Gå til innhold

Hva er feil med posten


Anbefalte innlegg

OK,vet at dette verken er butikk eller verksted,men det er et viktig ledd mellom disse og kundene.

 

Gang på gang har jeg opplevd uregelmessigheter fra posten og jeg mistenker dem for ikke å sende varene slik de sier.

 

Feks så ble en vare sendt fra omlasting i Oslo fredag kl 0900, da skulle den være på Fauske på lørdag,bli omlastet der på mandag og være hos meg på tirsdag,men så er ikke tilfelle,ingen vare er annkommet Fauske enda og nå er det mandag kveld.

 

Snakket med en som jobber i posten,han sa at de datoene posten oppererte med ikke var noe å rette seg etter da det bare var proform, når en vare kommer til omlasting blir den øyeblikkelig reg omlastet og lagt i den kontaineren den skal. Men det posten unnlater å gjøre oppmerksom på er at samme kontainer står til den er full om det tar både to og tre dager, så med andre ord, blir ikke konteineren full på fredag sendes den ikke og da blir den stående minimum til mandag,kan hende tirsdag.

 

Dvs at varen som posten hevder å ha vidresendt på fredag i realiteten blir liggende i Oslo 3-4 døgn.

 

Kan dette være lovlig i forhold til de avtaler de har med staten om levering av tjenester til folk?

 

Jeg bestilte forresten en pakke til på søndag kveld fra samme sted,den har også fått status vidresendt fra Oslo og jeg tipper jeg mottar disse to pakkene samtidig til tross for at de er sendt fra butikken med ca 4 døgn forskjell  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å sjekke konsesjonsvilkårene det, sånt er vel offentlig og finnes sikkert på nett.

 

Det er vel hovedsakelig A og B post samt over natten pakke sendinger som har ganske spesifikke tidsfrister, om ting sendes med helt standard pakkepost (smartpost eller hva de kaller det nå) så er det ikke en overraskelse for meg at de faktisk fyller opp konteineren til en viss grad før den shippes videre. sånt er jo ganske normalt og praktiseres ganske sikkert innen samtlige spedisjonsfirma over hele verden..

Så alt koker vel ned til om du har bestillt over-natten pakke eller vanlig pakke :)

Lenke til kommentar

Denne gangen var det servicepakke som posten reklamerer med skal ta 3-5 dager, i dette tilfelle blir det iallefall 7 dager.

 

En annen ting er jo at bedriftspakker eller overnatten pakker ikke er så sikre de heller fordi posten nekter å levere disse ut på lørdag iallefall i distriktene, ja du leser riktig.

 

Dette begrunnes med at posten skal spare penger og derfor ikke kan ha folk på for å sortere slike pakker på lørdag.

 

At det innebærer store økonomiske tap for bedrifter bryr de seg ikke om, feks har jeg opplevd å bestille deler med posten (eneste måte) for å reparere utstyr i helgen og således unngå stans i regulær arbeidstid,pakken annkommer posten men betjeningen er nektet av posten å levere den ut på lørdag, en må vente til mandag kl 0900  :no:

Lenke til kommentar

Nå,er tålmodigheten slutt,venter fortsatt på 50D ?

 

Har opplevd noenganger at pakkesporingtjenesten ikke fungerer,har faktisk hatt varene i hendene før sporingen har blitt oppdatert kun stått "varer mottatt fra selger" lenge.

 

Tror det er veldig induviduelt når du får pakken,på jobben så kan bestillinger av varer variere med opptil 5 døgn fra samme levrandør,har ikke prøvd og sette meg inn i grunnen,men bruker uhavhengige transportører mer og mer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For meg er komplett uforståelig at det skal ta lenger tid å frakte en pakke mellom to byer på østlandet enn det tar å frakte en tilsvarende pakke fra Hong Kong. Og i tillegg tar man seg grovt betalt, spesielt for små pakker! Men når jeg ser gavebutikkpostkontor som står overlasset med printerblekk som gikk ut i 2006 og dvder/cder som ingen noensinne ville tatt i, og ser effektiviteten på nevnte etablissement, ja da forstår jeg at de trenger å ta seg godt betalt for de få tjenestene folk faktisk har bruk for.

Lenke til kommentar
For meg er komplett uforståelig at det skal ta lenger tid å frakte en pakke mellom to byer på østlandet enn det tar å frakte en tilsvarende pakke fra Hong Kong. Og i tillegg tar man seg grovt betalt, spesielt for små pakker!
De tar seg også langt bedre betalt enn postvesenet i Hong Kong tar for å sende pakker til Norge rekommandert. Har selv mottatt flere pakker fra Hong Kong som har vært sendt rekommandert, og fraktkostnaden (inklusiv handling!) er betydelig lavere enn å sende samme pakke innenlands i Norge.

 

Ang. postkontorer - jeg har _aldri_ kunnet gå inn på postkontoret i Tromsø sentrum og bli behandlet umiddelbart, selv om det ikke står noen i kø tar det alltid et par minutter minst før man blir ekspedert. Problemet tror jeg, er at de er postansatte, ikke butikkansatte. De fleste butikkansatte jeg har vært borti er opplært til å ekspedere kunder, og gjøre andre gjøremål når det ikke er kunder... Eneste som konkurrerer med Posten på slikt er apotekene, men faktisk tror jeg Posten går av med seieren etter at apotekkjedene kom.

 

BTW: jeg er tidligere postbud.

Lenke til kommentar

Ja,en får bare håpe at det kan komme andre aktører på markede som kan konjurere sikkelig med posten,men desverre har jeg tro for at disse da vil konsentrere seg mest om de store byene og at distriktene blir glemt.

 

At en pakke en sjelden gang tar lengre tid enn normalt er en ting,men når dette skjer til stadighet så må en lure, i dette tilfelle så vil jeg altså få pakken som var sendt på torsdag fra netbutikken samtidig som den som er sendt på mandag fra samme nettbutikk, det viser jo med all tydelighet at posten bevist lar pakker ligge på vent unødvendig . :no:

Lenke til kommentar

Ikke glem at det er betraktelig dyrere frakte pakker i norge. Portoen som du betaler for å frakte en pakke mellom 2 søringbyer skal også være med å dekke det det koster å levere en pakke fra oslo til finnmark. Og posten er pålagt å levere slike tjenester. (jada de får støtte fra staten).

 

Hongkong har 7 millioner mennesker fordelt på 1092 km2.

Feks tromsø er 2557km2

Hele norge er 323802 km2

 

Men uansett, norge er et dyrt land, man kommer seg ikke unna det.

 

Posten har vel ikke monopol på pakker over 50 gram lengre, så da er det vel bare å benytte noen konkurenter til posten da?

 

og btw: tidligere postenansatt, men ikke postbud.

Lenke til kommentar
Ikke glem at det er betraktelig dyrere frakte pakker i norge. Portoen som du betaler for å frakte en pakke mellom 2 søringbyer skal også være med å dekke det det koster å levere en pakke fra oslo til finnmark. Og posten er pålagt å levere slike tjenester. (jada de får støtte fra staten).
Det er uansett ikke logisk at det er billigere å sende en pakke fra Hong Kong til indre Finnmark enn å sende en pakke fra Oslo S til Majorstuen. Greit at takstene "må" være like i Norge, det er bl.a. konsesjonskrav som tilsier, men samtidig er det helt klart at prisene for postsendinger er ekstremt høye i Norge. Det er også billigere å sende brev fra USA til Norge enn å sende brev innenlands, og US Postal Service har ikke noen lettere jobb enn Posten i Norge.

 

Samtidig har ikke jeg sett noen annen bedrift som driver rovdrift på sine ansatte som Posten, og til tross for at de er et "privat" selskap i dag, drives store deler av organisasjonen som et statsbyråkrati. Innføring av nye løsninger som medfører langt mer arbeid for budene, men sparer noen kroner på sortering, anbudspolitikk som kun fokuserer på pris, og har ikke tatt høyde for at f.eks. bilene de bruker er arbeidsplassen til folk. Hadde noen hatt en kontorplass med så mye støy og så lite komfort som det er i enkelte av postbilene, ville sjefene hatt arbeidstilsynet på døren umiddelbart. Det var interessant og lærerikt å jobbe i Posten, men den viktigste lærdommen var at jeg aldri skal være ansatt i Posten Norge igjen...

Lenke til kommentar
At de har vært satsmonopol i alle år?

Tror ikke det er avgjørende,vi ser andre som er blitt privatisert fordi det skulle bli så mye bedre,menst det motsatte har skjedd . :hmm:

 

Nå er det vel bare å vente på at det kommer noen ekstremister fra frp eller høyre og hiver seg inn i debatten :x

 

Får håpe det ikke skjer,dette var/er ikke ment som et politisk debatt om hvorvidt det ville bli bere/værre om det var privatisert eller ei  :)

Lenke til kommentar
Nå er det vel bare å vente på at det kommer noen ekstremister fra frp eller høyre og hiver seg inn i debatten :x
Er vel ikke akkurat ekstremist, men det er ikke til å komme bort fra at stat bør ha kontroll over visse nødvendige infrastrukturer. Jeg ser ikke noe problem i at Posten er et "privat" aksjeselskap, men det er et problem at det skal drives for størst mulig inntjening, nærmest uten andre krav. Mange av løsningene som Posten har innført de siste 10 årene har medført en dårligere posttjeneste, selv om prisene har økt mye. Hadde kvaliteten på posttjenstene økt i takt med prisstigningen (utover konsumprisindeksen), ville neppe folk protestert. Men når de betaler mye mer for en mye dårligere tjeneste, forstår jeg at folk klager. Posten tjener mer penger og har mindre kostnader enn før, hvilket resulterer i større inntjening til staten, eller at de kan finne 300 millioner og svi dem av på nye logoer folk flest ikke synes noe om. De snur på hver krone som skal brukes på ansatte, og kunne økt trivselen betraktelig, men i stedet kjøper de inn dårlige biler som knapt klarer å komme seg frem på vinterføre, bygger på Postterminalen i Tromsø mens budene får mindre plass til sortering, kaster bort masse penger på at budene skal stå ute i en 20-30 minutter _hver dag_ og klargjøre bilene, når de kunne plassert dem under tak og spart både penger og redusert irritasjonsfaktoren hos sine ansatte. Listen er lang, og den kunne vært lenger...
Lenke til kommentar

Skal ikke krangle med deg, til det har jeg for lite kunnskap om styringen av Posten i praksis, og jeg skal ikke forsvare posten sine priser så veldig. Var selv kontorrotte overflyttet fra ErgoIntegration i sin tid, og har dermed ikke så mye kunnskap om distribusjonsnett.

 

Poenget mitt var egentlig at veldig mange klarer ikke å se at det finnes et land nord for hamar og at avstander koster penger. Men ble kanskje feil å si det til en person som bor i tromsø. ;)

 

Men er mye enig i det du sier, det er mange rare beslutninger som tas.

Endret av stoners
Lenke til kommentar
Skal ikke krangle med deg, til det har jeg for lite kunnskap om styringen av Posten i praksis, og jeg skal ikke forsvare posten sine priser så veldig. Var selv kontorrotte overflyttet fra ErgoIntegration i sin tid, og har dermed ikke så mye kunnskap om distribusjonsnett.

 

Poenget mitt var egentlig at veldig mange klarer ikke å se at det finnes et land nord for hamar og at avstander koster penger. Men ble kanskje feil å si det til en person som bor i tromsø. ;)

 

Men er mye enig i det du sier, det er mange rare beslutninger som tas.

 

Personelig synest jeg ikke prisene til posten er ille, problemet er den ustabile leveringen og den dårlige behandlingen av pakker.

 

 

For hvorfor er langt over halvparten av pakkene jeg får ille tilberedt eller direkte ødelagt,menst de jeg får levert av andre firma sjelden eller aldrig har en skramme utenpå  :hmm:

Lenke til kommentar
Gang på gang har jeg opplevd uregelmessigheter fra posten og jeg mistenker dem for ikke å sende varene slik de sier.

 

Feks så ble en vare sendt fra omlasting i Oslo fredag kl 0900, da skulle den være på Fauske på lørdag,bli omlastet der på mandag og være hos meg på tirsdag,men så er ikke tilfelle,ingen vare er annkommet Fauske enda og nå er det mandag kveld.

 

Snakket med en som jobber i posten,han sa at de datoene posten oppererte med ikke var noe å rette seg etter da det bare var proform, når en vare kommer til omlasting blir den øyeblikkelig reg omlastet og lagt i den kontaineren den skal. Men det posten unnlater å gjøre oppmerksom på er at samme kontainer står til den er full om det tar både to og tre dager, så med andre ord, blir ikke konteineren full på fredag sendes den ikke og da blir den stående minimum til mandag,kan hende tirsdag.

 

Dvs at varen som posten hevder å ha vidresendt på fredag i realiteten blir liggende i Oslo 3-4 døgn.

Problemet ligger på Fauske, kontaineren kommer dit på lørdag men det skjer ikke noe med den før på mandag, det er ikke noen som er på jobb der :ph34r: så en pakke som blir sendt fra Oslo torsdag eller fredag blir ikke vidresendt fra Fauske før mandag, har tatt opp dette med posten flere ganger, men det hjelper så lite :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gang på gang har jeg opplevd uregelmessigheter fra posten og jeg mistenker dem for ikke å sende varene slik de sier.

 

Feks så ble en vare sendt fra omlasting i Oslo fredag kl 0900, da skulle den være på Fauske på lørdag,bli omlastet der på mandag og være hos meg på tirsdag,men så er ikke tilfelle,ingen vare er annkommet Fauske enda og nå er det mandag kveld.

 

Snakket med en som jobber i posten,han sa at de datoene posten oppererte med ikke var noe å rette seg etter da det bare var proform, når en vare kommer til omlasting blir den øyeblikkelig reg omlastet og lagt i den kontaineren den skal. Men det posten unnlater å gjøre oppmerksom på er at samme kontainer står til den er full om det tar både to og tre dager, så med andre ord, blir ikke konteineren full på fredag sendes den ikke og da blir den stående minimum til mandag,kan hende tirsdag.

 

Dvs at varen som posten hevder å ha vidresendt på fredag i realiteten blir liggende i Oslo 3-4 døgn.

Problemet ligger på Fauske, kontaineren kommer dit på lørdag men det skjer ikke noe med den før på mandag, det er ikke noen som er på jobb der :ph34r: så en pakke som blir sendt fra Oslo torsdag eller fredag blir ikke vidresendt fra Fauske før mandag, har tatt opp dette med posten flere ganger, men det hjelper så lite :thumbdown:

 

Vedkommende som jeg kjenner jobber der og den var ikke kommet til Fauske  på mandag,den kom dit i dag,altså i konteineren som var sendt fra Oslo mandag ettermiddag og den ankommer nå sammens med den pakken som var sendt på mandag fra samme firma.

 

 

Altså har pakke nr 1 ligget i Oslo siden fredag formiddag da den ble reg inn der og det er slikt jeg reagerer på .

Lenke til kommentar
Du får sannsynligvis opp "REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL", siden det ikke står noe om at den er sendt, bare at den er registrert, ser jeg ikke helt hva det er du reagerer på.

 

Jeg får opp følgende:

 

 

26.09.08 09.24 VIDERESENDT 0024 OSLO (kopiert fra sporingen)

 

Så viser det seg at den er vidresendt mandag ettermiddag istedenfor Fredag , det er en forskjell på vel 3 døgn og viser at den ikke ble vidresendt men har ligget i en kontainer i Oslo,ergo feilinformerer posten bevist sine kunder. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...