Gå til innhold

Anmeldelse: Fallout 3 (PC/PS3)


Anbefalte innlegg

Generelt bør man alltid være ekstra skeptisk til anmeldelser som publiseres omtrent samtidig med spillet. Spillsidene konkurrerer som kjent om tiltrekke seg leserne, og det gjør man helst ved å være først med det siste. Dette har dessverre den konsekvens at anmeldelsene er mindre grundige enn de burde være. Vi så det særlig i tilfellet Oblivion, som du også nevner.

 

Jeg blir ikke overrasket om det også gjelder Fallout 3. Folk som har kjøpt spillet har allerede oppdaget enkelte bisarre ting:

 

Tvilsom kunstig intelligens: http://www.gametrailers.com/player/usermovies/282542.html

Fortsatt i live etter 30 headshots:

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har forsøkt å drepe de to vennlige personene som blir angrepet i de videoklippene, så hvorvidt den oppførselen er normalt for dem , aner jeg ikke. Men det er definitivt ikke representativt for hvordan fiender oppfører seg.

 

Vi får selvsagt spillene i god tid før de havner i butikken. Fallout 3 ble som sagt spilt gjennom, inkludert rikelig med sideoppdrag. Hvorvidt Oblivion ble spilt gjennom fullstendig husker jeg ikke, men jeg mener å huske at 50 timers spilletid ble passert før omtalen ble skrevet. Om det er nok for deg eller ikke, skal du selvsagt få avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir ikke overrasket om det også gjelder Fallout 3. Folk som har kjøpt spillet har allerede oppdaget enkelte bisarre ting:

 

Tvilsom kunstig intelligens: http://www.gametrailers.com/player/usermovies/282542.html

Fortsatt i live etter 30 headshots:

Kan virke litt rart, men det er jo litt logisk siden man prøver å drepe noen high level units som tåler mye og man selv kansje ikke er så sterk og bruker et veldig svakt våpen. Er ikke noe bedre i et tradisjonellt RPG med sverd og bue hvor man kan hvis man er svak slå noen i hodet med et sverd flere 10 talls ganger uten at den du slår dør. På ordntlig hadde et slag i hodet (hvis den man slår ikke har hjelm) drept momentant.

Lenke til kommentar

De er som sagt vennligsinnede NPC-er. Begge av typen man kan møte på litt utenfor allfarvei. Gjetter (i blinde) på at de er gjort så tøffe fordi det ville vært småkjedelig om de ble spist av første og beste fiende. Det kunne man selvsagt løst på andre måter også, men det er altså ikke personer det er hensiktsmessig å angripe. Såvidt jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Alle andre spill får ikke to sider. Om omtalen deles i to eller ikke, avgjøres også av antall avsnitt og layout. Denne omtalen er på like over 1600 ord, ganske normal lengde. Noen lesere vil ha så lange omtaler som mulig, andre gidder ikke lese dem når de blir for lange. Det blir en avveining. Selv synes jeg ikke det er så viktig om en omtale er 1400 eller 1800 ord, så lenge man får formidlet det man vil. Hvis du føler du savner noe konkret, er det selvsagt dumt.

Lenke til kommentar

Spillet fungerer bra med imponerende grafikk som flyter perfekt på maskinen min. At noen vesen tåler en støyt er vel ingen overaskelse akkurat. Spillet sikter vel ikke akkurat på en høy grad av realisme. Historien og stemningen engasjerer. Noen feil har ikke jeg lagt merke til enda iallefall. Det virker også som all dialog er lydfiler.

Som alltid. Dette er et spill med en god historie og god stemning. Dersom man er ute etter en simulator av virkeligheten bør man se seg om etter noe annet, evt. ta en tur i butikken, pante flasker, snakke med betjeningen, kjøpe middag og kanskje et par øl til maten og be et par venner over til middag, diskusjon og musikk for å oppleve virkeligheten,...... Eller teste ut Fallout3. :)

Alternativt kan man skippe ølen og ta en tur på kamptrening. Jeg blir av og til overasket over hva som går an dersom man er trent for det.

Lenke til kommentar

Det finner noe som heter mellomting og gode løsninger. Diskusjoner havner altfor ofte på ytterpunktene. Trolig ingen som har simulator i bahodet når fallout3 diskuteres.

 

Som nevnt om det er vennlige NPC er det jo ikke så rart at AI går bersker og det blir kaos av det hele.

 

Flere som gir gode tilbakemeldinger på spillet så jeg for få ut fingern og kjøpe spillet nå )-

Lenke til kommentar

Likte fallout 3 utrolig godt.

Har vert kjempegøy hittil, merker att jeg kommer til å sitte i timesvis med det.

 

Synes fallout 1 var dritbra, har spilt det mange dager i sammenlagte timer.

Spilte også en del fallout 2. Men jeg ble aldri hekta på tactics.

...........

 

Items, våpen, personene (raiders, brooderhood of steel, skorpionene). Skills.

Alt dette er hentet fra tidligere fallout. Og skaper en atmosfære som er helt unik i fallout.

 

Jeg tenkte på fallout når jeg spilte Bioshock. Dette må være noe med den post-apokalyptiske settingen du befinner deg i. Har ikke komt meg langt på dette spillet tho.

 

Størrelsen på landskapet og vinkelen du spiller spillet i minner meg om oblivion.

Nesten som det er samme grafikk motor spillet er basert på.

Likte aldri oblivion noe serlig egentlig.

Lenke til kommentar
Likte fallout 3 utrolig godt.

Har vert kjempegøy hittil, merker att jeg kommer til å sitte i timesvis med det.

 

Synes fallout 1 var dritbra, har spilt det mange dager i sammenlagte timer.

Spilte også en del fallout 2. Men jeg ble aldri hekta på tactics.

...........

 

Items, våpen, personene (raiders, brooderhood of steel, skorpionene). Skills.

Alt dette er hentet fra tidligere fallout. Og skaper en atmosfære som er helt unik i fallout.

 

Jeg tenkte på fallout når jeg spilte Bioshock. Dette må være noe med den post-apokalyptiske settingen du befinner deg i. Har ikke komt meg langt på dette spillet tho.

 

Størrelsen på landskapet og vinkelen du spiller spillet i minner meg om oblivion.

Nesten som det er samme grafikk motor spillet er basert på.

Ok... du har tydeligvis ikke lest så mye om dette spillet, er samme grafikkmotor

Likte aldri oblivion noe serlig egentlig.

 

lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på...verden er ikke større enn world mapen man har fra starten av?

 

Vet ikke om det bare er meg, kanskje jeg ikke har spilt nok til virkelig å skjønne det helt, men når jeg tenker tilbake på oblivion, mener jeg å huske at den verdenen var mye større enn verdenen i fallout 3...vet at den var større, men føles som om den var mye større enn fallout...er det bare meg som synes det?

 

Og en annen ting jeg lurer på...finnes det flere byer enn megaton i fallout? Har spilt flere timer nå men har ikke kommet til noen by som kan sammenlignes med megaton. Og da mener jeg byer med butikker, mange npc's osv.

Lenke til kommentar
Noe jeg lurer på...verden er ikke større enn world mapen man har fra starten av?

 

Vet ikke om det bare er meg, kanskje jeg ikke har spilt nok til virkelig å skjønne det helt, men når jeg tenker tilbake på oblivion, mener jeg å huske at den verdenen var mye større enn verdenen i fallout 3...vet at den var større, men føles som om den var mye større enn fallout...er det bare meg som synes det?

Verden er større i Oblivion ja, men jeg synes i hvert fall at Fallout 3 føles like stort siden det er så mye mer innhold. Oblivion er bare en svær gressplen med litt trær, noen fjell, noen byer og flere hundre dungeons.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet, så er det flere byer.

 

Har latt meg sidetracke ganske mye til nå (elsker å utsette hovedmission så lenge som mulig for å ikke gå glipp av noe), så har ikke utforsket så mye. Likevel har jeg forstått at det i alle fall er en eller to byer i tillegg til Megaton. Får i alle fall info om én

i Megaton og en annen i umiddelbar nærhet av Megaton (uten å røpe for mye).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...