Gå til innhold

Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 24-70mm f/2.8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen melllom 17 og 24mm føler jeg er større enn forskjellen mellom 50 og 70mm. Det er som oftest lettere å å flytte seg og kompensere for 50 kontra 70mm enn i den motsatte enda. Man ender bl.a. ofte med en vegg i ryggen :(

 

edit: Så mitt forslag må være Tamron 17-50mm f/2.8

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvilket objektiv jeg skal skaffe meg til d200-en når jeg får den. Jeg har hørt mye bra om sgmaen, men lurer på om den er vid nok. Tamron-en lurer jeg igjen på om det blir for lite tele. Noen som har noen innspill?

 

Tamronen er bra. Som tomsi sier så er det ikke veldig stor forskjell på 50 og 70mm. Jeg har Tamron og jeg synes det er skarp og fin. Byggekvaliteten er ikke verdens beste, men hvis du skal være ganske aktiv for å "slite den ut".

Endret av Skagen
Retningslinjene #9
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvilket objektiv jeg skal skaffe meg til d200-en når jeg får den. Jeg har hørt mye bra om sgmaen, men lurer på om den er vid nok. Tamron-en lurer jeg igjen på om det blir for lite tele. Noen som har noen innspill?
Stort sett samme å si som det som er sagt, men vil også minne deg på Sigma 18-50 f/2.8 som noen har nevnt her. Heller ikke et dårlig objektiv. Personlig ville jeg valgt 24-70, for jeg synes det er meget praktisk med 50 og 70mm i samme objektiv (særlig til portretter). Men det er mye smak og behag. Uansett ville jeg ventet på tester av den nye 24-70HSM fra Sigma...
Lenke til kommentar
med Tamron 28-75 mister jeg enda mere vidvinkel, men er et alternativ. Sigma's 18-50 blir ikke like godt omtalt som Tamrons 17-50
Den nyeste (HSM) utgaven av Sigmaen er nok vel så bra som Tamron. Litt dårligere vidvinkel, men optisk er de rimelig jevnbyrdige.

 

Hvis jeg husker riktig, så er tamronen hakket bedre på senterskarphet men dårligere ut mot hjørnene, mens Sigmaen er mer jevnt skarp.

Lenke til kommentar

Det er nok en del eksemplarvariasjon ute og går, og det jeg skrev om skarphetsegenskaper er mer et inntrykk basert på det jeg har lest av tester enn noen objektiv sannhet.

 

Uansett så tror jeg man skal være ganske så fanatisk pixelpeeper for å se noen forskjell, og til reell bruk blir man nok fornøyd uansett valg. Jeg har Tamronen fordi den på kjøpstidspunktet var den billigste og også fikk best kritikk, men det var for halvannet år siden før Sigmaen kom i HSM-utgave. Skulle jeg kjøpt i dag tror jeg faktisk jeg hadde gått for Sigmaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...