Gå til innhold

nye spill er ikke som før! :(


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

I gamle dager, da vi spilte "Battlefield vietnam", "CS 1.5" og "Age of empires II". Jo, det var gyldne tider det. :yes:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For dere som synes alt var så mye bedre før kan jo se denne.

 

Joda, for Yahtzee er en allvitende gud som alle må adlyde og tilbe.

 

Nei på ingen måte, men han er morsom :-) Jeg håper virkelig ikke du trodde jeg mente han var en allvitende gud.

 

Akkurat i denne saken er jeg faktisk enig med han også. Jeg tror som jeg sa ovenfor at våre forventninger og det store utvalget av spill gjør det vanskeligere å skille seg ut. Jeg tror ikke det kom flere kongespill per år på 80- og 90-tallet. Vi husker bare de veldig bra spillene og glemmer de mange dårlige spillene vi spilte. Vi husker bedre fordi det ikke var så mange spill som fikk like stor oppmerksomhet som mange gjør i dag. Selv crappy spill klarer å tiltrekke seg masse oppmerksomhet i dag. Hvor mange spill kan vi trekke frem fra feks 1991 som var bedre enn feks nevnte CoD4? Jeg tror ikke det er så mange.

 

Litt off topic: finnes det noe sted en liste over de største/(antatt) beste spillene fra tidligere år?

Lenke til kommentar

Spill i Infinity motoren går jeg aldri lei, feks Baldurs Gate serien.

 

Ellers vokste jeg opp med Amiga 500, Nintendo og playstaion pluss de spillene som kom ut på pc på den tiden. Men det er bare nostalgi som får meg til å lengte tilbake til de årene, ikke at spillene var så mye bedre før. Synest spill er like artige idag selv om det begynner å bli litt tid siden jeg oppdaget noe nytt og virkelig stort. Men det er alltid noe nytt jeg gleder meg til eller perler jeg aldri fikk spilt som bare hoper seg opp i notatblokken min over spill jeg skal lete opp og spille.

 

Spill som har gitt meg den store "Oooooh" opplevelsen er:

 

Battlefield 1942

At en kunne ta ibruk kjøretøy var stort og det både på vann, land og i luft.

 

Command & Conquer

Dune 2 startet det men det var først med C&C at jeg virkelig følte basebyggingens sug.

 

Half Life

Mitt første møte med mods.

 

Half Life 2

Altoppslukende spill hvor først og fremst fysikken ga meg et rush jeg aldri før hadde kjent.

 

Baldurs Gate

Min første episke vandring i fantasiland, jeg har vært hektet siden.

 

Doom

Min første FPS (Det var så stort at jeg bygget doom baner med lego og tegnet doom med fargestiftene mine :p)

 

Action Quake 2

Mitt første multiplayer spill, 1vs1.

 

Dark Reign:

Jeg oppdaget hvor gøy det var å lage sine egne brett for så å spille de mot cpuen eller la andre spille det jeg laget.

Lenke til kommentar
Men du har rett på en ting, det er mye mindre dritt nå enn det var før. Bare se f.eks hvor mange stor tittler vi kun har i år, for 10 år siden kom det liksom et bra spill over et par år nesten

 

Tja, du kan jo lese Gamespots oppsummering av spillåret 1998 og se om du fremdeles vil påstå det:

http://www.gamespot.com/features/awards1998/

 

Men for å oppsummere - noen av høydepunktene som ble omtalt i den oppsummeringen var: Grim Fandango, Thief, Starcraft, Half-Life, Baldur's Gate, Motocross Madness, Fallout 2 og Final Fantasy VII, i tillegg til en haug med sterke simulatortitler.

Lenke til kommentar
Men du har rett på en ting, det er mye mindre dritt nå enn det var før. Bare se f.eks hvor mange stor tittler vi kun har i år, for 10 år siden kom det liksom et bra spill over et par år nesten

 

Tja, du kan jo lese Gamespots oppsummering av spillåret 1998 og se om du fremdeles vil påstå det:

http://www.gamespot.com/features/awards1998/

 

Men for å oppsummere - noen av høydepunktene som ble omtalt i den oppsummeringen var: Grim Fandango, Thief, Starcraft, Half-Life, Baldur's Gate, Motocross Madness, Fallout 2 og Final Fantasy VII, i tillegg til en haug med sterke simulatortitler.

 

 

Hehe... må si jeg humret litt da jeg leste dette om Starcraft da det vant beste online-del:

 

"Blizzard's Battle.net will undoubtedly be humming with heavy activity for months to come."

 

Nå har det gått 10 år. I say no more.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Men du har rett på en ting, det er mye mindre dritt nå enn det var før. Bare se f.eks hvor mange stor tittler vi kun har i år, for 10 år siden kom det liksom et bra spill over et par år nesten

 

Tja, du kan jo lese Gamespots oppsummering av spillåret 1998 og se om du fremdeles vil påstå det:

http://www.gamespot.com/features/awards1998/

 

Men for å oppsummere - noen av høydepunktene som ble omtalt i den oppsummeringen var: Grim Fandango, Thief, Starcraft, Half-Life, Baldur's Gate, Motocross Madness, Fallout 2 og Final Fantasy VII, i tillegg til en haug med sterke simulatortitler.

 

Skulle dette liksom overbevise meg? Ja det var 2-4 skikkelig bra spill i hele 1998. Jeg er nesten sikker på at vi har hatt flere bra spill i 2008 og 2007, enn sikkert fra hele 1990-2000.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Hehe... må si jeg humret litt da jeg leste dette om Starcraft da det vant beste online-del:

 

"Blizzard's Battle.net will undoubtedly be humming with heavy activity for months to come."

 

Nå har det gått 10 år. I say no more.

 

En liten interessant ting her er at Starcraft var jo heller ikke revolusjonerende i sin tid. Det var et kanonspill som virkelig klarte å få frem det beste i sjangeren, men det var ikke mye NYTT i starcraft :)

Lenke til kommentar
Men du har rett på en ting, det er mye mindre dritt nå enn det var før. Bare se f.eks hvor mange stor tittler vi kun har i år, for 10 år siden kom det liksom et bra spill over et par år nesten

 

Tja, du kan jo lese Gamespots oppsummering av spillåret 1998 og se om du fremdeles vil påstå det:

http://www.gamespot.com/features/awards1998/

 

Men for å oppsummere - noen av høydepunktene som ble omtalt i den oppsummeringen var: Grim Fandango, Thief, Starcraft, Half-Life, Baldur's Gate, Motocross Madness, Fallout 2 og Final Fantasy VII, i tillegg til en haug med sterke simulatortitler.

 

Skulle dette liksom overbevise meg? Ja det var 2-4 skikkelig bra spill i hele 1998. Jeg er nesten sikker på at vi har hatt flere bra spill i 2008 og 2007, enn sikkert fra hele 1990-2000.

 

Du mener kun 2-4 var gode der? Jeg leste meg til sju episke storspill: Half Life, Baldur's Gate, Grim Fandango, Starcraft, Final Fantasy VII og Fallout II. Og jeg tok meg den frihet og finne frem noen andre gode spil lfra 97-00:

 

 

1997:Total Annihilation, Fallout, Quake 2, The Curse of Monkey Island, Final Liberation: Warhammer Epic 40,000, Age of Empires, Dungeon Keeper.

1999: Unreal Tournament, Quake III Arena, EverQuest, Age Of Empires II, Heroes of Might and Magic III, System Shock 2, Planescape: Torment.

2000: Icewind Dale, Metal Gear Solid, The Sims, No one lives forever, Baldur's Gate 2: Shadow of Amn, Half-Life: Counter-Strike, Escape from Monkey Island, Den lengste reisen, Deus Ex, Command & Conquer Red Alert 2, Diablo II.

 

 

Kunne tatt med fler, men detter er spill som de flest burde vite om, spill som er kjente.

Lenke til kommentar
Du mener kun 2-4 var gode der? Jeg leste meg til sju episke storspill: Half Life, Baldur's Gate, Grim Fandango, Starcraft, Final Fantasy VII og Fallout II. Og jeg tok meg den frihet og finne frem noen andre gode spil lfra 97-00:

 

 

1997:Total Annihilation, Fallout, Quake 2, The Curse of Monkey Island, Final Liberation: Warhammer Epic 40,000, Age of Empires, Dungeon Keeper.

1999: Unreal Tournament, Quake III Arena, EverQuest, Age Of Empires II, Heroes of Might and Magic III, System Shock 2, Planescape: Torment.

2000: Icewind Dale, Metal Gear Solid, The Sims, No one lives forever, Baldur's Gate 2: Shadow of Amn, Half-Life: Counter-Strike, Escape from Monkey Island, Den lengste reisen, Deus Ex, Command & Conquer Red Alert 2, Diablo II.

 

 

Kunne tatt med fler, men detter er spill som de flest burde vite om, spill som er kjente.

 

Vell det er det minst like mange storspill nå for tiden. La oss f.eks se på bare hva som kom/eller kommer ut i 07/08

2007

Bioshock

Halo 3

Command & Conquer 3

Crysis

The Orange Box

Super Mario Galaxy

Mass Effect

Assassin's Creed

Skate

World in Conflict

Uncharted

The Witcher

Call of duty 4

Forza Motorsport 2

 

2008

GTA IV

Spore

MGS 4

Fallout 3

Fable 2

Far Cry 2

GoW 2

Resistance 2

Call of Duty: World at War

Rainbow Six: Vegas 2

Star Wars: Force Unleashed

WoW: Wrath of the Lich King

Left 4 Dead

Dead Space

LittleBigPlanet

Mirror's Edge

Lost Odyssey

Race Driver GRID

Tom Clancy's EndWar

Saint's Row 2

 

Vil på ingen måte si at spillverden har blitt dårligere

Lenke til kommentar
En liten interessant ting her er at Starcraft var jo heller ikke revolusjonerende i sin tid. Det var et kanonspill som virkelig klarte å få frem det beste i sjangeren, men det var ikke mye NYTT i starcraft :)

 

Sant. StarCraft er og var et veldig tradisjonelt strategispill, mye likt veldig mange andre på den tiden. Men StarCraft hadde noe mer i seg som gjorde det så fantastisk bra. Det er nok derfor det enda er populært i dag. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er ganske jevnt mellom de to partene. Men, du nevner spill som ofte har helt likt gameplay (snakker om FPS'). OK, ikke HELT likt, men det er den samme oppskriften hver gang. Men hvilke av de spillene der vil bli husket om 10 år? En del av dem, men ikke fler enn de jeg nå har nevnt.

 

Såklart, det er jo alltid det første av et eller annet som alltid vil blir husket. Mange av spillene du nevnte var jo utrolig nyskapende på sin tid, og var derfor utrolig på den tiden. Jeg er sikker på at når den første bilen kom ut, var det mye mer stas en når enn når en ny bilmodell kommer ut i dag. Men betyr det at den første bilen var bedre? Samme med spill, spillene er ikke likt spillene som kom ut for 10 år siden, det er en kraftig forbedring, og vi har også nyskapende spill i dag, og likheten er ofte ikke mer enn at to spill er FPS eller RPG osv.

Lenke til kommentar
Spill blir bare bedre og bedre, skal jeg si dere. Det eneste man har fra eldre spill er nostalgien. Nå snakker jeg gamle vs nye spill, ikke nye vs COD 4. COD 4 er jo et nytt spill.

 

Grafikk: Ja

Fysikk: Ja

Gameplay: Ja

Historie og innovasjon: Nei

 

Alt håp er jo ikke ute. Alan Wake kan kanskje få litt inspirasjon inn i spillutviklerne igjen. Jeg forstår at spillmarkedet er smalt og vanskelig, men den som intet våger, intet vinner.

Lenke til kommentar
I gamle dager, da vi spilte "Battlefield vietnam", "CS 1.5" og "Age of empires II". Jo, det var gyldne tider det. :yes:

I "gamle dager" spilte jeg commodore 64 og Amiga 500, og til tider Atari hos en kompis. Det er slike spill som ble spilt igjen, og forøvrig Nintendo 8-bit dro dette videre. Aner ikke hvor mange ganger man rundet SuperMario 1, 2 og 3 for ikke å snakke om snake rattle 'n roll.

Men jeg har også mine stunder med Battle of the crown, Marble Madness, Prince of persia, Battlechess, Nebulus etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...