Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Angst for å ringe til folk..


Gjest hater å ringe...

Anbefalte innlegg

Gjest hater å ringe...

Har hatt det lenge og hemmer meg nokså mye nå som jeg har flyttet hjemmeifra og må ringe selv for å få ting gjort. Men blir heller til at jeg prøver å bare skyve det unna.

Skulle ha ringt til verkstedet for å få litt info angående bilen min, få fikset PS3, få nytt vognkort og egentlig begynne å ringe litt mer til de få venner jeg har.

På jobben er det samme problemet er det noen jeg må ringe til angående jobben min så prøver jeg bare å glemme det eller få noen andre til å gjøre det.

 

Lurte egentlig på om noen her har råd til å få litt kontroll og bli kvitt problemer.

Er 25 år og burde ikke ha slike problemer, sliter også endel med depresjon...

 

 

(Bare til å flytte hvis jeg postet på feilt forum)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er problemet selve telefonen eller det å snakke med noen du ikke ser?

Gjelder det alle typer telefonsamtaler? også til personer du er trygg på og har god kontakt med?

 

Kanskje du kan prøve å få en rutine på telefonsamtaler, som å ta en telefon daglig til en fast person bare for å "komme" over skrekken litt og så ta det steg for steg deretter...?

Lenke til kommentar

Min metode for å bli kvitt problemet var å begynne å jobbe som telefonintervjuer, og nå er det piece of cake å prate i tlf.

 

Tror du bare må kaste deg ut i det og ringe hver gang det er "meningen" at du skal ringe, istedet for å finne på måter å unngå det på.

 

Og ha en litt fandenivoldsk innstilling. Prøv å ikke være så opptatt av om du sier noe "dumt", da vil det bare stokke seg til.

 

Hvordan er det å prate med din nærmeste familie på telefonen? Kunne du fått telefontrening med dem?

Lenke til kommentar
Gjest hater å ringe...

Vet ikke helt, ting pleier å gå greit bare jeg kommer over det å faktis slå nr og snakke med personen på den andre enden.

 

Å snakke med familie eller venner jeg har kjent en stund pleier å gå for det meste greit.

 

Men får vel egentlig bare hoppe i det, jeg vet jo at det er egentlig verst det med å slå nr og at ting pleier å gå greit bare jeg har fått varmet meg litt opp til den jeg snakker med. Må vel også prøve å ikke bry meg så mye hva personen jeg snakker med synes om meg... Er litt wired på det området.

Lenke til kommentar
Gjest hater å ringe...
Føler du at du trenger en "unnskyldning" utover ditt egentlige ærend for å ringe, og bruker du lang tid på å forklare og rettferdiggjøre anropet til de du ringer?

 

Ja, faktis og da blir jeg bare helt tragisk i stemmen og vet liksom ikke helt hva jeg egentlig skulle si.

Lenke til kommentar
Føler du at du trenger en "unnskyldning" utover ditt egentlige ærend for å ringe, og bruker du lang tid på å forklare og rettferdiggjøre anropet til de du ringer?

 

Ja, faktis og da blir jeg bare helt tragisk i stemmen og vet liksom ikke helt hva jeg egentlig skulle si.

Jeg står på det jeg sa om kognitiv terapi. Vel og greit å prøve å "bite det i seg" og komme seg gjennom det på egenhånd, men en psykolog kan veilede deg til å forandre tankemønster osv. og hjelpe deg gjennom det. Misforstå meg rett... Det krever fortsatt egeninnsats, men de er tross alt opplært til det.

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet som deg, dog i yngre alder. Begynte å jobbe ordentlig rett før jeg ble 19 og noe av jobben var å ringe og bestille ting. Måtte psyke meg opp i et par timer før jeg fikk ringt og sleit skikkelig med det, fikk tidvis fullstendig panikk. Men etterhvert gikk det over og det hjalp også når jeg ble litt mer kjent med de jeg bestilte hos. Syntes t.o.m det var gøy ettersom hun jeg endte opp med å alltid ringe til virka så koselig :p

 

Nå, 10 år etter, går det greit. Var den første tida som var aller verst. Hender jeg trenger litt tid først nå også, men det gjelder vel kanskje de fleste hvis hodet er fullt av andre ting eller man må ta ubehagelige telefoner. Det hender t.o.m sjefen her ber meg om å ringe opp misfornøyde kunder/ brukere hvis det er noen saker som har gått litt skjeis og det ser jeg på som et kompliment :)

 

Dette ordner seg! Du kommer til å "snuble" i telefonen innimmellom fordi du er usikker på deg selv (og det skjer seinere også), men fortsett videre så går det stadig bedre. Følg tipset til L4r5 etter å ha prøvd på egenhånd litt; det er i det minste gratis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...