Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg våger å påstå at Xeon rocker.. og hvorfor det?

 

JO, JEG SKAL VISE DERE I EN NY TRÅD SENERE!! HAHAHAAHHA

 

All denne praten får meg nesten til å håpe på at CPU ryker på garantigyldige (ville blitt nr 3 i pc-ordren) grunner bare for å skaffe meg en Xeon eg og, og samtidig invistere i megahalems/TRUE og virkelig prøve meg på litt overklokking.. Dette er allerede for mye for student lommebok O_o

Lenke til kommentar
Eneste brikkene som passer mitt ( Gigabyte UD4P ) er Kingston sine med de DIGRE blå kjølerne på:p

Er det noen som vet om 2000mhz brikkene til de er gode?

 

Dp driver og plager meg :whistle: med bilder av Xeon som er laget av fanden selv eller noe:P

Vær klar over at GB sine i7 kort har rammen veldig nær sokkelen, så hvis man skal ha stor luftkjøler og 12GB ram, så må du ha lave rambrikker ala OCZ Platinum.

 

Har de virkelig ikke avstand og klaring i frohold til standarden? Vanligvis er jo kjølere lagd slik at de går over rambrikker av vanlig høyde om kjøkeren er brei. Ellers irriterer jeg meg også over den dårlige tilgjengeligheten av 4 GB-brikker, ønsker ikke å ha brikekr i alle slots om jeg ikke må.

 

AtW

Med TRUE på UD5 så kan man ha 3 høye rambrikker. Skal man ha 6 må minst èn brikke være lav da den kommer under TRUE ribbene eller eventuelt viften hvis du har montert den veien. På de fleste andre i7 hk går det greit med høye rambrikker og TRUE etc.

 

Fornøyd med mine Platinum brikker, i forhold til pris er det vel få andre som er bedre.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
pcp160, du kom seff når jeg var på lunsj... skulle gjerne hilst på!

Hei ja, det var litt synd, og det hadde vært hyggelig å hilse på deg også. ;)

Vi får ta det igjen en annen gang, og da har jeg jo nå et påskudd for å stikke innom, feks den dagen dere skal ha "Elleville Impulskjøp-dager -ALLE SSD halv pris!" :dribble:

 

Nok om det, den chipen jeg fikk ser jammen ut til å ha potensiale, og all tvil jeg hadde er blåst vekk. Hva som er stabilt aner jeg jo ikke enda, men den kjører i alle fall noen minutter Prime på 4,2Ghz 1,28volt HT=on.

Og jeg får også kjørt Prime et kvarters tid på 21x15 4,5Ghz på 1,325V (bios) HT=on

 

post-56388-1242250266_thumb.jpg

 

Så det er et foreløpig resultat jeg er svært fornøyd med.

Men det er litt trøbbel i gjerdet her, for det ser ut som den throttler, slik at multipler tidvis detter ned til 20 og frekvensen "bare" 4,3Ghz. Det har ikke hengt/blåskjermet, men jeg må eksperimentere litt mer rundt dette.

Misstenker at det er strømtrekket som blir for høyt, siden jeg tilsynelatende klarer å holde temperaturen i sjakk.

 

Uansett er det soleklart at denne vil kunne kjøre en god klokk både med og uten HT når jeg etterhvert finner sweetspot. :)

Lenke til kommentar

helvete heller pcp160, 4510Mhz på 1.328v! det er noe av det sykeste jeg har sett.. du må ha utrolig bra vannkjøling for å holde den tempen, hva hadde du av komponenter igjen?

 

edit: komponenter i vannkjølingen that is.. kom innom, så fikser vi classified til deg ;)

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

dette stinker litt.. uansett så får vi inn enda flere av noe jeg tror er samme batchen i morgen. 5 tilgjengelig :D

 

hvis du får 4510Mhz til å fungere stabilt på 1.33v, da ler jeg meg ihjel. da kan du banne på at 4.6GHz går på 1.36-1.39v.. noe som er temmelig sykt :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
helvete heller pcp160, 4510Mhz på 1.328v! det er noe av det sykeste jeg har sett.. du må ha utrolig bra vannkjøling for å holde den tempen, hva hadde du av komponenter igjen?

 

Han har nokså likt oppsett som jeg har i mine 2 ci7-rigger.

Og da blir temp så "lave". (Les:Akseptable).

Fatter (fremdeles) ikke at mange av dere kjører med luftkjøling.

Mid-to-high-end vannkjøl er minimum slik vi klokker, bencher og "primer".

:)

Lenke til kommentar
helvete heller pcp160, 4510Mhz på 1.328v! det er noe av det sykeste jeg har sett.. du må ha utrolig bra vannkjøling for å holde den tempen, hva hadde du av komponenter igjen?

 

Han har nokså likt oppsett som jeg har i mine 2 ci7-rigger.

Og da blir temp så "lave". (Les:Akseptable).

Fatter (fremdeles) ikke at mange av dere kjører med luftkjøling.

Mid-to-high-end vannkjøl er minimum slik vi klokker, bencher og "primer".

:)

 

hvilke deler kjører dere på..?

Lenke til kommentar
helvete heller pcp160, 4510Mhz på 1.328v! det er noe av det sykeste jeg har sett.. du må ha utrolig bra vannkjøling for å holde den tempen, hva hadde du av komponenter igjen?

 

edit: komponenter i vannkjølingen that is.. kom innom, så fikser vi classified til deg ;)

Ja jeg kan jo ikke si jeg er misfornøyd med at du lokket meg til å kjøpe denne Haakon, den klokker over all forventning!

Ikke frist meg med mer nå da.. :D

 

Hemmeligheten med temperaturen er ekstern radiator og dermed relativt kald luft. Nå er jeg fortsatt på ”vinterkjøling” som er en 3x120mm radiator med noen middels kraftige vifter og hjemmelaget styring, og en god gammel Eheim 1046(48?). På sommeren har jeg en aktiv vannkjøler som duger for spill, benchmark, og vanlig bruk, men ikke mange timer med Prime.

 

Det eneste som er nytt og fancy er blokka, som med takk til TL1000S er en EK-Supreme-Acetal. Og den må jeg si fremstår som ganske utrolig mye bedre enn den gamle Cuplex blokka jeg tidligere har brukt i samme kjøleanlegg på div Intel.

Under den korte testen her nå ble vanntemperaturen 22-23 grader, i vanlig romtemperatur, og ved lenger Priming blir vannet rundt 27-28 og prosessoren tilsvarende mye varmere. Så jeg må nok belage meg på noe rundt 5 grader mer på sommeren uten aktiv kjøler. Noe 30 grader romtemperatur har jeg en Aircondition som sørger for at jeg aldri ser.

 

Alt skal være avskrudd Fluesopp, men jeg skal stupe litt mer ned i materien, så finner jeg nok ut av det. :)

Lenke til kommentar

Blir cuplex HD her i starten, ikke den beste...men bedre enn luft ihvertfall:P

 

Artig når man må lære ting , jeg syns ihvertfall at bios er artig.

 

Angående Qpi link speed så bruker jeg x36 nå, er det sånn at det er best og få den også høyest mulig?

Vet jo at står den på auto på 200bclk sp blir den nesten dobbelte hvis man ikke velger x36.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
helvete heller pcp160, 4510Mhz på 1.328v! det er noe av det sykeste jeg har sett.. du må ha utrolig bra vannkjøling for å holde den tempen, hva hadde du av komponenter igjen?

 

Han har nokså likt oppsett som jeg har i mine 2 ci7-rigger.

Og da blir temp så "lave". (Les:Akseptable).

Fatter (fremdeles) ikke at mange av dere kjører med luftkjøling.

Mid-to-high-end vannkjøl er minimum slik vi klokker, bencher og "primer".

:)

 

hvilke deler kjører dere på..?

 

Pcp160 har svart og jeg kan følge opp. :)

 

EK Acetal i den ene, "vanila" AC Cuplex Pro (1366) i den andre.

Cluet er (som alltid) gode radiatorer/luftflyt gjennom disse. (minmum 1x240).

Ideelt er eksterne raddiser "ute i fonna" (som jeg pleier å si).

Men CPU blir ikke kaldere av ei super blokk som sirkulerer dusjvarmt vann.

"If you get my point" (og det gjør en veteran/"proff" som deg helt sikkert)

:D

Lenke til kommentar
helvete heller pcp160, 4510Mhz på 1.328v! det er noe av det sykeste jeg har sett.. du må ha utrolig bra vannkjøling for å holde den tempen, hva hadde du av komponenter igjen?

 

Han har nokså likt oppsett som jeg har i mine 2 ci7-rigger.

Og da blir temp så "lave". (Les:Akseptable).

Fatter (fremdeles) ikke at mange av dere kjører med luftkjøling.

Mid-to-high-end vannkjøl er minimum slik vi klokker, bencher og "primer".

:)

 

hvilke deler kjører dere på..?

 

Pcp160 har svart og jeg kan følge opp. :)

 

EK Acetal i den ene, "vanila" AC Cuplex Pro (1366) i den andre.

Cluet er (som alltid) gode radiatorer/luftflyt gjennom disse. (minmum 1x240).

Ideelt er eksterne raddiser "ute i fonna" (som jeg pleier å si).

Men CPU blir ikke kaldere av ei super blokk som sirkulerer dusjvarmt vann.

"If you get my point" (og det gjør en veteran/"proff" som deg helt sikkert)

:D

 

skjønner greia, jeg hadde mist rad forrige gang, var ikke veldig fornøyd.. 1x 360 med mist vifter.

Lenke til kommentar
Blir cuplex HD her i starten, ikke den beste...men bedre enn luft ihvertfall:P

Ja jeg er ikke sikker på om det jeg sa er så sammenliknbart med den Cuplex blokken du skal få Fluesopp, det har vel vært en viss utvikling der også?

Min ble kjøpt til Pentium-4 (Prescott) og var ok den gang med singelcore, og til dels også noen år senere på E6000 dualcore, men Quadcore slet den en smule med. Uansett, det blir jo lettere å holde en stabil grei temperatur med vann, og det skal bli spennende å se hvordan det går med deg også her. :)

Lenke til kommentar

Har en dual og singel Heatercore som du kan få, setter du på kraftige vifter så er det gode raddiser :!:

 

PcP: De har forandret litt på den så den takler quads bedre, men fremdeles restriktiv.

Men akkuratt når gir jeg fela i det, gidder ikke luft.

Føler cpuen bare driver og mobber meg.

Blir ikke noe bedre av deg, Dp osv :!:

 

 

 

Edit: Må konstant rette på skrivefeil.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
ugg.. når jeg så de temperaturene der så fikk jeg lyst på vannkjøling igjen :) ha radiatoren ekstern er jo genialt (har du den ute, eller bare utenfor kabinettet)?

 

dog, litt komplisert å få radiatoren ut... (as in utenfor huset)

Nja, jeg har forsåvidt mulighet for å få den ut av et vindu (og ut i fonna :D ), siden jeg har relativt lange slanger. Men det blir jo mest en sånn minusgrader benchmark sak, så det jeg snakker om er primært å ha den utenfor kassa bare. Noe av det som etter mitt syn er det virkelig geniale med vannkjøl er nettopp denne muligheten man får med å la vannet ta med seg mesteparten av varmen ut av kassa uten å lage en lyd. Da trenger man marginalt med vifter der, og samtidig slipper man jo som TL1000 nevner problemet med at luften man skal kjøle vannet med holder 35 grader, så man sparer mye viftestøy i prosessen med å få varmen ut av vannet også. Ikke minst får man jo kaldere vann. Så jeg har som regel bygget etter det prinsippet, men er da ikke så opptatt av designpriser og drar ikke maskinene med meg noe sted.

 

Men selv om luftkjølere har dratt voldsomt innpå både i lyd og kjøleevne, så tror jeg da du som er så klokkeglad ville finne glede i å ta opp igjen dine gamle vannkunster på Ci7..? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...