Gå til innhold

Flere vindmøller i Norge i fremtiden?


Vindmøller i Norge  

36 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot flere vindmøller i Norge i fremtiden?

    • Jeg er for flere vindmøller
      21
    • Jeg er imot flere vindmøller
      9
    • Har ikke tatt stilling til dette
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
perpyro: Å demme opp vassdrag kan føre mye rart med seg. Dyrelivet kan bli sterkt påvirket av slikt, og det vil vi vel ikke? Misforstå meg ikke for å være en miljøverner, men hva iall verden skal vi med fornybar energi om vi allikevell ødelegger alt rundt oss?

Vi ødelegger ikke mere en det lokale dyrelivet som var der vi demte opp.

Oppdemmingen trenger heller ikke være store greiene men heller flere små dammer nedover et vassdrag som f.eks. allerede er oppdemt.

Man kunne også ha bygget kraftverk av typen svartisenkraftverk der man benytter smeltevannet fra en isbre istedenfor å legge store arealer under vann.

http://www.windmedia.net/vannkraftverk.htm

Det finnes løsninger men oppdemming er også en av de løsningene jeg ser lyst på.

Lenke til kommentar
Takk Jokko88!

 

Den sier jo sitt... Hvor har dere at så mye fugler blir drept da ? Helst noe tall...

 

1 - Man får altfor liten effekt ut av vindmølleparker

2 - ved vannkraft er det mulig å lage deler av en elv i rør. Ikke hele. På den måten minimerer man inngrepenen i økosystemet. Slike kraftverk er knapt synlig fra allmenn ferdsel

3 - Dette med fugler er egentlig bare et argument i parantes. Effekt og estetikk er to mer valide argumenter.

Lenke til kommentar
Ja, det er jeg enig i... Men disse vindmølle parkene finnes i hele europa.. Er ikke langt fra oss...

 

Poenget er at vi må gjøre noe, vi er verdens rikeste land.. Men vi er langt fra de beste på alternativ energi, hvordan skal andre land få råd til dette ? Hva andre muligheter har vi, som er såpass raskt å sette opp og få gang på ?

 

Vi er vel langt fra værdens rikeste land. Vi har best BNP ja, altså penger i forrhold til befolkningstallet, men rent økonomisk i forrhold til mange større land har vi ikke noe å stille opp med.

Det er bare media som maser med at vi er værdens rikeste land hele tiden.

 

Også litt on topic da. Jeg syns at man heller burde satse på bølge og tidevannskraft i Norge da det er minst like mye eller mere potensiale i dette og det er ikke til så mye sjenangse som en vindmøllepark.

I tilegg burde vi bygge ut mere vannkraft som er den beste kraften som finnes i værden (og i Norge er vi så heldig å ha rikelig tillgang på fjellvann som vi kan utnytte)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Dette med at vindmøllene bråker og er stygge, kan vi ikke plassere dem midt ute på store jorder, på fjellet og ved sjøen der det ikke bor så mange folk? Om de står midt på noen jorder langs med motorveien er de vel ikke til særlig stor skade? Jeg har hvertfall aldri blitt plaget av dem i Sverige og Danmark. Selvom jeg bodde ganske så nærme. Men for all del, har vel egentlig ikke så mye grunnlag for å uttale meg om dette jeg.

 

Fikk vel forresten ikke noe konkret svar på det ene spørsmålet: Er det stor sannsynlighet for at vi om 10 år har fult av vindmøller her i Norge også? Vil vi komme på nivå med Sverige, Danmark, Tyskland og andre land der det nesten er vindmøller overalt man kan se? Skjønner at mange her heller vil satse på vann og bølge energi, men er det slik at politikerene også vil det? Eller ser fremtiden lys ut for vindmøllene?

Lenke til kommentar

Mulig noen har nevnt dette før, men det var for ca 1 år siden snakk om å sette opp masse vindmøller i nærheten av Lofoten om jeg ikke husker feil.

Men den lokale befolkningen og politikerene nektet plet fordi de syns det så stygt ut :(

 

Ser ikke porblemet med vindmøller, disse skulle plasseres langt fra kystlinjen uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt poeng med alternativ energi, olje og kull må vi kutte ned på.. Derfor bør vi (som andre europeiske land) satse på vindmøller... Er jo vind nesten konstant her på vestlandet... Og det at folk ikke vil ha dem her, viser bare hvor utskjemte og barnslige vi er... VI må ta ansvar..

Lenke til kommentar

Norge gjør det jo relativt bra når det kommer til ren og fornybar energibruk. Ut av ett totalt forbruk i 2004 på 120 TWh var 109 TWh fra vannkraft. ( Kilde )Så da kan vi vel bygge flere vannkraftverk, og vips så produserer vi det vi trenger av strøm. Noe vi bør ha økonomi til, samt kompetanse på.

 

Ikke at wikipedia normalt er en god kilde, men den viser hvor landet ligger :)

Lenke til kommentar
Mitt poeng med alternativ energi, olje og kull må vi kutte ned på.. Derfor bør vi (som andre europeiske land) satse på vindmøller... Er jo vind nesten konstant her på vestlandet... Og det at folk ikke vil ha dem her, viser bare hvor utskjemte og barnslige vi er... VI må ta ansvar..

 

Det er stort sett bare transportsektoren i Norge som bruker olje i dag, som Pjokk har påpekt, så er Norge flinke på fornybar energi i dag. Sett bort fra kullkraften vi importerer fra Danmark om vinteren så ligger vi godt an i mine øyner.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere glemmer at det kan være store penger for Norge å tjene på å utvikle mer vindkraft. Selv om vi er så godt som selvforsynte med energi er vi en del av det globale energimarkedet. Hadde vi hatt store (hav)vindmølleparker kunne vi tjent mye på å selge overskuddskraft. En dag tar olje og gass slutt og da må vi finne nye forutsigbare måter å tjene penger på og for å sysselsette folk. Da er fornybar energi en god vei å gå.

 

Jeg vil ikke spore for mye av, men thoriumkraft er også interessant. Skulle det ikke være nok interesse i Norge kan vi faktisk selge thorium til andre land som er interessert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...