the few places in the Middle East where women may vote. [...] Israeli Arabs have also held various government posts [...]"[188]

According to Bard, "The sole legal distinction between Jewish and Arab citizens of Israel is that the latter are not required to serve in the Israeli army. This is to spare Arab citizens the need to take up arms against their brethren. Nevertheless, Bedouins have served in paratroop units and other Arabs have volunteered for military duty. Compulsory military service is applied to the Druze and Circassian communities at their own request." Similarly, the Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America (CAMERA), a pro-Israel[189] media monitoring and research organization, argues that since they are not required to serve in military, yet still have all the rights accorded Jews in Israel, Arabs in Israel are at an advantage. As evidence they cite various cases in which Israeli courts have found in favor of Arab citizens.[190]

 

 

Det er ganske så merkverdig prestasjon å sitere fra en artikkel i en diskusjon om diskriminering, men ved selektiv og uredelig klipping utelate alle av de 22 gangene "discrimination" er nevnt i teksten.

 

Jeg bare kopierte det jeg hadde skrevet i den forrige tråden og det kan sikkert virke litt selektivt.
Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg la merke til at du har en posisjon som verken støttes av den israelske statsministeren, eller av kilden du bruker. Jeg ser også at du mener israelske statsborgere er fiender av Israel. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til slikt, men jeg adopterer dine ord: "grumsete og ubehagelig beklagelig".

 

(Om vi skal diskutere situasjonen for palestinere utenfor Israel ville 'diskriminering vært et så mildt ord at en måtte anse det for å være en eufemisme)

 

PS: denne diskrimeringen har røtter som strekker seg tilbake fra før 1967. Selv om man skulle anføre en blodrasistisk tolkning om at israelske arabere kan diskrimineres mot fordi Israel har arabiske fiender, så får den et lite temporalt forklaringsproblem. Ingen mener at jøder burde kunne diskrimineres mot i arabiske land fordi Israel er deres fiender, da det så åpenbart er antisemittisk og rasisme. Hvorfor du fremfører et tilsvarende resonnement for israelere som er arabere er meg uforståelig.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Jeg la merke til at du har en posisjon som verken støttes av den israelske statsministeren, eller av kilden du bruker. Jeg ser også at du mener israelske statsborgere er fiender av Israel. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til slikt, men jeg adopterer dine ord: "grumsete og ubehagelig".

 

(Om vi skal diskutere situasjonen for palestinere utenfor Israel ville 'diskriminering vært et så mildt ord at en måtte anse det for å være en eufemisme)

 

Jeg gir vel blanke i hva andre mener. Jeg er faktisk kapabel til å ha min egen mening.

Lenke til kommentar
PS: denne diskrimeringen har røtter som strekker seg tilbake fra før 1967. Selv om man skulle anføre en blodrasistisk tolkning om at israelske arabere kan diskrimineres mot fordi Israel har arabiske fiender, så får den et lite temporalt forklaringsproblem. Ingen mener at jøder burde kunne diskrimineres mot i arabiske land fordi Israel er deres fiender, da det så åpenbart er antisemittisk og rasisme. Hvorfor du fremfører et tilsvarende resonnement for israelere som er arabere er meg uforståelig.

 

Har arabiske land behov for å beskytte seg mot den jødiske befolkningen i disse landene?

Lenke til kommentar
PS: denne diskrimeringen har røtter som strekker seg tilbake fra før 1967. Selv om man skulle anføre en blodrasistisk tolkning om at israelske arabere kan diskrimineres mot fordi Israel har arabiske fiender, så får den et lite temporalt forklaringsproblem. Ingen mener at jøder burde kunne diskrimineres mot i arabiske land fordi Israel er deres fiender, da det så åpenbart er antisemittisk og rasisme. Hvorfor du fremfører et tilsvarende resonnement for israelere som er arabere er meg uforståelig.

 

Har arabiske land behov for å beskytte seg mot den jødiske befolkningen i disse landene?

Om du mener Israels systematiske diskriminering av den arabiske befolkningen i landet - fulle statsborgere - rettferdiggjøres av at de er arabere og derfor på magisk vis fiender av Israel, så plasserer du deg på ytre høyre ikke bare i norsk men også i israelsk sammenheng. Å dømme mennesker på bakgrunn av etnisitet og slik rasebasert guilt-by-association kan ikke beskrives som noe annet enn rasisme. Israelske arabere er på ingen måter fiender av Israel, de er israelske statsborgere. Jeg beklager virkelig at du mener disse kan diskrimineres mot. Jeg trodde ikke du var så ekstrem.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du stiller deg det spørsmålet selv først, om Israel har behov for å beskytte seg selv mot 1/5 av sin befolkning, om Israel må beskytte seg selv mot israelske statsborgere.

 

Jeg håper også du begrunner hvorfor disse 1 million, lovlydige og relativt moderate menneskene, utgjør noen trussel. Det er ikke jeg som har hevdet diskriminering av en etnisk gruppe er en finfin og akseptabel og langt fra rasistisk taktikk, jeg har hevdet det motsatte.

Lenke til kommentar

Ok, finfin var mine ord, men du forsvarer jo Israels diskriminering med bakgrunn i en helt usubstansiert påstand om at landets 1 millioner arabere er fiender av landet de er født i og lever fredelig i, så jeg kommer ikke til å trekke tilbake at du mener den er akseptabel.

 

Men om du når snur helt om, og mener diskriminering av israelske arabere ikke er akseptabelt, så ser jeg med glede på det.

Lenke til kommentar
Først og fremst: Ikke lat som om du ikke har sagt at det er rasisme mot palestinerne i Israel!

 

Jeg har sagt at rasismen mot palestinerne fra enkeltpersoner, ikke den israelske staten.

 

For det andre: Ikke lat som om de linkene jeg vist til ikke omhandler rasisme mot palestinerne i Israel. Gå gjerne til åpninginnlegget og les alle linkene du måtte ønske på nytt.

 

Det går seint med deg Glimti.

 

Jeg quoter meg selv for jeg orker ikke bruke mer energi på å gjenta meg selv til deg.

Palestinerne blir forskjellsbehandlet (av staten. rasisme blant enkeltmenneskene florerer) på grunn av handlinger fra andre palestinere. Selvfølgelig er det uheldig og man skulle helst sett at alle ble behandlet likt. Når man blir forskjellsbehandlet på grunn av noe andre palestinere gjør er det selvfølgelig litt 'grumsete', men rasisme er det da virkelig ikke. Det har ingenting med deres rase å gjøre.

 

For det tredje: Når arabere/ palestinere som selv bor i Israel uttaler seg om levevillkårene, stat og styring samt rasisme og diskriminering i Israel så tror jeg langt mer på hva han sier enn på hva folk her på forumet sier.

 

Klart du stoler på enhver som sier noe som underbygger påstanden din. :) Ikke akkurat en overraskelse. Du må derimot lære deg at uttalelser fra enkeltpersoner er akkurat det. Uttalelser fra enkeltpersoner.

 

Forøvrig: Dersom dette partiet av Lieerman skulle komme i en regjering med Likud, da blir det jo rasisme i den israelske regjeringen! Iallefall blir det rasistiske holdninger og det blir praktisert rasisme fra regjeringen dersom de gjennomfører de tingene han har snakket om!

 

Det kan se slik ut, men vi får vente å se. Jeg håper hvertfall han ikke kommer i nærheten av noen maktposisjon.

 

1) Hva kaller du gjenngjeldelsesaksjoner fra israelske soldater mot familiene til palestinske selvmordsbombere?

Riktig nok er det lenge siden slike gjenngjeldelsesaksjoner ble praktisert, men det var vanelig under tiden da konflikten var på sitt verste og selvmordsbombere var vanelig. Disse gjenngjeldelsesaksjonene var noe staten gav ordre om.

 

Og hva med hendelsen nylig der en palestinsk familie ble kastet ut av huset sitt som de hadde bodd i i årtider?

 

2) Så kall det forskjellsbehandling da. Er det riktig av den israelske staten å forskjellsbehandle alle palestinere, også moderate og sivile pga. handlingene til militante?

 

3) Ja, jeg stoler mer på folk som selv bor i Israel eller i de palestinske områdene enn folk som sitter her på forumet og gjør seg en mening utav artikkler og tidsskrifter.

 

Hvem mener du har størst oversikt og viten avde to kategoriene?

 

Leste du foresten den linken der det sto at det er tvilsomt at Lieberman kommer i regjeringen pga. frykt for forholdet mellom USA og Israel? Synnspunkter?

Lenke til kommentar

1. Når det skjedde var det ikke bra, og jeg er glad de har lagt den taktikken på hyllen.

 

2. Spørs hva du mener med 'riktig'. Jeg forstår det, men skulle ønske det ikke var sånn. Jeg skulle ønske det ikke var nødvendig.

 

3. Sier ikke du skal stole mer på oss, men det betyr ikke at enkeltpersoners uttalelser og meninger skal brukes som fakta.

 

Du vet hva jeg mener om Liebermann.

Lenke til kommentar
Jeg forstår forskjellsbehandlingen, men det betyr da vitterlig ikke at jeg synes det er akseptabelt. Jeg synes derimot ikke det er rasisme.

Du forstår den på bakgrunn av at du anser de som 'fiender'. Jeg ser ikke hvordan det er mulig å trekke den slutningen uten å bevege seg inn i et ganske grumsete farvann.

 

7.7. 2005 sprang noen briter seg selv i luften på Londons busser og t-baner. Dette var briter født og oppvokst i Storbritannia. Man kan antakeligvis ganske overbevisende argumentere for at disse menneskene var fiender av Storbritannia. Men om man ekstrapolerte av dette til å gjelde alle britiskfødte pakistanere eller muslimer - og derfor forsvare eller 'forstå' en diskriminering mot muslimske briter - ville alle skjønt at parallellen som ble trukket var smussete.

 

Når du forsvarer - eller i egne ord "forstår" - israelsk diskriminering av israelske arabere på bakgrunn av at de er "fiender av Israel", trekker du nøyaktig samme parallell.

 

Selv når det gjaldt ikke-israelske palestinere og familiegjenforening gjennom ekteskap med israelske arabere, så mente Israels høyesterettsjustitiarius at å nekte dette utgjorde diskriminering (han var i mindretall). Men diskriminering av israelske arabere foregår på svært mange områder, som offentlige ansettelser, tildeling av offentlige midler til ulike samfunn, og hvordan ikke-jøder systematisk ikke får kjøpt gjord grunnet antikvariske sionistiske lover (se JNF). Hvordan dette kan forsvares ut i fra sikkerhet (her er det ikke snakk om å gi nye personer opphold), er for meg komplett uforståelig.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
1. Når det skjedde var det ikke bra, og jeg er glad de har lagt den taktikken på hyllen.

 

2. Spørs hva du mener med 'riktig'. Jeg forstår det, men skulle ønske det ikke var sånn. Jeg skulle ønske det ikke var nødvendig.

 

3. Sier ikke du skal stole mer på oss, men det betyr ikke at enkeltpersoners uttalelser og meninger skal brukes som fakta.

 

Du vet hva jeg mener om Liebermann.

 

1) Da er vi enige der. Men hva vil du kalle den taktikken? Rasisme fra statens side? Forskjellsbehandling fra statens side?

 

2) Hvordan er det mulig å forstå det? Hvorfor skal man forskjellsbehandle feks. palestinske barn og tennåringer som bor på Vestbredden eller inne i Israel fordi militante palestinere på Gazastripen skyter raketter mot Israel? Hvor er logikken?

 

3) Enkeltpersonene har i det minste bedre oversikt over situasjonen enn oss. Hva mener du feks. om de som uttaler seg her?

 

http://www.dagbladet.no/2009/02/10/nyheter...estina/4783229/

 

Ja, men leste du artikklen? Tror du er mulig å unngå han i maktpossisjon pga. forholdet mellom USA og Israel?

Lenke til kommentar

1) Altfor mildt å si!

 

Du svarte forøvrig ikke på hva du mener om den palestinske familien som ble kastet ut av huset sitt. Hva mener du om det?

 

2) Men hvorfor ikke endre taktikkene og væremåtene sine ettersom den militante, palestinske angrepsformen har endret seg?

 

3) Når folk på det aktuelle området gjentatte ganger sier de samme tingene så har je stor tilltro til det. Hvorfor er du så skeptisk? Dette er jo uttalelser til sivile palestinere, ikke militante.

 

4) Da er vi iallefall enig om noe. :yes:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...