Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til vinterhjul-kjøp


-Shark-

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ble continental vintercontact 3, tror jeg de het. Forgjengeren til 5'er. God pris på 2600 for alle fire dekkene, fra bjerke i oslo.

Jeg har også handlet nå.

Jeg handlet hos www.interdekk.no

Dekkene er produsert uke 33-08, betalte 3400.- inkl frakt og alt hjem på døra.

Skal legge om fra sommer til vinterhjul på bilen ikveld nå.

Hvilken dimensjon var det?

 

Gode dekk altså. Er jo dette dekke Conti viking contact 5 er bygget på, bare nyeste versjonen av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ble 4200 for ContiViking3 14" her - har jeg blitt lurt? :p

 

Dekkene var fra november 2007, og dette var fra merkeverksted, med balansering, på felgene fra de forrige vinterdekkene mine.

 

Selve dekkene er jeg knallfornøyd med, kjennes nesten ikke ut som om det er samme bilen som med sommerdekkene. Stillere, behageligere, ja den oppfører seg tilogmed bedre på våt asfalt :dontgetit: Blir vel nye sommerdekk av dette :/

 

 

Ikke bruk de som sommerdekk :)

De er laget for kaldere temperatur, så gummi´n blir hard

og mister egenskapene for neste år..

 

Edit: De vil heller ikke fungere særlig godt som sommerdekk

siden de er altfor myke og vil slites fort..

Egenskapene er også heller labert..

Endret av Pluggen
Skrevet (endret)
Hvilken dimensjon var det?

 

Gode dekk altså. Er jo dette dekke Conti viking contact 5 er bygget på, bare nyeste versjonen av det.

Ja dekket vant også naf/motor sin piggfri-test ifjor også.

Dim vart 185/70R14

Bestilte opprinnelig nokian hakkapelita rsi, men de hadde kun ett igjen. (ble oppringt ca 10 min etter at jeg betillte og betalte)

Veldig god kundebehandling underveis hele veien, og http://www.schenker.no/15367/no/main_node_15367.html sende sms hele veien om hvor dekkene var og når de skulle reis videre.

Det tok mindre enn ett døgn fra dekkene reiste fra Lillehammer (og ned til terminal i Hamar) til dekkene var hos meg på Averøy v/Kristiansund N

Endret av KenBjork
Skrevet

Pluggen, tror du misforsto litt.

 

Blir nye sommerdekk siden jeg ble så positivt overrasket over disse piggfridekkene når jeg la om for ett par uker siden. Nå i ettertid har jeg funnet ut at sommerdekkene mine ikke akkurat er av beste sort. Kingmax elns kinajall bak, og vet ikke fram.

 

Dekk utgjør mye, og piggfritt som sommerdekk er uaktuelt - men nye sommerdekk blir det.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet
Edit: De vil heller ikke fungere særlig godt som sommerdekk

siden de er altfor myke og vil slites fort..

Egenskapene er også heller labert..

 

Ikke ubetinget enig i dette. Når det gjelder de fleste dekk for nordiske forhold, med hovedvekt på is og snø (som regel Q-merkede (160 km/h), stemmer det. Men: Det finnes mange vinterdekk på markedet som har mer balanserte egenskaper, gjerne T-merkede (190 km/h), som fungerer utmerket som sommerdekk i Norge. Siden disse dekkene har dårligere vinteregenskaper, er de best egnet for de som bor på Sør-Vestlandet eller som kan la bilen stå de dagene det er ekstremt glatt.

Skrevet
Edit: De vil heller ikke fungere særlig godt som sommerdekk

siden de er altfor myke og vil slites fort..

Egenskapene er også heller labert..

 

Ikke ubetinget enig i dette. Når det gjelder de fleste dekk for nordiske forhold, med hovedvekt på is og snø (som regel Q-merkede (160 km/h), stemmer det. Men: Det finnes mange vinterdekk på markedet som har mer balanserte egenskaper, gjerne T-merkede (190 km/h), som fungerer utmerket som sommerdekk i Norge. Siden disse dekkene har dårligere vinteregenskaper, er de best egnet for de som bor på Sør-Vestlandet eller som kan la bilen stå de dagene det er ekstremt glatt.

Så du mener at mine splitter nye ContiViking5 med T-merking har dårlige vinteregenskaper, og heller bør brukes som sommerdekk?

Skrevet

T vil si at det er laget for typiske utenfor_nordiske-forhold..

Altså uten så mye snø og med høyere hastigheter,

noe som vil si igjen at de er hardere for ikke å slites så altfor fort :)

 

MEN: Conti har visst laget T-merkede 5´er dekk for mer nordiske forhold

etter hva jeg har hørt? (Ikke fått bekreftet dette hos produktsjefen enda)

 

De som heter TS XXX (f.eks TS 790) er ikke annbefalte for nordiske forhold,

dette fordet det er et dekk laget spesifikt laget for motorvei utenfor norden..

 

 

Til alle som vurderer billige vinterdekk som NanKang og Linglong, etc.

Det er flere av disse som IKKE er godkjent for nordiske forhold,

så sjekk dette før du evt. handler sånt da man kan bøtelegges/avkortes

ved uhell..

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)
Edit: De vil heller ikke fungere særlig godt som sommerdekk

siden de er altfor myke og vil slites fort..

Egenskapene er også heller labert..

 

Ikke ubetinget enig i dette. Når det gjelder de fleste dekk for nordiske forhold, med hovedvekt på is og snø (som regel Q-merkede (160 km/h), stemmer det. Men: Det finnes mange vinterdekk på markedet som har mer balanserte egenskaper, gjerne T-merkede (190 km/h), som fungerer utmerket som sommerdekk i Norge. Siden disse dekkene har dårligere vinteregenskaper, er de best egnet for de som bor på Sør-Vestlandet eller som kan la bilen stå de dagene det er ekstremt glatt.

Så du mener at mine splitter nye ContiViking5 med T-merking har dårlige vinteregenskaper, og heller bør brukes som sommerdekk?

Jeg brukte "som regel" og "gjerne" for å vise at dette ofte, men ikke alltid, er tilfelle. Dine ContiViking5 er selvsagt svært godt egnet til norsk vinterføre, selv om de er T-merket.

 

Edit: Tok en liten sjekk nå: ContiViking3 og Michelin X-ICE er gode vinterdekk som er Q-merket. Om Hakka R sier Nokian: "Dekket har hastighetsmerking R (170 km/t), noe som er høyere enn de fleste konkurrentene."

Endret av Slettet-fsaSP0zV
  • 1 måned senere...
Skrevet

Har ikke lest diskusjonen, men vil bare poengtere at uansett hvor dritt bilen er så er det siste man bør spare på dekkene, fordi:

 

Kjøpte bruktbil med piggfrie dekk, de var 2 år gamle, det stod noe "eskimo" på de så de hørtes halv-nordiske ut, men nå etter å ha kjøpt hakkapelitta 4 og kjørt 50mil hjem på GODE vinterdekk viser det seg at det ikke er bilen det er noe galt med.

 

Jeg har altså kjørt trundt med det jeg trodde var halvgode piggfrie dekk, Sava Eskimo, fant nettopp ut at de hette Sava, aldri hørt om før. Fant det ut fra et bilde jeg tok av dekkene da det ene hadde en spiker i seg. Jeg trodde faktisk i over ett år at det var noe galt med bilen som gjorde seg utslag på vinterføre, straks det ble glatt nok ble bilen utrooolig nervøs bak. Det var nesten som å kjøre med handlevogn-hjul bak, bilen var 2-3 ganger på 4-hjulstest og en liten skjevhet bak ble funnet. Jeg måtte kjøre i 50kmt straks det ble midlvær og slaps, ellers var alt ok.

 

Så kjøpte jeg hakkapelitta 4 (pigg) i år, fordi dama kjører til en stall i høyden rundt trondheim, forskjellen etter 50mils turen jeg kjørte i går over 3 fjelloverganger på is, asfalt, vaskebrett-is etc etc, var forskjell bokstavelig talt himmel og helvete. 50kmt på glatt føre er nå å følge tilnærmet vanlig fartsgrense.

 

Om man ikke vil kjøpe toppmodell så i det minste kjøp top 4. Da jeg leste dekktestene før jeg kjøpte nye dekk syntes jeg det var utrolig at "ekspertene" i testen kunne kjøre bilndtest på dekke og kjenne så stor forskjell, nå skjønner jeg at forskjellene er himmelvide.

 

Nå er bilen dønn stabil og forutsigbar, før var det et helvete og jeg trodde tidligere eier hadde solgt bilen til meg fordi han visste den var skeiv bak og trengte rep. Trolig har han trodd det, men det var rævva dekk.

 

Bremselengder, risiko for å havne i grøfta o.l er redusert betraktelig og det er en svært liten investering kontra hva som KAN skje om man havner i grøfta eller verre.

Skrevet
Så kjøpte jeg hakkapelitta 4 (pigg) i år, fordi dama kjører til en stall i høyden rundt trondheim, forskjellen etter 50mils turen jeg kjørte i går over 3 fjelloverganger på is, asfalt, vaskebrett-is etc etc, var forskjell bokstavelig talt himmel og helvete. 50kmt på glatt føre er nå å følge tilnærmet vanlig fartsgrense.

Må du hugse at vinterhjul ikkje er for å halde fartsgrensa om vinteren, det går fint så lenge ein har kontroll, men det skal lite til før bilen slepp, og då kan det gå langt.

Jeg kjøpte i år de billigste piggfrie vinterdekkene fra Shariff etter å ha kun kjørt med Hakkapelita m og u pigg før. Merker ingen forskjell.

Kva merker du ikkje forskjell på? Bremselengde, grep, forskjellige egenskaper på forskjellig føre (is, våt asfalt osv.)?

Skrevet (endret)
Hva slags dekk er det da?

 

NanKang, LingLong eller kanskje Hankook?

Jeg husker ikke navnet, men det kan jeg sjekke opp neste gang jeg kjører. Det er ihvertfall ikke Hankook, men dekkene skal vistnok være laget i Thailand.

 

Jeg merker som sagt ingen forskjell når det gjelder sporing (185/65/14), bremseavstand ved låsing av dekk (lengre dog på is i forhold til med pigger) eller komfor (støy o.l.).

 

Det kan nevnes at Suzukien jeg bruker har 4x4 så når det gjelder akselerasjon på glatt føre så er jeg ikke korrekt til å uttale meg om, dvs. ingen forskjell nevneverdig i mitt tilfelle med eller uten klampen i bånn.

 

Jeg er samtidig svært følsom for f.eks. sidegrep på vått føre da jeg merker forskjell på dette på sommerdekk, så jeg tror ikke det er noe galt med meg.

Endret av Spartan
Skrevet

nå har jeg kjørt på dekkene(vikingcontact3) en stund, og samme hvilket føre det er fungerer de stort sett perfekt. ca. null dekkstøy på jevnt underlag, veldig god respons om underlaget ikke akkurat er jevnt. sporete veier med masse minusgrader funker fint, det bråker og sier ifra når man er borti sporene, uten at de drar ubehagelig mye.

 

har fått prøvd de i allslags føre ifra +10 - -25 og jeg er knallfornøyd :D

Skrevet

Eg køyrer på Michellin X-Ice piggfritt eller noko sånt, så langt veldig nøgd med dei. Merka spesielt godt eit mindre støynivå i forhold til sommardekkene, ikkje at det skal så mykje til, er ganske store mønster i dei.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg kjører på Michelin X-Ice selv, og er ikke fornøyd. De mister helt festet når det er kaldt, -15 minus eller mer. På snø og slaps er de bedre enn mine gamle Michelin Maxi-Ice, på is er de litt dårligere (mye dårligere når der er skikkelig kaldt). Har kjørt samme bil (Astra) med Nokian RSi, mye bedre. Mine X-Ice er riktignok ikke de ny X-Ice Xi2.

Skrevet (endret)

@Zeph

 

Selvfølgelig kjører man etter forholdene, det var defor jeg skrev "tilnærmet". Saken er at bilen nå (i mitt tilfelle) ikke danser rundt (bak) om man kører rett frem, men er nå meget stabil og forutsigbar. Fikk testet alle forhold på turen da det på vestlandet regnet på frossen is. Hyppige bremsetester og "provosering" for å få sladd ble gjort for å teste forholdene. Over dovre og på rette strekninger kunne man fint følge sommerens fartsgrenser pga god sikt og føre, med Sava-dekkene var det et helvete å bare kjøre rett frem på glatt føre.

 

Det gjelder sikkert ikke alle, men på min bil ble det svært stor forskjell på veigrep med Nokian kontra sava eskimo.

 

Jeg kjøper ikke dekkene for å kjøre fort, men for å ikke skade meg selv eller andre.

 

Edit: Har kjørt 50 nye mil siden posten lenger opp, de nye dekkene er og blir himmelen i forhold til Sava-dekkene.

 

Bil og dekk : Mistubishi galant, 1.8gli, dekk Hakkapelitta4 185,55-16"

 

Edit2: Støynivået er ganske kraftig, men det er vel vanlig i japsebiler.

Endret av Snooz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...