Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?


Midtøstenkonflikten  

1 038 stemmer

  1. 1. Hvem sympatiserer du mest med?

    • Israel
      278
    • Palestinere
      376
    • Ingen av dem
      238
    • Like mye for begge parter
      62
    • Vet ikke/ingen formening
      84


Anbefalte innlegg

Hvorfor de støtter Likud kan ikke jeg svare for, men det er ikke fordi de ønsker krig. Det tror jeg faktisk til og med du greier å innse hvis du slutter å prøve å demonisere alle israelere.

 

Jeg vil tippe det har noe med å gjøre at de ønsker en kjapp avslutning på krigen og de tyr dermed til litt mer ekstremistiske tanker for å oppnå dette.

 

For det andre er vel Benjamin Netanyahu retorisk veldig sterk, med en politikk som kan kalles populistisk. Dette vinner stemmer.

 

Hbva den gjevne israeler ønsker kan du vel ikke akkurart vite uten videre? Men når de satser på Likud ser det iallefall ut til at de ønsker fortsatt okkupasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja.

Så vi kan konkludere med at så lenge det er frie palestinere i israel, så vil aldri sikkerheten kunne være på topp?

 

Så lenge situasjonen er slik som nu, vil jeg påstå det. Hvis fiendtligheten opphører er det derimot håp.

 

Dersom noe mer høyrevridd enn Kadima vinner valget i Israel, tror du da at findeligheten vil opphøre?

 

Selv tviler jeg sterkt ettersom Likuds flaggsak har vært en tøff holdning mot palestinerne og Syria. Holdningene til det partiet du linket til er ikke bedre.

 

Nei, det tror jeg ikke. Jeg er derimot ikke synsk heller så det er kanskje ikke så overraskende. :)

 

Nettopp, findeligheten vil ikke opphøre! Merk deg at Likud har lovet en tøff holdning mot palestinerne og Syria. De vil aldri oppgi Golanhøydene, aldri dele Jerusalem og beholde store deler av Vestbredden. Med den holdningen fra Israel er det garantert at det ikke vil bli fred. Når Likud ligger ann tl å vinne valget så ser man jo klart at de fleste israelerne vil ha fortsatt okkupasjon og krig istedefor fred med palestinerne og de arabiske landene!

 

Hehe, neidu vennen. Det man ser er at mange Israelere vil ha en politikk som hindrer at de selv blir offer for terrorister og mange av disse har tro på at å føre en hard linje kan føre til nettop dette. Du forstår sikkert du også at de fleste Israelere ikke ønsker krig? Noe annet er jo rene skjære vanvidd.

 

For det første kan du droppe slike kommenaterer som "vennen" ettersom du bare llatterliggjør deg på denne måten.

 

Kan du argumentere for at ikke israelerne ønsker krig? Har du noen argumenter istedefor å bare si at alt annet er vanvidd?

Lenke til kommentar

Du kan jo komme med noe bedre enn at alle Israelere som støtter ett parti dermed støtter krig og ønsker krig. Jeg er en av dem som støtter Norges deltagelse i krigen i Afghanistan men ikke fordi jeg er så glad i krig. Jeg støtter ikke krig i seg selv men en krig for å sette en stopper for all urettferdigheten som har foregått. Mye av det samme tror jeg kan sies om Israelerne. De ønsker ikke en krig for krigens skyld, er ikke særlig gøy for dem heller å leve i frykt, men de støtter en krig for å få slutt på den jevne strømmen av dritt de får fra naboland. Antagaligvis fordi de tror det vil gjøre dem tryggere. Hvorvidt det faktisk vil det er en annen ting.

 

Så kan jo du gjerne argumentere for at Israelere skulle ønske å krige og ha det jævlig.

Lenke til kommentar
Hva den gjevne israeler ønsker kan du vel ikke akkurart vite uten videre? Men når de satser på Likud ser det iallefall ut til at de ønsker fortsatt okkupasjon.

 

Det virker åpenbart. Gideon Levy ( Haaretz ) sier noe ganske tankevekkende om dette :

 

"Netanyahu's election will free Israel from the burden of deception (...)

Together with the world, we will see which direction we are facing and who we really are. The masquerade that has gone on for several years will finally come to an end.

 

Netanyahu's election is likely to bring the curtain down on the great fraud - the best show in town - the lie of "negotiations" and the injustice of the "peace process." Israel consistently claimed these acts proved the nation was focused on peace and the end of the occupation. All the while, it did everything it could to further entrench the occupation and distance any chance of a potential agreement."

 

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1061736.html

Lenke til kommentar
Du kan jo komme med noe bedre enn at alle Israelere som støtter ett parti dermed støtter krig og ønsker krig. Jeg er en av dem som støtter Norges deltagelse i krigen i Afghanistan men ikke fordi jeg er så glad i krig. Jeg støtter ikke krig i seg selv men en krig for å sette en stopper for all urettferdigheten som har foregått. Mye av det samme tror jeg kan sies om Israelerne. De ønsker ikke en krig for krigens skyld, er ikke særlig gøy for dem heller å leve i frykt, men de støtter en krig for å få slutt på den jevne strømmen av dritt de får fra naboland. Antagaligvis fordi de tror det vil gjøre dem tryggere. Hvorvidt det faktisk vil det er en annen ting.

 

Så kan jo du gjerne argumentere for at Israelere skulle ønske å krige og ha det jævlig.

 

Olmert har uttalt at israelerne og palestinerne aldri har vært nærmere fred. Siden fredskonferansen i USA har den israelske og den palestinske regjeringen drevet samtaler sammen. Grunnen til at de ikke har kommet fram til en endelig løsning er uenighetene om Jerusalems stgatus, de palestinske flyktningenes skjebne samt de tre største bosettningene på Vestbredden.

 

Men merk deg at likevel så har samtalene fortsatt selvom de har blitt avbrutt minst en gang og partene er enig om at den beste/ eneste løsningen er en tostatsløsning, men de er ikke helt enige om hvor grensene skal gå og hvilken stat som skal inkludere hva.

 

Så hvorfor støtter da israelere flest et parti som baserer seg på å beholde Jerusalem og Golanhøydene samt store deler av Vestbredde? Fordi de ønsker at samtalene skal komme noe videre? Nei, virker ikke sånn!

 

Når det kommer til Hamas og andre militante grupper er selvsagt tillstanden en helt annen enn det er med den palestinske selvstyremyndigheten, men merk deg at også Hamas har sagt seg villig til å anerkjenne og leve i fred med Israel. Det samme har forøvrig Den arabiske liga. Kravet er da at Israel trekker seg ut av de okkupeerte områdene og at det opprettes en palestinsk stat.

 

Men av tradisjon/ premisser forhandler ikke Israel med Hamas. Iallefall ikke i det lange løp.

 

Boikott Israel - Fritt Palestina

Lenke til kommentar

Å si at israelerne 'ønsker' krig blir bare virkelighetsfjernt. De ønsker fred, men deres middel for fred kan kanskje diskuteres. De har i tillegg flere krav som skal sidesettes freden som kanskje kan gi et inntrykk av at man ikke ønsker fred.

 

Så hvorfor støtter da israelere flest et parti som baserer seg på å beholde Jerusalem og Golanhøydene samt store deler av Vestbredde? Fordi de ønsker at samtalene skal komme noe videre? Nei, virker ikke sånn!

 

Fordi de ønsker å beholde Jersualem og Golanhøyden?

Lenke til kommentar

Spørs hvem av israelerne som ønsker fred. Høyrepartier som Likud samt det du linket til forleden ønsker det iallefall ikke! Det gjør heller ikke bosetterne på Vestbredden! Fikk du med den den linken om den som ville ha tilbake Gazastripen? Og hva mener du om at israelerne også vil beholde Vestbredden?

 

Tviler forøvrig på at størsteparten av de som støtter Likud vil ha fred med en palestinsk motpart med tanke på det partiprogrammet de støtter.

 

Joda, mange religioner og religøse områder som har betydning for dem, men vær klar over at å beholde Øst-Jerusalem og Golanhøydene ikke vil føre til fred for dem!

Lenke til kommentar

Er vell åpenbart at ingen ønsker krig for krigens skyld. MAnge ønsker nok en krig som kan gi dem økt trygghet og sikre Israels fremtid men tviler på at det er mer enn ett par håndfuller som ønsker krig fremfor fred bare for at folk skal dø og drepe hverandre. Det blir litt for usansynelig og jeg skulle likt å se noen bevise noe såppas villt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Uansett må du forstå at når soldatar går over grensa til eit land skal ikkje det stå galne sivile og hyle midt i vegen.

 

Det er ingen soldater som går over grensa her. De er på hver sin side av grensa.

 

ingen skuddveksling. Har du klikka helt?

 

Kva veit du om det foresten?

 

Du kan umulig mene for alvor at disse folkene er i midten av en skuddveksling. Det må finnes en grense for hvor dumme ting du kan tro på.

 

---------

 

Relatert videoklipp :

 

"Gaza farmers devastated by war - 29 Jan 09"

 

( 2 min )

 

Ja, det er mange dumme ting man kan tru på, som foreksempel slike videoar.

 

Uansett er detta typisk for ekstremist-sosialistar å prøve å argumentere for galne folk, detta er enkelt og greit for å prøve å skremme dei vekk, syns du faktisk berre skal klikke deg ut av internett og legge fingrane dine sakte ned i lomma, kanskje sove litt og komme til hektene igjenn.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det er mer eller mindre sterke politiske krefter som ønsker krig i Israel, GrandMa. På samme måte som det samme er sant blant palestinerne, selv på Vestbredden.

 

:)

 

Men tror du de ønsker krig, eller de fordelene krigen kan bringe? En enorm forskjell i mine øyne.

Om de ønsker krig eller ønsker krigens konsekvenser er i mine øyne av ganske akademisk betydning når konsekvensen blir krig.

 

Men, jeg tror vi får være enige om å være uenige. :)

 

Ja, det er mange dumme ting man kan tru på, som foreksempel slike videoar.

 

Uansett er detta typisk for ekstremist-sosialistar å prøve å argumentere for galne folk, detta er enkelt og greit for å prøve å skremme dei vekk, syns du faktisk berre skal klikke deg ut av internett og legge fingrane dine sakte ned i lomma, kanskje sove litt og komme til hektene igjenn.

Hva vil du frem til?

Lenke til kommentar

Leste litt om Israel og politikken der før idag da jeg kom over dette på Wikipedia:

 

Lieberman supports Israeli membership in the European Union and NATO.

Kilde

 

Er det slik at Israel faktisk kan bli medlem av EU? Er ikke EU laget for europeiske land? (European union) Hvor stor er sjansen for et slikt medlemskap? Kan de bli medlem i løpet av noen få år om de vil?

 

Og et lite spørsmål til, tror kanskje jeg har spurt om det før, men glemte å sjekke tråden. Må sikkert bla gjennom over hundre sider for å finne det igjen: Hvordan er forholdet mellom Israel og Russland? Bor det ikke veldig mange russere og folk fra Øst-Europa i Israel? Har omtrent aldri hørt Russland snakke om Israel, noe jeg synes er rart. Russland pleier jo å blande seg litt inn i de fleste konflikter? Hvordan syn har f.eks Lieberman på Russland, han er vel egentlig en gammel sovjeter?

Lenke til kommentar
Er vell åpenbart at ingen ønsker krig for krigens skyld. MAnge ønsker nok en krig som kan gi dem økt trygghet og sikre Israels fremtid men tviler på at det er mer enn ett par håndfuller som ønsker krig fremfor fred bare for at folk skal dø og drepe hverandre. Det blir litt for usansynelig og jeg skulle likt å se noen bevise noe såppas villt.

 

Hva med de israelerne som tideligere har uttalt at Israel burde drepe alle arabere? Hva med de som har uttalt at palestinerne ike har rett på et eget land? Hva med dem som har uttalt at de hater Europa fordi Europa ikke støtter Israel like sterkt som USA? Hva med dem som nå vil ha tilbake Gazastripen? Hva med dem som har uttalt at drapet på Rabin og Sharons slag med påfølgende koma var guds straff fodri de oppgav jødisk jord?

Lenke til kommentar
Er vell åpenbart at ingen ønsker krig for krigens skyld. MAnge ønsker nok en krig som kan gi dem økt trygghet og sikre Israels fremtid men tviler på at det er mer enn ett par håndfuller som ønsker krig fremfor fred bare for at folk skal dø og drepe hverandre. Det blir litt for usansynelig og jeg skulle likt å se noen bevise noe såppas villt.

 

Hva med de israelerne som tideligere har uttalt at Israel burde drepe alle arabere? Hva med de som har uttalt at palestinerne ike har rett på et eget land? Hva med dem som har uttalt at de hater Europa fordi Europa ikke støtter Israel like sterkt som USA? Hva med dem som nå vil ha tilbake Gazastripen? Hva med dem som har uttalt at drapet på Rabin og Sharons slag med påfølgende koma var guds straff fodri de oppgav jødisk jord?

 

Og hvor kommer det frem at disse ikke ønsker fred? Mange ønsker krig for å få fred. Men hvor tar du det fra at disse ekstremitetene representerer flertallet av den Israelske befolkningen?

Lenke til kommentar
Hva med de israelerne som tideligere har uttalt at Israel burde drepe alle arabere? Hva med de som har uttalt at palestinerne ike har rett på et eget land? Hva med dem som har uttalt at de hater Europa fordi Europa ikke støtter Israel like sterkt som USA? Hva med dem som nå vil ha tilbake Gazastripen? Hva med dem som har uttalt at drapet på Rabin og Sharons slag med påfølgende koma var guds straff fodri de oppgav jødisk jord?

Hva med HAMAS' charter?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...