Gå til innhold

Flere vindmøller i Norge i fremtiden?


Vindmøller i Norge  

36 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot flere vindmøller i Norge i fremtiden?

    • Jeg er for flere vindmøller
      21
    • Jeg er imot flere vindmøller
      9
    • Har ikke tatt stilling til dette
      6


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke atomkraft er et alternativ i Norge. Vi har store mengder andre energikilder, både vann, vind, bølge, tidevann, olje og gass. Frankrike som omtrent ikke har gode energikilder i eget land gjør smart i å satse på atomkraft, men jeg tror ikke vi ville tjent stort på å gå samme vei. Det beste vi kan gjøre er nok å satse på å oppgradere eksisterende vannkraftanlegg, muligens temme et par elver til og forske videre på bølge- og tidevannskraft (Problemet her er at anleggene knuses av drivved og lignende). Videre så tror jeg at Afrika vil bli en energieksportør i fremtiden takket være solenergi. Tusenvis av solcellepaneler i ørkenen og på slettene vil gi enorme mengder energi. Kanskje burde vi også investert i noe slikt? Vi har jo allerede REC som er verdensledende på solceller, Afrika burde være et gigantisk marked for dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thlom: Jeg er enig i at vi har mange andre gode og rene energikilder enn atomkraft. Poenget mitt var at selv om behovet vårt ikke nødvendigvis er der så kan det være veldig lønnsomt. Om vi selv ikke bruker den direkte energien fra et thoriumkraftverk kan vi selge den til andre land som har større energibehov. Dette er også gjerne land som ikke har like ren energi som Norge har. Thoriumkraft er nemlig CO2-fri. Vi trenger heller ikke å lage thoriumkraftverk på egen jord, vi kan selge råstoffet til andre land. Det jeg hovedsaklig tenker på er fremtidige inntekter.

 

Uansett, først og fremst er jeg for havvindmøller. Solenergi er også veldig interessant, men det har naturlig nok liten nytte i Norge. At de kan produseres her er en annen sak. Det har vært diskusjoner om hvor solceller skal plasseres da de i stor skala tar opp mye areal. Min (nei, jeg kan nok ikke ta patent på ideen) ide er å plassere solceller på bygninger i stor grad. Vi kan jo begynne med å lovpålegge alle offentlige bygninger å ha solcellepaneler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...