Gå til innhold

Død katt - i himmelen?


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet stiller jeg til de som tror at man kommer til himmelen etter døden. Vi måtte avlive katten min i går, og jeg er helt knust. Er det noen som tror at hun er i himmelen? Eller gjelder det bare mennesker?

 

Tror ikke dette selv, men merker at jeg hadde blitt veldig glad om noen hadde trodd det, sånn at jeg hadde kunnet ha grunnlag for å gjøre et unntak i min "tro" med min kjære katt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fork 3,19 for det går menneskenes barn som det går dyrene; den samme skjebne rammer dem; som den ene dør, så dør den andre, og en livsånde har de alle; mennesket har ikke noget fortrin fremfor dyret; for alt er tomhet. 20 De farer alle til ett sted; de er alle blitt til av støvet, og de vender alle tilbake til støvet. 21 Hvem vet om menneskenes ånd stiger op, og om dyrets ånd farer ned til jorden?

 

Jes 11En kvist skal skyte fra Isais stubb,

et skudd renne opp fra hans røtter.

2 Herrens Ånd skal hvile over ham,

Ånden med visdom og forstand,

Ånden med råd og styrke,

Ånden som gir kunnskap om Herren

og frykt for ham.

3 Han skal ha sin glede i frykten for Herren.

Han dømmer ikke bare etter det han ser,

og skifter ikke rett etter det han hører.

4 Han dømmer småkårsfolk med rettferd,

lar de vergeløse i landet få rett dom.

Men voldsmenn slår han med sin munns ris,

ugudelige dreper han med et pust fra sine lepper.

5 Rettferd er beltet han har om livet,

troskap er beltet om hoftene.

6 Da skal ulven bo sammen med lammet

og leoparden legge seg hos kjeet.

Kalv og ungløve beiter sammen,

mens en smågutt gjeter dem.

7 Ku og bjørn går og beiter,

deres unger roer seg i lag,

og løven eter halm som oksen.

8 Spedbarnet leker ved hoggormens hule,

og veslebarnet rekker hånden

ut mot hulen der giftslangen holder til.

9 Ingen skader og ødelegger noe

på hele mitt hellige fjell.

For landet er fylt av kjennskap til Herren,

som vannet dekker havets bunn.

10 Den dagen skal folkeslag søke

til renningen fra Isais rot.

Han skal stå som folkenes samlingsmerke,

og hans bolig skal være full av herlighet.

Lenke til kommentar

Belcius:

Jeg setter pris på at du kommer med kilder, men den teksten du kommer med beskriver Tusenårsrike,

altså de siste tusen årene på jorda før dommedag, da alt skal være fredelig og alt er perfekt.

 

Teksten din har ingenting med livet etter døden å gjøre.

 

 

PS. I himmelen er alt perfekt. Når du kommer dit selv, sitter pusen din der og maler og venter på deg. Ellers hadde ikke himmelen vært perfekt.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Jeg blir veldig glad av å lese at noen av dere tror katten min venter på meg - uansett hvor motstridende det er til hva jeg egentlig tenker om liv etter døden. Hadde katten mini 11 år, og harhelt vondt i hodet pga jeg har grått så mye. Svarene deres gjør meg glad:)

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. Jeg blir veldig glad av å lese at noen av dere tror katten min venter på meg - uansett hvor motstridende det er til hva jeg egentlig tenker om liv etter døden. Hadde katten mini 11 år, og harhelt vondt i hodet pga jeg har grått så mye. Svarene deres gjør meg glad:)

 

Fint at du ble glad. Har selv opplevd å miste en katt som jeg var veldig glad i (påkjørt), så vet hvordan det føles.

Lenke til kommentar
Har man hatt ett dyr over en periode er det en del av familien, å miste katten eller hunden slik er vanskelig for de fleste. Hvem her har satt dyr over mennesker?

 

Hvorfor? For dyret er du bare kilden til mat og trygghet, den koser kun for å få deg til å like den nok til at disse kravene møtes.

Lenke til kommentar
Er det kaldt å stille seg helt uanfektet til dette, og bemerke seg med en slags mild avsky at enkelte bryr seg mer om dyrs ve og vel enn menneskers? Det kan antakelig korrelere med min manglende interesse for dyr, dog.

 

Hvem har sagt noe om å stille dyr over mennesker? Din manglende interesse for dyr, respekterer jeg, men om du ikke synes synd på de som er i min situasjon, og som har det utrolig vondt, synes jeg det er litt kaldt, om ikke merkelig.

 

Katter har personligheter , selvom du har rett, de vil til bunn og grunn bare tilfredsstille sine egne behov. Men når hun legger seg inntil meg for å bli varm og god eller når hun sitter ved siden av meg på pianobenken når jeg spiller piano vil jeg si dette et tegn på tillit, og glede av hverandres selskap, som er egenskaper som knytter bånd. For å nevne noe..

Lenke til kommentar
Har man hatt ett dyr over en periode er det en del av familien, å miste katten eller hunden slik er vanskelig for de fleste. Hvem her har satt dyr over mennesker?

 

Hvorfor? For dyret er du bare kilden til mat og trygghet, den koser kun for å få deg til å like den nok til at disse kravene møtes.

 

Det varierer VELDIG fra dyr til dyr. Noen dyr er fullstendig avhengig av deg og vil være veldig oppmerksomhetssyk, og faktisk trenge at du faktisk bruker tid på den utover å bare mate den.

 

Hvis du har vært borti mye dyr, så vil du merke at de faktisk også kan ha en sterk personlighet, det er ikke bare roboter som prøver å få i seg så mye mat som mulig.

På dette syns jeg selv at katter og hunder kan virke veldig menneskelig.

Lenke til kommentar
Er det kaldt å stille seg helt uanfektet til dette, og bemerke seg med en slags mild avsky at enkelte bryr seg mer om dyrs ve og vel enn menneskers? Det kan antakelig korrelere med min manglende interesse for dyr, dog.

Som flere her uttaler er dette ikke relevant i denne sammenheng. Trådstarter har mistet katten sin som hun var veldig glad i og det bør respekteres. Kom heller med gode ord til ettertanke i stedet for slik meningsløst svada. Undertegnede er også meget glad i dyr og som GeirGrusom sier har de både personlighet og menneskelige sider. Men dette har du mulig aldri merket hvis du ikke har interesse for dyr.

Lenke til kommentar

Her kommer den moralske ridderen galopperende, ja. Hva du tenker om saken er noe jeg knapt enser, etter å ha lest andre utbrudd fra din side. Har aldri sett noe til denne forfektede personligheten hos dyr, men ettersom de ikke er helt like vil det alltid være forskjeller i oppførselen som kan tolkes dithen, antar jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...