Gå til innhold

Død katt - i himmelen?


Anbefalte innlegg

Vi har hund, og jeg blir så fasinert! Han kommer helt av seg selv bare for å få kos, eller gi kos! Noen ganger kan hannen bare kom bort til deg og vil ha kos! Virker så menneskelig noen ganger at jeg må bare le :p. Gruer meg til de dør :(. Derfor er det viktig å ta vare på dem og sørge for at de har det bra.

Ja, dette er koselig og vitner om at dyr er mer en bare roboter som handler på instinkt og gener, selv om det også er tilfellet i likhet med oss mennesker. Som nevnt tidligere i tråden har også undertegnede hatt en rekke dyr oppigjennom årene, disse har alle hatt sin unike personlighet og væremåte, noe som tilsier at de er selvstendige individer med sjel og personlighet. Dyr er en positiv faktor for mange mennesker, bare så synd vi ofte behandler de så dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har hund, og jeg blir så fasinert! Han kommer helt av seg selv bare for å få kos, eller gi kos! Noen ganger kan hannen bare kom bort til deg og vil ha kos! Virker så menneskelig noen ganger at jeg må bare le :p. Gruer meg til de dør :(. Derfor er det viktig å ta vare på dem og sørge for at de har det bra.

Ja, dette er koselig og vitner om at dyr er mer en bare roboter som handler på instinkt og gener, selv om det også er tilfellet i likhet med oss mennesker. Som nevnt tidligere i tråden har også undertegnede hatt en rekke dyr oppigjennom årene, disse har alle hatt sin unike personlighet og væremåte, noe som tilsier at de er selvstendige individer med sjel og personlighet. Dyr er en positiv faktor for mange mennesker, bare så synd vi ofte behandler de så dårlig.

 

Ja, vi spiser dem til og med! :( :( :(

Forstår ikke hvordan du utleder at noe har sjel fordi det har distinktive karakteristikker. Påvis det.

Endret av Skugga
Lenke til kommentar
Vi har hund, og jeg blir så fasinert! Han kommer helt av seg selv bare for å få kos, eller gi kos! Noen ganger kan hannen bare kom bort til deg og vil ha kos! Virker så menneskelig noen ganger at jeg må bare le :p. Gruer meg til de dør :(. Derfor er det viktig å ta vare på dem og sørge for at de har det bra.

Ja, dette er koselig og vitner om at dyr er mer en bare roboter som handler på instinkt og gener, selv om det også er tilfellet i likhet med oss mennesker. Som nevnt tidligere i tråden har også undertegnede hatt en rekke dyr oppigjennom årene, disse har alle hatt sin unike personlighet og væremåte, noe som tilsier at de er selvstendige individer med sjel og personlighet. Dyr er en positiv faktor for mange mennesker, bare så synd vi ofte behandler de så dårlig.

 

De handler på instinkter...

Lenke til kommentar
Vi har hund, og jeg blir så fasinert! Han kommer helt av seg selv bare for å få kos, eller gi kos! Noen ganger kan hannen bare kom bort til deg og vil ha kos! Virker så menneskelig noen ganger at jeg må bare le :p. Gruer meg til de dør :(. Derfor er det viktig å ta vare på dem og sørge for at de har det bra.

Ja, dette er koselig og vitner om at dyr er mer en bare roboter som handler på instinkt og gener, selv om det også er tilfellet i likhet med oss mennesker. Som nevnt tidligere i tråden har også undertegnede hatt en rekke dyr oppigjennom årene, disse har alle hatt sin unike personlighet og væremåte, noe som tilsier at de er selvstendige individer med sjel og personlighet. Dyr er en positiv faktor for mange mennesker, bare så synd vi ofte behandler de så dårlig.

 

De handler på instinkter...

 

Har vanskligheter med å tro det er bare det ;).

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. Jeg blir veldig glad av å lese at noen av dere tror katten min venter på meg - uansett hvor motstridende det er til hva jeg egentlig tenker om liv etter døden. Hadde katten mini 11 år, og harhelt vondt i hodet pga jeg har grått så mye. Svarene deres gjør meg glad:)

 

 

Hvis du føler deg bedre av at noen tror at katten din kommer til himmelen når den er DØD, mangler du noen verdier i livet ditt.

Lenke til kommentar

Folk som mener dyr utelukkende handler på instinkt har i beste fall ikke hatt nærkontakt med dyr, og er i værste fall til de grader avstumpet i hodet på mange sosiale plan. For min del virker det som en helt utrolig påstand.

 

En manét, sjøpølse, alge, tre, gress, sopp, virus og andre dyr med mindre utviklede nervesystemer eller fravær av dette, kan nok sies å være dyr som utelukkende baserer sine liv på innstinkt, men såpass avansert dyr som pattedyr, som lærer, kommuniserer, har orgamser, drømmer og skaper sosiale bånd, handler langt i fra bare ut i fra innstinkter.

 

Hve er innstinkt for dere egentlig?

 

Jeg må si det egentlig var enormt kult da jeg så litt på "Den store reisen" på NRK for en stund siden. Urbefolkningen som levde i jungelen der ba faktisk både treet som de skulle felle samt andre trær som det kom til å falle på om unnskyldning for hva de kom til å gjøre.

 

Mennesker i vår verden er blitt temmelig detached vil jeg si, mens vi gang på gang ser indianersamfunn som dette ha en helt annen forståelse av hve naturen er for noe, og allikevel kan høste av den på et bærekraftig grunnlag.

 

Med en slik mentalitet tror jeg aldri vi kan komme videre, og jeg mener bare av denne grunn at trosystemer som setter setter mennesker over natur har vert en av hovenøklene til vår ville ekspansjon og plyndring av naturen på andre livsformers bekostning.

 

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at om det var en gud som hadde skrevet denne boken så måtte det være den onde av disse, som deretter har lurt de stakkers idiotene som tror på den at han er den gode guden...Altså at det er deres gode venn Satan som har lurt dere opp stry og at det egentlig er han dere tror på. Med alt vi har sett av det som står i bibelen og det som har blitt utført av kristne og muslimer er det helt klart en god grunn til å stille spørsmålstegn ved godheten oppi alt dette.

 

Jeg har lyst å spy på hver en som er kristen. Jeg har faktisk slått opp med damer som har vist seg å være Kristen ene og alene på det grunnlaget. Jeg kan rett og slett ikke fordra dere under noen omstendigheter.

Lenke til kommentar
"Ingen ammonitt eller moabitt skal være med i Herrens menighet; enn ikke deres ætt i tiende ledd skal nogensinne være med i Herrens menighet,"

 

- 5. Mosebok 23:3

 

Tolker det slik at ingen dyr får komme til himmelen. Kan også ha en annen fancy betydning eller være parallell til noe, men jeg er ingen bibeltolker.

Eh? Hvordan i alle dager får du det til å stemme? Ammonitter og moabitter var da ikke dyr, men folk som hadde vendt seg vekk fra Gud. Det er tydelig at du ikke er noen ekseget, som det heter. Det er altfor svevende å overføre det til å gjelde dyr.

Lenke til kommentar
"Ingen ammonitt eller moabitt skal være med i Herrens menighet; enn ikke deres ætt i tiende ledd skal nogensinne være med i Herrens menighet,"

 

- 5. Mosebok 23:3

 

Tolker det slik at ingen dyr får komme til himmelen. Kan også ha en annen fancy betydning eller være parallell til noe, men jeg er ingen bibeltolker.

Eh? Hvordan i alle dager får du det til å stemme? Ammonitter og moabitter var da ikke dyr, men folk som hadde vendt seg vekk fra Gud. Det er tydelig at du ikke er noen ekseget, som det heter. Det er altfor svevende å overføre det til å gjelde dyr.

Ok, ante ikke at ammonitt var betegnelse på folk som ikke var troende. Trakk paralleller til det utdødde sjødyret som er så lett å finne fossiler til. :p Men på den annen side: da må vel katten være troende kristen for å komme til himmelen?

 

EDIT: Og hvis dyr ikke handler på instinkt, hva handler de da på?

Endret av The Grand Vizier
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. Jeg blir veldig glad av å lese at noen av dere tror katten min venter på meg - uansett hvor motstridende det er til hva jeg egentlig tenker om liv etter døden. Hadde katten mini 11 år, og harhelt vondt i hodet pga jeg har grått så mye. Svarene deres gjør meg glad:)

 

 

Hvis du føler deg bedre av at noen tror at katten din kommer til himmelen når den er DØD, mangler du noen verdier i livet ditt.

 

Kall meg gjerne silly, men menneskesinnet er kompleks, og de merkeligste ting hjelper når en er i sorg. Er det så ufattelig vanskelig å forstå at du bare må ta deg bryet til å poste en uønsket melding på tråden?

Lenke til kommentar
Folk som mener dyr utelukkende handler på instinkt har i beste fall ikke hatt nærkontakt med dyr, og er i værste fall til de grader avstumpet i hodet på mange sosiale plan. For min del virker det som en helt utrolig påstand.

Enig :thumbup: Dette stemmer ikke!

Skiller du over hodet mellom personlighet og sjel?
Lenke til kommentar
Folk som mener dyr utelukkende handler på instinkt har i beste fall ikke hatt nærkontakt med dyr, og er i værste fall til de grader avstumpet i hodet på mange sosiale plan. For min del virker det som en helt utrolig påstand.

Snur den rundt og sier det samme til deg.... jeg syntes det er en helt utrolig påstand å påstå at hunder har sjel. At de har personlighet er jeg med på, jeg har hatt en del hunder selv, men sjel har hverken de eller vi. En hund kommer nemelig ikke bort til deg og "gir" deg kos fordi han syntes han skal være god og snill med deg, han gjør det for å innynde seg! For en hund er DU (eller faren din??) lederen, du er altså over ham i rang i flokken og for å holde de båndene så kommer hunden til deg for å smiske. Nå og da vil han kanskje, bassert på hvordan du oppfører deg, prøve å ta din, eller en annen av "flokkens" plass, dette ligger i hundens natur, akkurat som i ulvens natur. Ta en tur opp på langedrag å se hva hun dama der oppe har fått til med de ulvene der! Da skjønner du hvorfor hunder handler på innstingt og ikke fordi de tenker sånn eller på annen måte vil gjøre sånn eller sånn At du ikke ser det får være så sin sak, men hvis du setter deg bittelitt inn i hvordan hunder faktisk tenker, hviken instinker de har osv og du vil se dette klart som dagen, OG du vil klare å overføre det til din hund! Jeg har prøvd dette på en del hunder og VET at det virker. Hunder gjør ting på instinkt, men har evnen til å lære, thats it. Det er langt lettere å dressere griser enn hunder bare så det er sagt... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...