Gå til innhold

Kraftig Foto-PC - OK oppsett?


Anbefalte innlegg

Skal bygge ei passe kraftig maskin som kan klare det meste, men det viktigaste er at den lett taklar store filer i CaptureNX2 og Photoshop kjørande samtidig. At den klarer nye NFS-spel og Trackmania er heller ikkje dumt..:)

Det er lenge sidan eg har bytta ut hardwarekunnskapane med fotokunnskap, men har leita litt rundt og komt fram til denne handlevogna.

 

Det eg er mest usikker på er skjermkort (2x HD3650) og HK/CPU/RAM (P5Q Deluxe/Q6600/4GB PC2-8500).

 

Eg har valgt 2 stk Raptor 74GB for å ha ein til OS (x64 windows og linux) og ein til scratchdisk, og 2 stk F1 750GB i RAID 1.

 

Har eg glømt noko? Kjører maskina dersom eg setter sammen dette?

Kjem eg til å kaste vekk pengar på noko unødvendig? Er den kraftig nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For bedre ytelse, ville jeg mer byttet 2x HD3650 mot 1x HD4850. gjerne med 1GB videominne.

 

Vurdere å bytte ut Raptor mot VelociRaptor

 

Bytte Intel Core 2 Quad Q6600 mot; Intel Core 2 Quad Q9300, Q9400 eller Q9450.

 

Siden dette nå koster litt ekstra, kan du redusere litt på de ekstra kostnaddene ved å bytte ut P182 og Corsair PSUen mot Antec Sonata III kabinett (+ ekstra vifte)

 

Har du virkelig brukt for en blu-ray brenner??

 

Her har du et forslag:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A2-F78573B5CB8B

||

Du kan spare ytterlig noen hundrelapepr ved å heller gå for et HD 4670 skjermkort.

Til eksempel: PowerColor Radeon HD 4670 "PCS" 1GB

 

NB: Som du ser, har jeg ikke tatt med trådløs nettverkskort.

Etter egen erfaring, vil jeg anbefale du tar turen innom Elkjøp og kjøper Belkin Trådløs USB Nettverks Adapter. Belkin i motsetning til visse andre har gode drivere og er stabil.

Lenke til kommentar

Linksys har jeg generellt bedre erfaring med enn belkin, dlink eller andre merker.

Glem blu-ray brenner. Det er billigere å bare bruke eksterne disker til backup.

 

Det jeg ser er at du ikke har noen skjerm valgt ut. Har du en bra en fra før? Hvis ikke ville jeg heller tatt pengene fra BD brenneren og gjerne den ene raptoren for å funde en skikkelig proff skjerm. Det er tross alt skjermen som bestemmer om fargene du ser på din skjerm matcher en evt. utskrift. + evt en skjermkalibrator om du ikke har det fra før?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det viktigste i en god PC til foto er en god skjerm med s-pva eller s-ips panel (som du kalibrerer), og godt med ram for å i størst mulig grad unngå bruk av scratchdisk/sidevekslingsfil.

 

Jeg bygde akkurat ny PC til samme formål: Handlevogn

 

Jeg prioriterte 8GB ram, siden både Lightroom 2 og kommende Photoshop CS4 er i 64-bit og skal klare å utnytte minnemengden ganske bra. Antar at en dobling av minnemengden vil ha mye større betydning enn hastigheten på minnet.

 

Angående skjerm så er Lenovo L220X (god på foto og allround) eller Eizo S2231WSE (kanskje bedre på foto, men mindre god på spill) de beste alternativene i nedre prisklasse. Profesjonelle hardwarekalibrerte monitorer koster fra 10-15k og oppover. Du bør også kjøpe en kalibrator, til rundt en tusenlapp.

 

Maskinen min har vært oppe og gått ca. en uke nå, og er dønn stabil og kjapp med LR-arkiv med 6000 raw-filer og flere tunge bilder med flere lag åpne i Photoshop CS2 samtidig.

 

Mtp. backup bruker jeg i dag ekstern HD, men skal gå over til å bruke en egen hjemmeserver i tillegg til nettbasert (Mozyhome e.l.)

 

Ser ikke helt poenget med å bruke raid for sikkerheten sin skyld, da ekstern lagring vil være sikrere uansett, og nettbasert vil etter min mening være det enkleste for å få backupen ut av huset (mtp. sikring i tilfelle brann/innbrudd o.l.).

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Eizo S2231WSE og Spyder3 har eg hatt lenge og er storfornøgd.

Kjem nok til å gå for Q9400 og 1x HD4xxx-skjermkort, fordobling av RAM kjem seinare.

 

Rincewind76: Var det nokon spesiell grunn til at du valgte HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 512MB? og treng eg 750W PSU?

 

Svenni212000: Er det stor forskjell på Raptor og Velociraptor?

 

RAID er for sikkerheit på bilda eg ikkje enno har tatt backup på, sidan det ikkje blir ofte nok..og nettbasert backup har eg ikkje planar om før bildesamlinga blir større og eg blir flinkare. Rekna litt på blu-ray og innsåg at det er alt for dyrt i forhold til eksterndisk.

Når det gjeld Antec P182 kunne eg sikkert funne eit billigare kabinett, men eg er tilhengar av less is more når det gjeld utsjånad, har eg gått glipp av nokon like "enkle" men billigare kabinett?

 

Edit: blu-ray

Endret av Skylin34
Lenke til kommentar
Rincewind76: Var det nokon spesiell grunn til at du valgte HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 512MB? og treng eg 750W PSU?

 

Mja, HD4850 ble valgt fordi jeg fikk tips her på forumet om at dette for tiden ga mest for pengene i forhold til spillytelse. HIS sin IceQ4-modell valgte jeg fordi denne blåser varmluften fra GPU ut av kabinettet, og dermed bidrar lavere temp i kabinettet (og dermed antatt lavere viftahastighet og mindre støy fra skjermkort og CPU-kjøler)

 

Valg av grafikkort har egentlig ikke (hatt) noen som helst betydning for fotoredigering i nyere tid, såfremt det har hatt minne/kapasitet til å vise ønsket oppløsning med 32-bit fargedybde. Imidlertid så skal Photoshop CS4 gjøre bruk av GPU-kapasitet til effekter og filtre under bildebehandlingen, så dermed kan et kjapt skjermkort gi bedre ytelse. Har dog ikke sett noen tester av dette enda, så om det gjør noen særlig forskjell...?

 

Du trenger nok ikke 750W PSU. Jeg hadde en 450W fra før, men denne klarte ikke å dra systemet. Siden jeg da uansett måtte kjøpe ny så kjøpte jeg 750W for å være sikker på at det holder også til fremtidige oppdateringer. Prisforskjellen fra 550W til 650-750W er ubetydelig i forhold til resten av systemet...

 

RAID er for sikkerheit på bilda eg ikkje enno har tatt backup på, sidan det ikkje blir ofte nok..og nettbasert backup har eg ikkje planar om før bildesamlinga blir større og eg blir flinkare. Rekna litt på blu-ray og innsåg at det er alt for dyrt i forhold til eksterndisk.

Når det gjeld Antec P182 kunne eg sikkert funne eit billigare kabinett, men eg er tilhengar av less is more når det gjeld utsjånad, har eg gått glipp av nokon like "enkle" men billigare kabinett?

 

Hm, ja forsåvidt ikke så dumt den tanken med RAID da, men jeg tar backup en gang i døgnet så det får holde foreløpig.

 

Også P182-kabinettet fikk jeg tips om her på forumet, og er veldig fornøyd. Akkurat så stilrent som det jeg ønsket, bidrar til en stillegående PC, og det var helt greit å bygge i :thumbup:

 

Edit: Endret helt geit til helt greit

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...