Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kastes ut? (har utleier lov til sånt?)


Bata

Anbefalte innlegg

Hallo.

Poster her da jeg fikk en lei telefon i dag. Jeg skal kastes ut eller være nødt til å betale en leie ikke lik grisen, jeg har frem til 15. des på å flytte ut.

 

Essensen i saken, er det lov for utleier å endre kontrakten for å så gi ei og ei halv måned på deg til å flytte ut eller betale BLOD-LEIE jeg ikke har sjans til å betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-004.html

 

§ 4-2. Indeksregulering

 

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

 

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet nei. Men det finnes kanskje flere forhold rundt dette.

 

Men:

- hva betaler du i dag?

- hva sier huseier du skal betale?

- hva er "gjengs" leie for der du bor?

- er leien inkl eller eksl strøm?

- er det en tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt du har?

- hva er oppsigelsestiden i forhold til kontrakten du har?

- har du kontrakt? :)

- bor huseier i samme hus?

Lenke til kommentar

Leier for 4K måneden... Uten strøm 12K er kravet.

 

Bodd der siden juni. Og varselet var per telefon i dag (sa visstnok at han hadde sendt en e-post for lenge siden, noe jeg har liten tro på)

Leien er vel passe nå.

Og huseier er et selskap. Gudbrandsen i trondheim. Oppsigelsestiden er vel standard 3 måneder, men kontrakten hår ut 31. Des. altså 15 dager ETTER at han sier jeg må være ut.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar
Essensen i saken, er det lov for utleier å endre kontrakten for å så gi ei og ei halv måned på deg til å flytte ut eller betale BLOD-LEIE jeg ikke har sjans til å betale?

Enkelt og greit; nei.

 

Litt mer essens; huseier kan kreve at leien tilpasses gjengs leie, men varsel om dette kan skje tidligst to og et halvt år etter leieforholdets start og iverksettes tidligst tre år etter leieforholdets start. Dette er regulert i husleieloven. Varsel om tilpasning til gjengs leie skal altså gis skriftlig minst seks måneder i forveien.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt et brev til huseier med beskjed om at du anser kontrakten for gjeldende, og at du vil fortsette å bo i leiligheten fram til kontraktens utløp, uten videre justering av leien som innbetales.

 

Dersom leiligheten har feil og mangler som er såpass store at det kan være grunnlag for å holde tilbake leie, så ville jeg kanskje gjort oppmerksom på det i brevet. Altså bedt om retting av feil innen rimelig tid og gjort oppmerksom på at leie vil bli holdt tilbake dersom feilene ikke rettes. Vær likevel litt forsiktig med det siden det ikke er så lenge igjen av leieforholdet, det kan fort koste mye mer enn det smaker.

 

(Jeg gjorde det i en leilighet en gang, armaturet på kjøkkenet lakk varmtvann pga uforstandig "reparering" av huseier selv, og jeg hadde ikke strøm inkludert i leia. Strømregningene gikk i taket, og jeg holdt tilbake den delen av leia som jeg måtte bruke for å betale den ekstra strømmen som gikk til dette. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...