Gå til innhold

Resultatsmell for Komplett


Anbefalte innlegg

Vet at minustallene til NetShop er i ferd med å snu nå, de har samlet tre forskjellige lagere, og har nå bare lager i Sandefjord. Både i Oslo og Sarpsborg sparer de store penger, nå har de vesentlig mindre lokaler, som også brukes til lager, ikke noe ekstra lagere lengere. Man får vite litt når man har snakka med sjefer :p

Jeg håper virkelig ikke NetShop eller Komplett forsvinner, NetShop tar inn litt mer spesielle varer enn Komplett (les Foxconn, Mushkin, Biostar, vannkjøling).

Komplett har også bedre utvalg enn sine konkurenter, og har god service.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper de beholder hentelagrene. De har nok spart penger på å stenge butikkene og krympe hentelagrene. Slik det er nå ser det ut til å fungere meget godt.

 

Ikke minst har Netshop alle Microplex varene, som eks Mist. Jeg kjøpte Mist 1000W på helgetilbud til 1000,- i helgen som var.

 

Jeg handler mer varer hos Netshop enn noen andre og dette er pga. hentelageret, de gode produktene, greie priser men ikke minst fordi de har god postsale service!

 

Riktignok har de slått på 40,- i frakt for hentelageret i Oslo siste tiden, men det er småpenger og det skulle nesten bare mangle samt at det vil motvirke folk som bestiller småtteri og ikke henter etc. Men hold beløpet på 40,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

40kr per ordere er lite i forhold til de kostnadene de virkelig har, NetShop har sagt rundt 250kr per ordere.

Håper de holder hentebuene oppe så lenge som mulig, har handla veldig mye i Oslo avdelinga selv. Hvis det dog blir veldig krise så skjønner jeg godt at de eventuelt legger ned hentebuene, jeg vil heller at NetShop skal fortsette, dog uten hentebu i disse krisetider enn at de går konkurs.

Sjefen for Osloavdelingen er en veldig koselig kar, og servicen der er knallgod! :new_woot:

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Det er klart 40,- er lite, noe annet har jeg heller ikke sagt, og jeg forstår det meget godt :) Og hentebua er et tilbud som er så bra at jeg stadig vekk velger Netshop kontra andre å handle hos.

 

Osloavdelingen er helt topp, sjefen åpnet butikken etter stengetid for at jeg skulle få hente mitt G25 ratt. Han holdt på med opptelling. Suveren service hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror dere vareutvalget hos Komplett kan være en av grunnene til at de selger mindre?

 

Misforstå meg rett, de har forsåvidt stort utvalg, men har liksom lagt merke til på f.eks. prosessorer og lcd-skjermer, IDE disker, etc. så kjører de veldig "mainstream", f.eks. har jeg ikke sett AMD cpu'er som 4350e, 4850e, osv. Antar det samme er tilfelle på Intel siden, dvs. de har de "store slagerne", men kanskje ikke så mye av alt det andre fra Intel.

 

Da kan det fort bli slik at potensielle kjøpere "tyr til" Amentio eller andre "webmerc" siden man samtidig kan slenge noen andre varer i kurven til uforandret forsendelse kostnad.

 

Vet ikke hvordan dette grossist-markedet er delt opp, eller hva som forhindrer dem, men tror de hadde tjent på å "sluppet løs" litt.

Lenke til kommentar

De store med kapital i baken vil nok klare seg dersom de klarer å gjøre fornuftige tilpasninger i vareutvalg, lagerhold og bemanning. En del av de små som kjører Webmercs vil også klare seg, rett og slett fordi de ikke har lagerkostnad og således har svært små kostnader utenom ansatte.

 

Men vi kan nok oppleve reduksjon i vareutvalg, som at varer med lav omsetningshastighet blir droppet. F.eks har Komplett i dag 10 leverandører av skjermkort, det vil ikke forundre meg om 2 - 4 av disse vil forsvinne, samt at utvalget av hver type blir mindre. Komplett har faktisk 16 ulike 9600 GT kort og 19 ulike 4870 kort.

 

Reduksjon i vareutvalg vil også skyldes at det er fare for at enkelte "produsenter" vil få problemer, samt at de også vil måtte gjøre tilpasninger i produksjon.

 

Når det gjelder Komplett sine "engangskostnader" skyldes de nok flere forhold, men det er faktisk slik at en nedbemanning har en ikke ubetydelig engangskostnad. Regner med at de fleste har rett til noe etterlønn etc. Disse kostnadene må regnskapsføres på nedbemanningstidspunktet.

 

@Mecanicus: Ja, redusert vareutvalg kan medføre lavere salg (og gjør det som oftest), men samtidig ofte lavere kostnad. Svært ofte er regnestykket at kostnadene reduseres mer enn inntektene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@Mecanicus: Ja, redusert vareutvalg kan medføre lavere salg (og gjør det som oftest), men samtidig ofte lavere kostnad. Svært ofte er regnestykket at kostnadene reduseres mer enn inntektene.

 

Presisere at jeg mente "tynt vareutvalg", i forkant av de problemene de har nå. (og at de har mistet/mister en del kjøpere som er ute etter "det smale", og har dyttet dem i armene på Amentio, osv. "som har alt"

 

-og nå er det kanskje for sent(?) å legge om stilen, for tror du kan ha rett i at faren for at vareutvalg i stedet vil minske, er mer sannsynlig kanskje.

Lenke til kommentar
Greit nok at de har store investorer i baken, men tror du Stein Erik Hagen og co vil sitte og se på negativt resultat over tid?

Disse investorene er nettopp det -investorer. De regner med avkastning på investeringen og er ikke idealister på samme måte som endel andre.

 

Nei, det er de ikke. Men samtidig er ikke alternativene nødvendigvis bedre i dagens marked. De fleste store investorer er også relativt langsiktige i tankegangen, noe de kan være med den sammensetningen av porteføljer de har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...