Gå til innhold

Økt konkurranse på spillmarkedet, hjelper det egentlig?


Anbefalte innlegg

Som med mange andre markeder snakkes det alltid om at det er positivt med konkurranse på spillmarkedet mellom ulike konsollprodusenter, og vi har gjennom flere ulike konsollgenerasjoner sett at det stort sett alltid har vært konkurranse. Gjerne mellom 2 eller 3 ulike konsoller, som ligger rimelig likt på den tekniske hardware siden. Men det som slo meg nylig er: hjelper det egentlig på prisene med denne konkurransen?

 

Jeg står og ser utover spillhyllene på ulike butikker og ser vitterlig 499.- prislappen på samtlige nye titler, enten om de er på Wii, PlayStation 3 eller Xbox 360. Nå kan denne nyspill prisen varierer litt fra butikk til butikk, men den er stort sett lik på alle de tre konsollene som leder an denne generasjonen av konsoller. Og husker jeg ikke feil stod jeg og så på nøyaktig samme prising forrige generasjon og den før der igjen også tror jeg.

 

Jeg spør meg selv så: hva faen hjelper det meg som kunde av disse spillene om det er konkurranse mellom Nintendo, Sony eller Microsoft når spilla bare er helt like i pris uansett? Den eneste merkbare forskjellen er på prisen av selve konsollen, her virker det som produsentene konkurrer en del. Enten det er prisavslag eller at konsoll selges med større harddisk, ekstra kontroller eller bundlet med et par spill. Og igjen spør jeg da: hva faen hjelper det meg når jeg har konsollen allerede? Egentlig er nedgangen av selve konsollprisen bare en irritasjon og påminnelse på at jeg gav mye mer for den en del dager/uker/måneder/år siden, men selve spilla er klin like i pris på dem. Jeg sparer egentlig ingenting på hvilken av konsollene jeg velger å eie utenom konsollprisen, fordi mesteparten av pengene mine vil ligge igjen i en bunke spill jeg kjøper.

 

Noen som har tenkt det samme? Og ville det ikke være en fordel om en av konsollprodusent begynner å alltid prise de nye spillene sine en femtilapp under konkurrentene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tråd, og jeg har egentlig bare en liten kommentar å komme med så langt.

 

Husker på midten av 90-tallet (helt mot slutten av SNES'ens storhetstid), da jeg som liten guttepjokk måtte ut med omtrent tusenlappen for å skaffe meg et nytt, bra spill. Jaggu er jeg glad tidene har forandret seg på akkurat det området!

Endret av Uytrew
Lenke til kommentar

Ganske enig i det du sier. Spill er fremdeles priset høyt. Nintendo er vel den eneste som har sagt at de vil ligge $10 under konkurrentene i denne generasjonen. Om det er realiteten vet jeg ikke, for jeg ser ennå Nintendo-spill til 700 kr enkelte steder.

 

En eventuell konkurranse på spillpriser er ingen dum idê egentlig. Men jeg tviler på at vi vil se noe av det. Så lenge piratvirksomheten eksisterer vil de bruke den som unskyldning for å holde prisene høye.

Ubisoft, Bioware, Treyarch osv er spillutviklerne som priser spillene...

Det er spillutgiverne som setter prisen på spillene. Ubisoft er eneste utgiver i listen din der.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Enig med deg at det er kjipt at en konsoll du har kjøpt blir billigere. Men selv om det ikker store forskjellen, så kan du merke at wii spillene ofte er litt dyrere enn ps3 og 360 spill, og de går nesten aldri ned i pris noe særlig, i motsetning til for eksempel 360 spill. Dette er vel fordi maskinen gjør det så bra (?). Tidligere var spillene fra nintendo enda dyrere.

 

Uansett er vel det overproduksjon som hjelper mest for prisen til å gå ned. Etterspørsel får den selvsagt til gå opp. Butikkene kan ofte sette litt pris selv.

 

Men jeg er ikke helt sikker på det her.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg synes generelt det er dyrere for spill i butikk en på nettsider. gjenomgående

 

det jeg alltid har trodd er at butikkene kynisk overpriser for å sitte igjen med litt selv

 

Det skal ikke være noe særlig fortjeneste å selge spill .

 

den gang Snes/Gameboy/Megadrive var på topp så var det enda mer populært å sette prisen på spillene opp, for folk kjøpte uansett. det var ikke noen andre plasser å kjøpe en den lokale kiosken/lekebutikken eller elektronikkbutikken.

Greitnok så var det endel butikker som startet med innbytte av gamle spill. 2 gamle for 1 nytt osv

 

Jeg husker min far kom hjem fra Tyskland med 3-4 gameboy spill i slengen. han klaget alltid over prisene her i Norge kontra Tyskland.

 

Trip back in memorylane :

 

En kompis hadde spikket og spart til Killer Instinct Gold på N64 . skuffelsen var stor da spillet kostet 200 kroner mer på elkjøp en det beløpet han hadde spart seg opp til.

 

Men en pengesterk mor gav etter å la ut for de ekstra 200 kronene.

 

899,- for Killer Instinct Gold :!:

 

Var ikke mange andre spill som ble spilt det neste året for å si det slik

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar
Microsoft, Sony og Nintendo lager konsollene.

 

Ubisoft, Bioware, Treyarch osv er spillutviklerne som priser spillene...

 

Du tar nok dessverre litt feil her. Microsoft, Sony og Nintendo har egene inhouse utviklere (f.eks Lionhead er en slik utvikler for MGS) noe som gangner dem fordi de har da både utvikler og utgiver i ett og samme hus.

 

Selv om jeg er enig i at prisene er for høy på spill så ser jeg ikke helt hvordan dette er utviklernes feil men utgiverne, men så er og spørsmålet, hvor mange parter er innvolvert i vær utgivelse? Jo flere ledd man har i en utgivelse jo flere er det som skal ha penger og jo dyrere blir det for oss.

 

Men konkuransen på spillmarkedet gir oss flere goder enn det som blir tatt opp her. Man får ikke en drøss med drittspill gitt ut fordi de vet vi har lite valg hvis vi vil spille noe, de er nødt å skjerpe seg og utviklerne må hele tiden tenke gjennom innholdet i spillet.

 

Så selv om vi sitter med dyre spill her i Norge så har konkuransen et annet bilde. Det er dog et litt mer komplisert puslespill som er ute i fri natur når det gjelder hvorfor spill er så dyre men er helt enige i at prisen burde senkes.

Lenke til kommentar

Jeg føler 499 er en grei pris i forhold til hvor mye underholdning man får ut av et spill, hvertfall hvis man sammenlikner med f.eks filmer. Selvfølgelig, det kunne jo godt vært billigere, men når det er snakk om økt konkurranse på spillmarkedet mener jeg det er mer interessant å se på om kvaliteten og mangfoldet blir bedre.

 

Med xbox360 har man tatt online spilling til et nytt nivå, samt introdusert oss til spillserier som Halo, Gears of War, Mass Effect og Fable. Nintendo har revolusjonert kontrollsystemet og tilbyr spill til et helt nytt publikum. Sony har satt en ny standard for hvor mye teknologi man kan putte i en konsoll. Og hvis vi skal snakke om pris så kan vi jo se på konsollprisene, de har vel neppe vært lavere noensinne.

Lenke til kommentar
Det var fordi det ble brukt kasetter som lagring. Noe som var veldig dyrt å produsere.

 

Nja. blir ikke helt korrekt sjø

 

jeg quoter fra denne siden : http://www.notebookshopper.com/4693-3121-9905867.html

 

 

"Did game prices go down with the reduced production costs of CDs? Not where I shop. That's because the cost of cartridges was absorbed by the publishers. In truth, a video game's retail price is seldom a function of production costs. And I doubt retailers were repelled by the idea of gamers re-purchasing games that had been fatally scratched. "

 

;)

Lenke til kommentar

Syns egentlig 499 for ett spill er helt greit, det koster å lage disse spillene og er redd at om prisene presses ned vil budsjettene til utviklere bli mindre.

Om man ser at en film på kino koster 85kr og varer i ca 2 timer får jeg personlig mye mer ut av pengene mine i feks Gears/COD4 som har en single player del på 10-12 timer og uendelig morro med multiplayer.

 

Men selfølgelig, ville heller kjøpt Gears 2 til 199 enn 499.

En ting er sikkert, har du lite med penger så prioriter hvilket spill du vil ha.

Ikke ty til piratkopiering. Det ødelegger for alle parter

Lenke til kommentar

Jeg TROR konkurransen går mest på å lage de beste spilla. Ikke nødvendigvis å få prisene ned. Microsoft og Sony konkurrere om å lage de beste eksklusivene til sin konsoll for å få forbrukerne til å kjøpe akkurat den konsollen. Så kommer alle multiplattform-spilla i tillegg, da.

 

Som andre her syns jeg ikke 450-500 kroner for et spill er så ille. Gir jo mange timer mer underholdning enn en film og er vel også dyrere å produsere (i de fleste tilfeller). :)

Lenke til kommentar
Det var fordi det ble brukt kasetter som lagring. Noe som var veldig dyrt å produsere.

 

Nja. blir ikke helt korrekt sjø

 

jeg quoter fra denne siden : http://www.notebookshopper.com/4693-3121-9905867.html

 

 

"Did game prices go down with the reduced production costs of CDs? Not where I shop. That's because the cost of cartridges was absorbed by the publishers. In truth, a video game's retail price is seldom a function of production costs. And I doubt retailers were repelled by the idea of gamers re-purchasing games that had been fatally scratched. "

 

;)

Interessant. Nå har jeg min tvil på at dette er helt korrekt med tanke på prisen. Jeg vil heller tro at de ikke valgte å ta ned prisene fordi markedet kunne beholde prisen. Samtidig som prisene på plater i starten var høy også, fordi det var en ny teknologi. CD-er ble populær grunnet filstørrelsen og streaming av film. Nå ville dette rettferdiggjøre en høy pris også i starten.

Lenke til kommentar

Syntes prisene på spill er helt greie jeg når man tenker på att utviklingskostnadene for de har skutt i været som vi har fått merke en store følge att utgiverne nesten må fokusere på å få ut spillet på alle konsollene istendenfor 1. Når det gjelder inhouse spilla (De som lages av konsollprodusentene selv) må disse prises likt med 3rd party spilla hvis ikke tror jeg disse hadde solgt mindre enn de som er multiplattform.

 

Spør deg selv, ville du betalt mere for ett spill hvis det var eksklusivt til en konsoll hvis det kom fra en tredjepartsutvikler

 

Nei økt konkuranse på spillmarkedet har ikke hjulpet noe særlig selv om lagringsmediumet har blitt så og si gratis så har de andre kostnadene med spilla gått kraftig opp for utgiveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...