Gå til innhold

Resultatsmell for Komplett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke rart de har satt opp prisene med 15% ca da

 

Det har nok blitt gjort flere steder. Var vel den sterke kursen på U.S.Dollar som spillte inn her.

 

Avviket skyldes at selskapet kostnadsfører omstillingskostnader på 85 millioner kroner i kvartalet på grunn av et kostnadskuttprogram på 100 millioner kroner.

 

hmm, var jo snakk om i en tidligere artikkel at de fremover skulle spare inn 85 millioner årlig, bla. ved oppsigelser. Nå er dét beløpet plutselig en utgift?

 

Men, ække alt en enkel sjel skal skjønne her i verden :p

Lenke til kommentar

Tror vi går inn i en periode hvor en del mindre/userriøse nettaktører går konkurs siden vi går inn i en lavkonjuktur. Da blir det mindre volum totalt sett og et veldig sterkt fokus på pris og service. De store aktørene med mye kapital i bakhand vil kunne klare seg gjennom den perioden, men da med røde tall.

Lenke til kommentar
ikke rart de har satt opp prisene med 15% ca da :p

Det er grunnet den store stigningen på dollaren som har gått opp over 2kr på en måneds tid.

 

Dette blir en hard tid for de fleste butikkene, og jeg tror mange av de mindre og useriøse aktørene kommer til å forsvinne.

De større aktørene med solide investorer burde klare seg gjennom denne store nedgangen (Komplett, PS, NetShop, Datakjeden f.eks).

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Komplett.no er nok for store til å dø sånn over natta, men de tøffe tidene vil nok fortsette en god stund framover.

 

Jeg er mere bekymret for de mindre aktørene i 2009, mange av disse har ikke "rike onkler" som kan gå inn med kapital om det skulle bli nødvedig. Jeg tror med likhet til mange andre at noen av disse vil legge ned driften i kommende år.

 

Det er jo mange aktører innen forbrukerelektronikk, så om man mister noen vil ikke gjøre så store forskjellen, men jeg har jo enkelte personlige favoritter av de mindre jeg ikke håper forsvinner, mye p.g.a god service og hyggelige priser.

Lenke til kommentar
Håper Amentio klarer seg! :blush:

Jeg er redd at dette kan gå hardt utover Amentio, da de ikke har samme resurser som blant annet Komplett.

 

Au, da. Dårlige tider for komplett.no, gitt. Håper de ikke går konk.

Jeg tviler sterkt på at en såpass stor aktør som Komplett går konkurs, da de har meget solide investorer.

De større butikkene med solide investorer bør greie seg gjennom denne krisen.

Jeg viste at en slik krise ville komme, markedet kan ikke bare gå oppover hele tiden, til slutt sprekker boblen.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Ja det vil nok merkes i tiden fremover at det er "krise" på gang i verden. En merkbart svakere krone gjør at grossistene må betale mer for varer inn til landet, som igjen betyr høyere pris hos butikkene, som nok igjen fører til lavere salg og krav om høyere kalkyle på de produktene som faktisk selger. Dette merkes hos oss forbrukere med generelt høyere prisnivå. Det urolige markedet vil nok bety at det ikke blir den helt store lønnsfesten til våren heller, og dermed vil folk tenke seg om før de kjøper småting de egentlig ikke trenger (les forbrukerelektronikk)

Lenke til kommentar

generelt sett ja. Stortsett alt av elektronikk vil bli dyrere. Det kan faktisk hende at vi aldri får noe prisfall her i norge på f.eks E8X00 prosessorene til intel. Det avhenger mye av krisepakker her og der og hvor lenge denne sprekken varer. Avhenger også av USD, noe jeg tror kommer til å bli sterkere og sterkere en god stund framover

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Hva skjer om både Netshop og Komplett går konkurs?

Vil da prisene i butkkene bli enda høyere?

 

Ikke at jeg tror det vil skje i nær fremtid.

Det ville være en katastrofe, at to store aktører forsvinner vil skade markedet godt. Prisene ville gått opp, utvalget ville gått ned.

Jeg tror dog både NetShop og Komplett har såpass solide investorer at de bør overleve gjennom disse tidene, men hardt vil det være.

Alle butikker har hatt prisstigning på produktene sine, spesiellt innenfor dataverden. Norske kronen er svekket, og dollaren har blitt styrket.

Jeg vil anta at flere små aktører vil forsvinne fra markedet, de som sitter uten solide investorer.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Med mine begrensede regnskapskunnskaper ser det ut som at Netshop sliter finansielt. I følge årsregnskapet deres har resultatet de siste 3 årene gått nedover:

 

2005: -1,739 mill.

2006: -6,455 mill.

2007: -9,259 mill.

 

En utvikling med større og større underskudd vil før eller siden knekke et firma, men får håpe at innfusjoneringen av Microplex i høst kan bidra til et bedre resultat i 2008.

 

Se også vedlagt regnskapsanalyse av Netshop ASA.

Netshop_regnskapsanalyse.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...