Gå til innhold

Er lettbrus fetende, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OZ_racing: Kcal er kcal, men det er ikke alle som har evnen til å bryte ned alt og ingenting. Enkelte har problemer med å bryte ned enkelte stoffer, og dette kan føre til problemer. Andre har problemer med hele metabolismen.

 

om de har evnen til å bryte ned er en ting, men trådstarter spør om du blir feit av lettbrus, og svaret er nei, hvis man holder seg innenfor rimelig grenser, vet ikke hva lettbrus inneholder av kcal, da jeg ikke drikker noe særlig brus, men mye mindre enn vanlig brus..1 x 0.5 med cola er vel 250 kcal elr noe rundt der... og si at lettbrus har 50 da.. og når det gjelder å legge på seg så er det kcal som har den avgjørende virkningen..

Lenke til kommentar

Det er her jeg mener tankegangen din er litt feil. Du har riktig, om vi kun bryter det ned til kcal, men det er så mye annet som spiller inn. Om lettbrus fører til at kroppen er understimulert og har et lavt blodsukker, så vil en dårlig rutinert person lide da han/hun vil raskt ta seg en godbit for mye. En kan ikke se seg blind på kalorier, kroppen er mye mer kompleks enn som så.

Lenke til kommentar
Det er her jeg mener tankegangen din er litt feil. Du har riktig, om vi kun bryter det ned til kcal, men det er så mye annet som spiller inn. Om lettbrus fører til at kroppen er understimulert og har et lavt blodsukker, så vil en dårlig rutinert person lide da han/hun vil raskt ta seg en godbit for mye. En kan ikke se seg blind på kalorier, kroppen er mye mer kompleks enn som så.

 

jeg ser alltid blind på kcal... og funker for meg... om man har lavt blodsukker så tar man kanskje seg en godebit som du sier, men da kommer det extra kcal inn i bildet.. jeg har selv så og si aldri ett godtesug.

, og kan ikke si at jeg føler meg mer keen på godteri/sukker om jeg drikker en halvliter lettbrus

Lenke til kommentar

Endelig! Kcal innholdet av det som er i lettbrus av aspartam er svært lite du! For det er veldig lite av aspartam pga det er omtrent 160 ganger søtere enn vanlig sukker i en lettbrus. Men så lenge du drikker mye av det så er det jo klart at man fort kan legge på seg litt hvis man ikke trener noe særlig, eller ikke spiser og drikker litt fornuftig ellers... Problemet er ikke kcal innholdet av det, men det er det at kroppen ikke klarer å jobbe med det, uansett hvor mye kcal du har i deg om dagen...

Lenke til kommentar

Ikke for seg selv, men jeg leste en plass at det fører til at leveren tar opp flere fettstoffer av maten du har spist. Dvs. det gjør maten du har spist mer fetende.

 

Begrunnelsen jeg så var at leveren tar opp disse stoffene (bla. ?) basert på søtheten til maten, og kunstige søtningsstoffer er flere ganger søtere enn sukker.

 

Kan se om jeg finner en kilde.

 

EDIT: Klarer ikke å finne igjen det jeg leste, så dere får ta mitt ord på det. Men jeg ser det har blitt diskutert tidligere i tråden.

 

Til det andre innlegget i tråden: Aspartam er søtere enn sukker, så derfor værre med tanke på apetitten.

 

EDIT2: Jeg lurer litt på hvorfor Xylitol ikke blir brukt oftere. Det har ingen påviste negative sideeffekter (annet en å ha en laxativ(?) effekt, noe aspartam også har). Det har også en kjølende effekt, så det burde jo være perfekt til brus.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Nå er det jo til og med Aspartam i Imsdal, så det er nok ikke så ille.

Du burde ikke gjøre slike antakelser, de har en tendens til å være helt feil: Wikipedia: Aspartame controversy

 

 

hva er det du egnetlig prøver å si her? at det ikke er aspartam i imsdal? wikipedia er noe av det jeg stoler minst på... er jo bare å editere det selv ..

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/14/503536.html

Lenke til kommentar
EDIT2: Jeg lurer litt på hvorfor Xylitol ikke blir brukt oftere. Det har ingen påviste negative sideeffekter (annet en å ha en laxativ(?) effekt, noe aspartam også har). Det har også en kjølende effekt, så det burde jo være perfekt til brus.

 

Xylitol er alkohol, som rett og slett senker blodsukkeret først, men så hever det blodsukkeret. Så jeg, som diabetiker(alle burde egentlig leve som oss =P ) blir dårlig av det. Aspartam er bedre =)

Lenke til kommentar
Nå er det jo til og med Aspartam i Imsdal, så det er nok ikke så ille.

Du burde ikke gjøre slike antakelser, de har en tendens til å være helt feil: Wikipedia: Aspartame controversy

 

 

hva er det du egnetlig prøver å si her? at det ikke er aspartam i imsdal? wikipedia er noe av det jeg stoler minst på... er jo bare å editere det selv ..

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/14/503536.html

Jeg mente at du ikke burde anta at aspartam ikke er så galt, bare fordi det finnes i imsdal. Linken jeg ga deg var for å vise at det er en del påviste og mulige negative bivirkninger av aspartam.

 

Når det gjelder Wikipedias troverdighet: Ettersom det er rundt like mange feil per artikkel i Wikipedia som det er i Encyclopædia Britannica (Sammenlikning), så kan du like godt stole på at Wikipedia har fått det riktig som du kan Encyclopædia Britannica.

 

Hvis det ikke er nok så er Wikipedia fullt av referanser til diverse kilder. Et enkelt google søk kan også ofte bekrefte mye av det som står der.

 

EDIT2: Jeg lurer litt på hvorfor Xylitol ikke blir brukt oftere. Det har ingen påviste negative sideeffekter (annet en å ha en laxativ(?) effekt, noe aspartam også har). Det har også en kjølende effekt, så det burde jo være perfekt til brus.

 

Xylitol er alkohol, som rett og slett senker blodsukkeret først, men så hever det blodsukkeret. Så jeg, som diabetiker(alle burde egentlig leve som oss =P ) blir dårlig av det. Aspartam er bedre =)

Wikipedia - Xylitol: Diabetes

 

Jeg prøver ikke å fremme en agenda her, jeg synes bare det er rart at det ikke blir brukt til mer. Ikke bare mangler det påviste negative bivirkninger, men det har en god del positive bivirkninger.

 

Jeg vil i hvert fall gjerne se det brukt mer. Godt for tennene, motvirker kreft, osv...

 

EDIT: Litt mer lesing, bla. om xylitol og diabetes: Xylitol: Our sweet salvation? Det virker som det faktisk er bra for folk med diabetes.

 

EDIT2: Når du sier alkohol, mener du etanol eller alkoholer generelt?

 

Xylitol er en sukkeralkohol. Etanol er en alkohol, men en alkohol er ikke nødvendigvis etanol.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Nå er det jo til og med Aspartam i Imsdal, så det er nok ikke så ille.

Du burde ikke gjøre slike antakelser, de har en tendens til å være helt feil: Wikipedia: Aspartame controversy

 

 

hva er det du egnetlig prøver å si her? at det ikke er aspartam i imsdal? wikipedia er noe av det jeg stoler minst på... er jo bare å editere det selv ..

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/14/503536.html

 

På alle wikipedia artikler så står det References i bunnen. Det er ikke værre enn å se igjennom de hvis man tviler på hva som står der.

Lenke til kommentar
Jeg prøver ikke å fremme en agenda her, jeg synes bare det er rart at det ikke blir brukt til mer. Ikke bare mangler det påviste negative bivirkninger, men det har en god del positive bivirkninger.

 

Jeg vil i hvert fall gjerne se det brukt mer. Godt for tennene, motvirker kreft, osv...

 

Fordi det har en bitter smak, - funker bra i tyggegummi o.l. - men hadde ikke fungert i brus.

Lenke til kommentar

Aspartam påvirker insulinproduksjonen og skaper sultfølelse. Dermed spiser man mer. Det er letter å kutte ut lettbrus og vanlig brus enn f.eks. røyk og snus. Prøv å kutte det helt ut, og drikk rent vann fra springen! Aspartam og andre kunstige søtstoffer kan også ha andre og mer alvorlige bivirkninger. Se denne linken som tydelig er skrevet av en som er veldig skeptisk.

 

http://www.falcktrading.com/article.asp?w=8921235&x=8546

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...