Bjerknez Skrevet 14. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 Når håndbrekket står på på min bil, når jeg setter den i "D" uten å gi gass, så går bilen fremover mens bakhjulene står stille... Har vel rundt 420NM i min bil. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 På min Audi har jeg P-R-N-D-1-2-3. Bilen kan startes i P eller N, hvis man skal bevege girvelgeren i gir fra P eller N må man ha inne bremsen. 1,2 og 3 er bare gir man kan låse kassen i som du sikkert vet. Hovedregelen er å bare sette den i D, kjør så av gårde. Sperre kassen i gir gjør jeg svært skjelden, ihvertfall på tørt og fint føre. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 Når det gjelder hvor bra fremdrift en bil med automat har når du bare slipper bremsen og den står i D, så har nok det med hvor mye dreiemoment motoren har. Har kjørt momentsterke dieselbiler med automat, som V70 D5 AWD, E90 320da og allroad 2,7 TDI Q, og erfaringene er at du bla. kan stå i en kraftig motbakke, slippe bremsen og bilen står dønn i ro i D. Har også kjørt Golf plus 1,6 tiptronic og der var det ikke sammekraften når man slapp bremsen sjokekrende nok. Dette har ikke en dritt med dreiemomentet å gjøre. Det har med converterens stallspeed å gjøre. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 Er vi ikke ferdige med å besvare trådstarter? Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 14. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 Når det gjelder hvor bra fremdrift en bil med automat har når du bare slipper bremsen og den står i D, så har nok det med hvor mye dreiemoment motoren har. Har kjørt momentsterke dieselbiler med automat, som V70 D5 AWD, E90 320da og allroad 2,7 TDI Q, og erfaringene er at du bla. kan stå i en kraftig motbakke, slippe bremsen og bilen står dønn i ro i D. Har også kjørt Golf plus 1,6 tiptronic og der var det ikke sammekraften når man slapp bremsen sjokekrende nok. Dette har ikke en dritt med dreiemomentet å gjøre. Det har med converterens stallspeed å gjøre. Du kom meg i forkjøpet, skulle akkurat skrive det! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg fikk svar på det jeg lurte på, men heldigvis er Volvoen utstyrt med manuellgir. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Jeg fikk svar på det jeg lurte på, men heldigvis er Volvoen utstyrt med manuellgir. Godt for deg, automatkasse er møkk å kjøre med. Endret 15. oktober 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
brrah Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Vil bare legge til at det er greit å låse kassen dersom du skal kjøre mye i nedoverbakken så du ikke varmer opp bremsene til bristepunktet... Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Riktig som du sier der zanta. Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen. Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned. 190E hadde ikke "sport"-innstilling, Mercedes Benz påstår selv at "S" står for "standard"...enda en måte å dra prestasjonene til den bilen litt ned på ;P Hadde selv en 1989 190E, og der stod bryteren alltid på "standard"...heldigvis har jeg bytta til 1998 BMW E36 med manuell Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Riktig som du sier der zanta. Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen. Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned. 190E hadde ikke "sport"-innstilling, Mercedes Benz påstår selv at "S" står for "standard"...enda en måte å dra prestasjonene til den bilen litt ned på ;P Hadde selv en 1989 190E, og der stod bryteren alltid på "standard"...heldigvis har jeg bytta til 1998 BMW E36 med manuell Var ikke 190E jeg mente heller når jeg sa dette... men min egen bil. Lenke til kommentar
erasmussen Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Dette har ikke en dritt med dreiemomentet å gjøre. Det har med converterens stallspeed å gjøre. Ok, det var jeg ikke klar over:). Kan du forklare det? Endret 15. oktober 2008 av erasmussen Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Ikke brems med venstre foten! Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Kjører en del med automat, og det er veldig greit og enkelt hvis man kjører mye i f.eks. byen! Det mange gjør feil med automatkasse i bilen er å ikke bremse på gira overhode, som igjen kan utgjøre en ganske uhyggelig opplevelse Personlig så låser jeg kassa i lavere gir så fort jeg må bremse fordi farten øker i bakker. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2008 Ved kjøring i bratte bakker ala trollstigen, så aktiverer jeg bare "F1"-hendelene på rattet, slik at jeg kan gire med fingrene... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Hvordan "låser" man en automatkasse ? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Noen kasser tillater at man kan gire "manuelt" ved å vippe spaken til feks. bilen er i 2 gir. Da holder den seg i 2.giret selv om turtallet blir høyt/lavt uten å gire. Men på min DSG (som jo ikke er automat i den rette forstand) så girer den uansett hvis turtallet kommer til rødsona eller blir alt for lavt. Dette sikkert for å sikre at noe blir ødelagt. Så det er det samme hvor jeg slenger spaken mens jeg kjører fremover/rygger etc. Noe galt får jeg ikke gjort uansett. Så sant jeg ikke river av selve spaken da.. hehe. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 17. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2008 Mange automatkasser kan man også sette i posisjon "1" eller "2", som da låser giret i hhv. første og andre gir. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 17. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2008 På de fleste biler er det vel slik at dersom du låser bilen i et gir kan bilen veksle til dette giret men ikke høyere. 1: Bilen bruker bare første gir. 2: Bilen bruker første og andre gir. 3: Bilen bruker første, andre og tredje gir. Videre er det vel sjeldent at man behøver å låse girkassen i f.eks i nedoverbakke, i hvert fall på biler som ikke er fra 1980. På min BMW E39 merker bilen at den er i nedoverbakke og girer ned deretter. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 17. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2008 På min Audi girer den opp i nedoverbakke så er nok ikke helt likt.. Men om jeg bremser i nedoverbakken i stor fart så girer den ned. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2008 Er vi ikke ferdige med å besvare trådstarter? Skal det være, så skal det være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå