Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Gaza War Leads to Drop in Palestinian Support for Hamas: There is a commonly held view that taking military action against terrorists has the counterproductive effect of strengthening their popular support. Recent polling data suggest that Israel's recent action in Gaza had precisely the opposite effect. It turns out that military defeat (Israeli forces killed hundreds of Hamas fighters and damaged its infrastructure, while taking few losses of their own) actually lowered Hamas' support among Palestinians. A new poll by the Palestinian Center for Public Opinion found that 51% of Palestinians and 56% of those living in the Gaza Strip now believe that Hamas is leading Gaza in the "wrong" direction. Only 28% of Gaza Palestinians say they support Hamas, down from 52% in a survey conducted in November, before the recent conflict.

http://volokh.com/archives/archive_2009_02...html#1234407701

Lenke til kommentar

Glimti og GrandMa enig om noe. Nå faller nok himmelen i hodet på oss. :)

 

(I all foruminternhumoristisk ånd.)

 

Mener du arabere i Israel eller arabere i andre land?

Når jeg snakker om diskriminering snakker jeg om arabere i Israel, altså israelske statsborgere med arabisk etnisk tilhørighet.

 

Når det kommer til de som gjennomfører terroraksjoner har disse for det meste vært palestinere som har arbeidet med utgangspunkt fra Jordan, Libanon, Vestbredden og/eller Gaza avhengig av tid og sted.

 

Men det har også vært eksempler på israelske statsborgere med arabisk etnisk tilhørighet som gjennomfører aksjoner på israelsk jord.

 

I forbindelse med diskriminering, snakker jeg altså ikke om de palestinerne som har blitt utsatt for overgrep i alt fra Libanon til de okkuperte områdene. De har en annen juridisk status, og å kalle en del av de overgrepene diskriminering er, for å bruke en av Tom Clancys fraser, "å kalle en massevoldtekt et mildt sosialt avvik".

 

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Da må jeg stille meg kritisk til det du tideligere skrev om at denne diskrimineringen var forståelig. De som forsvarer Israels handlinger begrunner det alltid med at Israels første prioritet er å beskytte sine egne borgere.

Men hvordan kan det å gjenngjelde selvmordsangrep med å angripe familiene til selvmordsbombere, kaste en familie ut av huset deres der de har bodd i flere tiår samt å argumentere for at alle araere bør forvises fra Israel være selvforsvar eller forstås?

 

Hvorfor gå løs på familiene til selvmordsbomberne?

Hvorfor kaste en familie ut av huset der de har bodd i årtider?

Hvorfor ønske alle arabere ut av Israel og gå inn for det?

 

Som du kan lese i den siste artikklen jeg har kommet med så har mange palestinere bodd i Israel gjennom generasjoner og de jobber og betaler skatt. De er moderate, men blir behandlet som søppel og kommer i andre rekke. Og da hjelper det heller ikke å si at mange palestinere støttet Hamas under de siste kampene på Gazastripen. Det var Israel som forsterket palestinernes hat mot Israel i denne offensiven. Akkurat som de gjorde i tideligere angrep som feks. bombeangrepet på en boligblokk for flere år siden som jeg tideligere har linket til.

 

Jeg er altså dypt uenig i at denne diskrimineringen/ rasismen mot palestinere i Israel kan forstås. Motstanden mot militante kansje, men ikke mot moderate!

 

PS: La himmlen falle så mye den vil. Jeg tviler på at enigheten mellom GrandMa og meg vil vare så mye lenger. ;)

Lenke til kommentar
2. Er det ikke det som har skjedd da?

 

3. Det er uttalelser fra enkeltpersoner. Intet mer.

 

2) Hvis Israel har endret taktikk og væremåte, hvorfor diskrimineres moderate palestinere så vel som militante fortsatt?

 

3) Men det blir stadig fler og fler av dem. Hvor mange må uttale seg om dette før du annser det som uttalelser fra en masse og ikke bare fra enkeltpersoner?

 

Og hvorfor har du ikke lyst til å si hva du mener om den palestinske familien som ble kastet ut av huset sitt?

Lenke til kommentar
Jeg forstår forskjellsbehandlingen, men det betyr da vitterlig ikke at jeg synes det er akseptabelt. Jeg synes derimot ikke det er rasisme.

 

 

Det er jo rasitisk, man vil kaste ut araberne for å få en "ren" jødisk/israelsk stat. Det er rasitisk ovenfor araberne, hva om alle pakistanere skulle blitt kastet ut fra Norge fordi vi vil ha mest mulig etniske nordmenn. Er ikke det rasitisk?

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Jeg forstår forskjellsbehandlingen, men det betyr da vitterlig ikke at jeg synes det er akseptabelt. Jeg synes derimot ikke det er rasisme.

 

 

Det er jo rasitisk, man vil kaste ut araberne for å få en "ren" jødisk/israelsk stat. Det er rasitisk ovenfor araberne, hva om alle pakistanere skulle blitt kastet ut fra Norge fordi vi vil ha mest mulig etniske nordmenn. Er ikke det rasitisk?

 

Hva er det du snakker om? Det har ingenting å gjøre med en ren jødisk stat.

Lenke til kommentar

Men Israels oppførsel mot palestinerne skaper bare mer palestinsk hat mot Israel og støtte til Hamas! Så da er det litt underlig at Israel oppfører seg slik ovenfor palestinerne dersom de ønser å styrke sin egen sikkerhet. ;)

 

Du overså foresten dette:

 

2. Er det ikke det som har skjedd da?

 

3. Det er uttalelser fra enkeltpersoner. Intet mer.

 

2) Hvis Israel har endret taktikk og væremåte, hvorfor diskrimineres moderate palestinere så vel som militante fortsatt?

 

3) Men det blir stadig fler og fler av dem. Hvor mange må uttale seg om dette før du annser det som uttalelser fra en masse og ikke bare fra enkeltpersoner?

 

Og hvorfor har du ikke lyst til å si hva du mener om den palestinske familien som ble kastet ut av huset sitt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Har vi ikke snakket en del om dette?

 

Sikkerhet.

På lang sikt vil det jo føre til en svakere sikkerhet for Israel..

 

Nei, faktisk ikkje.

Isreil har og vill ha like god sikkerheit no som dei hadde før.

Lenke til kommentar
Hva er det du snakker om? Det har ingenting å gjøre med en ren jødisk stat.

 

 

Du sier du skjønner at de vil kaste ut 20% av befolkningen, altså araberne. Hva er hensikten med det egentlig?

Hva har det med sikkerhet å gjøre?

Og om Israel ønsker sikkerhet, tror du teppebombing av Gaza hjelper?

Det har jo motsatt effekt, fordi Israel driver ikke noe kjærlighets politikk ovenfor palestinerne så da kan ikke Israel forvente noe "kjærlighet" tilbake.

Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig rart, men lite gjennomtenkt.

 

2. Jeg tror vi snakker om forskjellige ting her. :S Riktig nok er det lenge siden slike gjenngjeldelsesaksjoner ble praktisert, men det var vanelig under tiden da konflikten var på sitt verste og selvmordsbombere var vanelig.

 

3. http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

 

Hvorfor er det ikke rart at den palestinske familien ble kastet ut av huset sitt?

 

2) Vi snakker om israelsk diskriminering av de sivile og moderate palestinerne. Nå er ikke situasjonen lenger slik at det kommer militante palestinere fra alle veier inn til Israel og utfører selvmordsbombeangrep.

Så hvorfor fortsetter Israel diskriminering av alle palestinere? Hvorfor ikke kun konsentrere seg om Gazastripen som faktisk er basen for angrep mot Israel? Volden på Vestbredden den siste tiden er det faktisk de jødiske bosetterne som har stått bak, ikke palestinerne!

 

3) Istedefor å komme med linker til lange artikkler, kan du ikke bare besvare følgende spørsmål: Hvor mange må uttale seg om de samme tingene og ha de samme meningene før du mener det er mer enn bare uttalelser fra enkeltpersoner?

Lenke til kommentar

Rune: Jeg forstår ikke hvor du får informasjonen din fra. Kaste ut alle arabere?

 

Glimti: Hevn er menneskelig, men lite gjennomtenkt.

 

2. Tja. Jeg vil nesten påstå at denne forskjellsbehandlingen er en av årsakene til at problemet ikke lenger er selvmordsbombere. Det er vel dermed ikke noen god ide å fjerne en så viktig sikkerhetsårsak.

 

3. Det er uansett uttalelser fra enkeltpersoner. Det er ikke noen magisk grense ettersom vanlige menneskers meninger skal behandles som vanlige menneskers meninger uavhengig av kvanta.

Lenke til kommentar

Og det fører bare til økt har fra palestinerne mot Israel!

 

2) Hvilken del av diskrimineringen palestinerne blir utsatt for er det som har roet ned konflikten og begrenset agrepene? Er alt den palestinske befolkningen utsettes for like nødvendig?

 

3) Når flere og flere av folkene som selv er midt i den aktuelle sonen og opplever dette til dagligdags sier akkurat det samme bør det begynne å ringe en bjelle!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...