Gå til innhold

Friår etter videregående, sett negativt på?


Renox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter to år på yrkesfagsretning tenker jeg å ta påbygning. Etter videregående er planen min å ta et såkalt "friår", der jeg hovedsaklig har tenkt å jobbe for å tjene inn penger til videre studier.

 

Mitt spørsmål er: vil et friår bli sett negativ på av en fremtidig arbeidsgiver? Har veldig lyst til å ha litt ekstra penger å "rutte med" når jeg er student.. ;)

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble ferdig på vgs i sommer, og har tatt et friår nå. Blant de jeg kjenner, så er det veldig få som tar et friår. De fleste dro på en FHS eller begynte rett på studier.

 

Anyway, ingen av de arbeidsgiverne jeg har vært i kontakt med, har sett negativt på å ta et friår. Mange har sagt at det var en smart løsning, da man får litt mer penger og sånn når man begynner å studere.

 

Så mitt svar vil være nei. Men jeg vil tro at du kan møte på folk som syns du heller burde være i militæret eller studere.

Lenke til kommentar

Som sagt så lenge du gjer noke nyttig i friåret så kjem du berre frå det med nyttig erfaring.

 

Om du bør ta eit friår for å jobbe vil eg seie er litt avhengig av person og grunnen til at du tar deg ein jobb.

Eg ville kun ha tatt eit friår for å jobbe visst:

1) Du har dårlig økonomi og må jobbe før du kan begyne å studere (eventuellt må ha penger til skuleavgift visst det er privat skule som er planen).

2) Om du er ein person som er så strukturert at du klarer å spare opp penger i løpet av året.

 

Problemet som mange som jobber eit år før videre studier er at dei ikkje klarer å spare så mykje som dei burde, men i staden legg seg opp med eit høgt forbruk.

Det er mykje værre å starte som "fattig" student visst du er vant til å bruke mykje pengar.

Å bli student med høge faste utgifter til bil, mobiltelefon, bokklubb og full film pakke på tven gjer at du er heilt avhengig av å ha deltidsjobb ved sida av studiene.

 

Så visst dine vidare studier berre er tre år til på høgskole eller liknande så trur eg at eg ville ha kasta med rundt og fullført studiene så fort som mulig. Da sparer du eit år og skulle det tette seg til økonomisk så kan du heller ta ein deltidsjobb mot slutten av utdanninga.

Fortsett på eit lavt forbruk og vent med å legge deg opp meir utgifter en du trenger til du er ferdig utdanna og har ein god jobb.

Lenke til kommentar
Som sagt så lenge du gjer noke nyttig i friåret så kjem du berre frå det med nyttig erfaring.

 

Om du bør ta eit friår for å jobbe vil eg seie er litt avhengig av person og grunnen til at du tar deg ein jobb.

Eg ville kun ha tatt eit friår for å jobbe visst:

1) Du har dårlig økonomi og må jobbe før du kan begyne å studere (eventuellt må ha penger til skuleavgift visst det er privat skule som er planen).

2) Om du er ein person som er så strukturert at du klarer å spare opp penger i løpet av året.

 

Problemet som mange som jobber eit år før videre studier er at dei ikkje klarer å spare så mykje som dei burde, men i staden legg seg opp med eit høgt forbruk.

Det er mykje værre å starte som "fattig" student visst du er vant til å bruke mykje pengar.

Å bli student med høge faste utgifter til bil, mobiltelefon, bokklubb og full film pakke på tven gjer at du er heilt avhengig av å ha deltidsjobb ved sida av studiene.

 

Så visst dine vidare studier berre er tre år til på høgskole eller liknande så trur eg at eg ville ha kasta med rundt og fullført studiene så fort som mulig. Da sparer du eit år og skulle det tette seg til økonomisk så kan du heller ta ein deltidsjobb mot slutten av utdanninga.

Fortsett på eit lavt forbruk og vent med å legge deg opp meir utgifter en du trenger til du er ferdig utdanna og har ein god jobb.

 

Er enig i mye av det du sier. Er litt usikker på om å ta et friår, kanskje lurere å ha deltidsjobb ved siden av studiene på kveldene og i helgene. For å svare på sørsmålet ditt "morgan_kane", så har jeg fått brev fra militæret. Angående studieretning, navn, adresse osv. Går bare andre året på videregående enda, men militæret er ikke noe jeg har såesielt lyst til. Er det ikke bare 10% av alle sammen som kommer inn i militæret? Vet av mange som har lyst i militæret etter videregående, så tenker vel de prioriterer de som har veldig lyst framfor de som ikke vil.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...