Gå til innhold

Kjøp av server for kontordrift


masterboy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber i en liten bedrift hvor vi er 4-6 brukere. Vi har per i dag store kostnader knyttet til it drift i forhold til bruk og behov. Klientene logger per i dag på ved hjelp av citrix. Vi jobber nesten utelukkende med tekstfiler.

 

Klientmaskinene er enkle mainstream desktopmodeller som kjører enten XP eller Vista.

 

Tanken er å skaffe seg en enkel server:

 

Oppgavene til serveren vil være:

-Filserver

-Printserver (Nashuatec Ds 618 og 424, Hp photosmart)

-E-postserver

-Server for regnskapsprogram (Visma)

 

Spørsmålene er som følger:

-Er det vanskelig å lage til klienttilkobling ala citrix (terminalserver)?

-Ved jobb på eksternt skrivebord, kan klienten da printe lokalt på sin skriver?

-Retundans for server Raid 1?

-Er backup for server nødvendig når en kjører Raid 1?

-Muligheter for ekstern pålogging fra internett?

-Brannmurløsning (mulighet for virtualisering og f.eks FreeBSD e.l.)?

-Win 2003 eller 2008?

 

Det jeg har sett for meg av HW så langt er f.eks en Dell Poweredge T300 med 2x300Gb sata disker og 2Gb ram, ellers standard. Har en D-link firewall boks av enkel type.

 

Terminalserver er ikke noe must, alle som arbeider her er så oppegående at de klarer seg udmerket med en nettverkstasjon. Ekstern påloggning er heller ikke noe must.

 

Vi har per i dag e-post hos uniweb, det er et ønske å få denne posten til outlook på klientene, eller eventuelt via terminalserver.

 

Om noen som har gjort dette før eller har innspill kunne sagt noe om ups and downs med forskjellige valg av løsninger er jeg takknemlig for svar!

 

Mvh

 

EJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...