Gå til innhold

Apple erstatter defekte Nvidia-kort


Anbefalte innlegg

@Simen1: Ville du satt i gang denne totalt unødvendige off-topic diskusjonen dersom det var en klasse som hadde kjøpt maskiner fra Dell eller HP, med Vista installert? "Gå i flokk" og "gruppepress"? Vås! Realitetene i dagens skole de siste 10-15 årene har vært at at elevene så og si alltid har blitt presset til å velge Windows og at skolene sjeldent har hatt kompetanse på eller støttet andre OS. Da kan du begynne å snakke om "gruppepress". Å gå den norske offentlige skolen har i stort sett vært ensbetydende med å bli grundig innpodet at data=Windows, fra ca 7-årsalderen. Gå i flokk, sa du? I en skole som har lært elevene å marsjere i takt med "Windows über alles!"?

 

Det er ikke akkurat uvanlig at skoler eller klasser får gunstige service- og rabattavtaler ved å inngå avtaler med én leverandør, så hva er poenget med å begynne å male på denne evinnelige anti-Apple agendaen din ut fra noe som skjer med "alle" leverandører? Apple er garantert _ikke_ den produsenten som leverer flest klassesett med bærbare maskiner her i landet.

 

Er du i det hele tatt kompetent til å stille spørsmål ved andres vurderinger når det gjelder valg av plattform, når du ikke vet noe som helst om bruksområde eller forutsetninger? Hvordan kan du dra konklusjoner om kvalitet/pris når du ikke aner hvilke vilkår, priser eller andre fordeler disse elevene har fått?

Hvorfor skal Meldarion i det hele tatt gidde å bruke tid på å diskutere med en som ikke har annet å tilføre enn fordommer og mistenkeliggjøring, og som grenser til hetsing av noen som har foretatt helt legitime valg ut fra vurderinger som ligger langt utenfor din viten?

 

Jeg spør deg nok en gang: Hvor lenge har du vært Mac-bruker, Simen1, eller eventuelt når var du det?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple lager fantastiske maskiner, lite å si på det.

 

Supporten suger, hardt.

Jeg har selv hatt apple maskiner, og hver gang jeg har vært i kontakt med dem har det vært ett problem.

Selv om reparasjon har vært ok, har det hverken vært tilbudt byttemaskin eller tidspunkt. Sende maskiner til nederland for reparasjon ? wtf?

Faktisk har det gått så langt at jeg har driti i å sende inn maskiner, bedre å bytte ut komponenter selv.

Lenke til kommentar

Newton: Dette handler ikke om Anti-Mac. Det handler om at mennesker er forskjellige og at det er usannsynlig at ~25 tilfeldige personer ville valgt akkurat det samme produktet dersom de valgte fritt på egenhånd. Hvordan vil du forklare denne "tilfeldigheten"?

 

Ellers så glemmer du den norske storsatsingen på skolelinux. (Jepp, jeg vet det er og har vært store kunnskapshull på lærerværelset i en del skoler (PC=Windows))

Lenke til kommentar

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet om hvor lenge du har brukt Mac. Det virker som om du aldri har brukt det. I steden for å hetse meg/oss for å ha valgt Mac fra Apple, som du av en eller annen ukjent grunn hater, burde du heller si at det er fint at det er et par skoler som går en annen vei en Microsoft Office, Microsoft Exchange, Microsoft Windows og heller holder seg til åpne formater som også Apple bidrar til å støtte.

 

Og ang. stuentrabatt: Alle vgs-elever og studenter får 5% rabatt fra Apple.

 

Skolelinux er en veldig fin idé, ja.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mac ved varierende anledninger opp gjennom mange år, deriblant feilsøking og service, men aldri eid en selv. Fornøyd?

 

Enig i at Mac er en velkommen variasjon og valgmulighet til Microsoft. Det er bare flokkmentaliteten jeg stiller spørsmålstegn ved.

 

5% mener jeg er såpass lite at det ikke er i nærheten av nok til å gjøre Mac til et selvsagt valg for alle.

 

Hva tror du er årsaken at alle elevene i klassen din velger Mac?

Lenke til kommentar

Ok, forstår. Det er en treårig utdanning som krever maskiner som holder i tre år uten å bli trege og lignende. Den lokale Apple-forhandleren gir oss gode avslag på Macer og har eget verksted med kort reparasjonstid (kundene får også alltid gratis utlåns-Mac der, noe mange andre butikker (som selger PC-er) ikke tilbyr). I tillegg har butikken masse Macer fremme (som i alle Apple-autoriserte forhandlere) som kan testes før man bestemmer seg (er snakk om masse penger).

 

Maskinene leveres komplett og er ready-to-go uten behov for oppsett eller installasjon når den åpnes fra pakken (som i likhet med maskinen oser av kvalitet, nesten litt sykt hvor detaljfikserte folkene fra Cupertino er xD). Det eneste som trengs utenom er mus og en bæreveske. Antivirus, anti-spyware og brannmur er irrelevant på en maskin med Mac OS (eller Ubuntu som også er et brukervennlig alternativ). Og OpenOffice/NeoOffice er veldig fine erstattere til MS Office og det er gratis, men tror et par har kjøpt MS Office 2008 for Mac likevel.

 

Webprogrammering (Åpne standarder/formater/løsninger som Apache, Ruby on Rails og PHP5.x.x preinstallert), videoredigering med Final Cut Pro-pakken og bildebehandling med Adobe Creative Suite fungerer rett og slett best på Mac og er industristandard (I hvertfall foto, design og videoredigering). Har ihvertfall ikke sett noen steder hvor de har jobbet med Windows enda innenfor det jeg nevnte.

 

Hvorfor tror du Windows Vista er så populært? Langt flere som bruker det enn Mac OS og Ubuntu tror jeg.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar
Newton: Dette handler ikke om Anti-Mac. Det handler om at mennesker er forskjellige og at det er usannsynlig at ~25 tilfeldige personer ville valgt akkurat det samme produktet dersom de valgte fritt på egenhånd. Hvordan vil du forklare denne "tilfeldigheten"?

Det handler veldig om anti-Mac, hvis du ikke stiller samme spørsmål når en klasse kjøper f.eks PCer fra Dell med Vista gjennom en innkjøpsavtale som skolen har ordnet. Hvor sannsynlig er det at 25 tilfeldige personer ville valgt Vista dersom de valgte fritt på egenhånd? Hvor "fritt" kan elevene egentlig velge, når skoleverket effektivt har sørget for at de fleste kun kjenner til Windows? Er det ikke bra at elevene får erfaring med et *nix-system også, slik at de kanskje kan velge litt mer fritt ut fra litt mer kunnskap om alternativene neste gang? You tell me...

Folk godtar åpenbart stilletiende å få tredd Windows nedover hodet i enhver sammenheng både på skole og jobb, siden det store flertallet er til de grader indoktrinert med at PC er nærmest synonymt med Windows. Dermed får vi et flertallets tyranni, som har fratatt meg _min_ mulighet til å velge fritt på egenhånd mer enn en gang. Selv har jeg sørget for å få åpnet for å bruke Mac på alle arbeidsplasser hvor jeg har vært ansatt, nettopp fordi jeg insisterer på å velge mitt eget arbeidsverktøy og det som passer _meg_ best, så lenge det ikke finnes store praktiske eller tekniske hindringer som tilsier noe annet. De som ikke har kjempet _den_ ganske tunge kampen opptil flere ganger, trenger ikke komme å snakke for høyt om at "mennesker er forskjellige" og å "velge på egenhånd". Det er nettopp det jeg har brukt ikke ubetydelig med tid og energi på å få gjennomslag for - og ikke minst etterleve i praksis - i de siste 10-15 åra.

 

Ellers så glemmer du den norske storsatsingen på skolelinux. (Jepp, jeg vet det er og har vært store kunnskapshull på lærerværelset i en del skoler (PC=Windows))

Nei, jeg glemmer ikke Skolelinux, men det har ikke vært noen stor faktor og særlig ikke i det tidsperspektivet jeg snakket om, siden Skolelinux v.1.0 kom for bare 4 år siden. Det er pr. i dag kun ca 100 skoler i Norge som bruker Skolelinux i større eller mindre omfang, og kun et lite mindretall av de som har kommet ut i arbeidslivet de siste åra som behersker andre OS enn Windows.

Det sagt, Skolelinux er et ypperlig tiltak og jeg ser heller at millioner av offentlige kroner brukes til kompetanseskapende Linux-utvikling, enn til rådyre lisenser til Microsoft - den velkjente Microsoft-skatten, som koster tusenvis av kroner pr. elev gjennom skoleløpet. Siden Skolelinux nå er et internasjonalt prosjekt, har det kanskje fått noe av tyngden som trengs for å vinne fram, med god hjelp fra bl.a tyskere og spanjoler.

Og med det så har vi fjernet oss helt fra topic, så jeg setter strek her...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har en Santa Rosa 2,2 med 8600M GT. Har ikke som jeg kan huske opplevd at skjermen plutselig blir svart, eller flimmer. Egentlig ingen problemer jeg kan komme på. Men ved spilling blir den fort veldig varm og viften går i været, noe som er litt kjedelig å høre på. Men det er vel normalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...