Gå til innhold

Windows 7 beholder kodenavnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Et eksempel er jo kjernen som skal forminskes ganske mye.

 

En kan jo egentlig si at det ser ut som om Windows 7 (og tildels 2008 server) faktisk får en kjerne i motsetning til tidligere. Hittil har jo nærmest alt vært integrert med alt annet noe som bl.a gjør det litt vanskelig å sette opp enkle servere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hmm, ok. Men trodde at Vista og Server 2008 var basert på samme "kjerne" om jeg får kalle det det? Hvordan skiller server 2008 seg da ut?

 

A)

Vista utvikles. Mye er faktisk gjort her i forhold til XP/2003 server selv om mye ikke er like vellyket fra brukernes ståsted. Rent teknisk er en ting mye ryddigere, selv om det fortsatt er en vei å gå.

B)

Server 2008 utvikles med Vista som grunnlag. Dette er bl.a. første Windows versjon som kan startes uten GUI (kun en kommandoprompt kommer opp etter boot).

C)

Windows 7 utvikles med Server 2008 som grunnlag. Såvidt jeg vet er arbeidet med å skille operativsystem og GUI nå kommet enda lenger.

 

Har ken en jo si at kjernen er operativsystemet, mens GUI'et og apps. er dill-og-dall som brukerne trenger. Det å få skilt disse er en god ting fordi selve operativsystemet blir logisk sett mindre påvirkelig av brukernes påfunn.

Lenke til kommentar
mange har jo klaget hvor mye plass dise programmene tar.
Den enkle løsningen er å bare fjerne dem, ja. Men de burde kanskje spørre seg selv om de greier å skrive programmene mindre, i stedet for å stikke hodet i sanden og bare fjerne dem. Jeg prøver å ikke virke fanboi-aktig (jeg bruker både Windows og GNU/Linux daglig), men jeg må nesten trekke frem GNU/Linux-distroer (live-CD'er), siden flere av disse får plass på én CD (700 MB), mens Vista bruker en DVD (4 GB) selv uten f.eks kontorprogrammer (Office, Works, OpenOffice).

Så hvis Microsoft hadde greid å lage programmene lettere (mindre) og mindre infiltrert i systemet (slik at det går an å avinstallere dem kjapt og enkelt) kunne de gjerne fulgt med operativsystemet for min del. Nå man først betaler 1000 kr for et operativsystem bør det da være lov å kreve at dette er rimelig komplett (at det ikke er tett heller gjør ikke saken bedre, men det har aldri plaget meg :p ).

 

Edit:

XP maa da være det teiteste navnet noensinne. eXPerience? Fjortis Deluxe.
Dagens Experience. :p

 

en metode for å redusere strøelsen på programmer er å bruke samme program ( f.eks editor ) i flere. den metoden ble brukt i dos-tiden til edlin og basic . samme editor - 2 forskjelige programmer .

 

jeg tror det er samme metode Microsoft bruker til IE og til fil behandleren ( det er det heter ). IE blir brukt til begge. mulig det er årsaken til at IE er så tett integrert i Windows

 

man ender opp med å ha en del programmer som man ikke bruker , men de må være der for at andre programmer skal virke. alternativet er jo at de programmene man trenger tar litt mere plass i seg selv , men da er det mindre unødvendige filer

 

uansett hvordan det blir gjort så er det noen som klager og vil ha det gjort på sin måte

 

det er sakt at Word har for mange funksjoner og vi bruker kanskje bare bruker 20% av alle funksjonene. det er bare det at kanskje alle bruker de samme 10% mens de 10 neste % av funksjonene er forskjellig fra bruker til bruker.

 

det er nok derfor at programmene ofte tar mye plass

Lenke til kommentar
Det burde stått en vinkende og smilende pingvin på utsiden av det vinduet bortpå åstoppen.. så hadde symbolikken virkelig slått ann :p "Det microsoft fengslede individet bryter seg ut til friheten og Linux"

 

Jeg regner vi ser denne "modden" ganske snart.

 

Hans verden er begrenset til Microsoft doktriner, derfor ligner rømningshullet et MS symbol. Thats the reality he knows before the great escape.

tja

post-69538-1223983867_thumb.jpg

 

Bilde mangler bare gitteret i midten (sprosser).

Lenke til kommentar
Det burde stått en vinkende og smilende pingvin på utsiden av det vinduet bortpå åstoppen.. så hadde symbolikken virkelig slått ann :p "Det microsoft fengslede individet bryter seg ut til friheten og Linux"

 

Jeg regner vi ser denne "modden" ganske snart.

 

Hans verden er begrenset til Microsoft doktriner, derfor ligner rømningshullet et MS symbol. Thats the reality he knows before the great escape.

tja

post-69538-1223983867_thumb.jpg

 

Bilde mangler bare gitteret i midten (sprosser).

Ja, men den velbygde fyren med den svære drillen skal assosiere et avansert menneske med et kraftig verktøy. Og da bør man erstatte disse også. Endelige resultat vil bli slikt, tenker jeg.

 

350px-Affe_am_gitter.jpg

 

Men noen smilende pingviner på utsiden :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...