Gå til innhold

Er lettbrus fetende, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Dette er jo bare tulle-trolling ...

Jeg tror virkelig du burde sette deg mer inn i saken før du kommer med slike uttalelser. Gjør gjerne dette til en vane, også når det gjelder andre ting.

 

på 50 tallet anså man røyking som fullstendig trygt også, - Det eneste skadelige med "vanlig brus" (hvis vi ser bort fra syresklader på tennene, som er omtrent det samme med lettbrus) er at du får i deg sukker, som ikke er sunt hvis du får for mye av det - men det kan du selvsagt styre med inntaket ...

De aller aller fleste får i seg alt for mye sukker. Da er det ikke bra å få i seg enda mer via brus, selv om man begrenser inntaket. Det ekstra sukkeret som man får i seg via brus er i beste fall poengløst, og i værste fall en sterk bidragsyter til fedme, redusert insulinsensitivitet og en hel rekke negative, godt dokumenterte effekter. Det at du sammenligner røyking med aspartam er bare hårreisende.

 

Aspartam omdannes til maursyre og formaldehyd når det forbrennes i kroppen, hvis du drikker mye lettbrus så kan du få symptomer som ligner på fyllesyke (tung i hodet osv) - har opplevd dette selv en periode jeg satt mye inne og drakk mye lettbrus (ca 3 1.5l/dag merket jeg det på, men dette er individuelt)

-Et annet litt sketchy poeng er at ASpartam aldri har vært igjennom masseskala kliniske forsøk på mennesker over lang tid, det ble i sin tid godkjent til bruk for mennesker etter politisk press, etter at FDA flere ganger hadde nektet godkjenning på grunn av manglende kliniske studier.

Hvis aspartam virkelig hadde vært så farlig, så tror jeg vi hadde merket noe. Man skal drikke ekstreme mengder lettbrus før det kan regnes som farlig. Selv hvis man drikker veldig mye, så er det uendelig mye bedre å drikke veldig mye lettbrus enn vanlig brus. Det finnes kun noen få tester som har avdekket at aspartam er farlig, og i disse testene kjørte man enorme doser aspartam rett inn i hjernen på rotter. Ingen tester der man legger vanlig forbruk til grunn har avdekket at dette er farlig.

 

 

Nei, det er faktisk så enkelt som å spørre seg selv; vil jeg drikke vanlig brus og begrense inntaket fordi sukker ikke er bra for meg, eller vil jeg tylle i meg drikker søtet med stoffer som i sin tid ble oppdaget ved et uhell under fordi en forsker sølte litt når han forsket på medisin mot magesår...

Vann er selvsagt safest, og jeg annbefaler ikke at folk bruker lettbrus som sin hovedkilde til væske. Men det er forsåvidt helt uinteressant hvordan aspartam ble funnet, når det viser seg at det ikke er skadelig.

 

Når til og med mattilsynet i Norge mener at aspartam er fullstendig trygt, da er det neppe veldig farlig.

Lenke til kommentar
Dette er jo bare tulle-trolling ...

Jeg tror virkelig du burde sette deg mer inn i saken før du kommer med slike uttalelser. Gjør gjerne dette til en vane, også når det gjelder andre ting.

 

Jeg foreslår faktisk at DU setter deg inn i saker før du begynner å kommentere ting, i motsetning til meg skjønner jeg jo utifra oppgulpet ditt at du overhodet ikke har gjort en innsats på området (hvis jeg skal senke meg ned på ditt lave nivå kan jeg sikkert komme med noen sure oppgulp om at det antagelig gjelder de fleste områder i livet ditt).

 

Nei, det er faktisk så enkelt som å spørre seg selv; vil jeg drikke vanlig brus og begrense inntaket fordi sukker ikke er bra for meg, eller vil jeg tylle i meg drikker søtet med stoffer som i sin tid ble oppdaget ved et uhell under fordi en forsker sølte litt når han forsket på medisin mot magesår...
Vann er selvsagt safest, og jeg annbefaler ikke at folk bruker lettbrus som sin hovedkilde til væske. Men det er forsåvidt helt uinteressant hvordan aspartam ble funnet, når det viser seg at det ikke er skadelig.

 

Når til og med mattilsynet i Norge mener at aspartam er fullstendig trygt, da er det neppe veldig farlig.

 

Nå er jo hele poenget her at det faktisk ikke er bevist at det ikke er farlig. - Men for all del, la oss bare ta det myndighetene/mattilsynet anbefaler som den endelige sannhet. - Du bør kanskje tenke over at myndighetenes anbefalinger forandrer seg etter hva slags erfaringsgrunnlag man har, og at de stort sett basrere seg på anbefalinger og undersøkelser fra andre lands mattilsyn (f.eks FDA, som fortsatt ikke har godkjent stoffet etter sine egne retningslinjer) ...

 

Jeg forsøkte å tilføre debatten noe ved å peke på fakta (jepp fakta, slå det opp i wikipedia) og påpeke at i stedet for å dytte i oss et kjemisk stoff er det kanskje lurt å heller begrense inntaket av sukker (som isolert sett selvsagt er mye "sunnere" for kroppen og innta, så lenge det skjer i de mengder kroppen har behov for) .... og så kommer du trekkende med hersketeknikker og "stol på myndighetene" argumenter? ..... r*** mi ler av deg ... :w00t:

Lenke til kommentar

Aspartam isolert sett blir man ikke tjukkere av. Men aspartam vil, i likhet med sukker og andre karbohydrater med høy GI verdi, øke insulinproduksjonen i kroppen. Når du har høyt nivå av insulin vil du legge på deg mer av maten du spiser sammen med aspartamet (eller sukkeret, i tillegg til at du ville lagt på deg av sukkeret ;)). Så om du sitter å klemmer i deg light-brus vil du ikke gå opp i vekt av det, men du vil legge mer på deg av maten du spiser ved siden av light-brus enn om du drikker vann.

Lenke til kommentar

men så er spørsmålet: Hvor lang tid tar det å øke en kilo om du kun tilfører 2 kcal ekstra om dagen? - Det vil aldri skje. Kanskje i den perfekte verden, men hverdagen vår er så variert, og treningen er også variert. En trening vil aldri være lik den forrige, uansett hvor godt du prøver å synkronisere forholdet mellom pause etter sett og pause mellom øvelser.

 

Dermed: Nyt den lightbrusen du, du vil _ikke_ gå opp i vekt. OZ-Racing har latt alt for mange variabler være ute av bildet, og da blir hans lille likning ugyldig. Men som gutten sier; om lightbrus er sunt, det er en annen ting.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke gi blanke i å "lure kroppen" til å tro den får sukker, altså aspartam.

forskerne er ikke helt enige angående aspartam enda, men veldig mange indiser kan peke i retningen at det faktisk ikke er sunt å innta i for store mengder. det vil si, å drikke 1L sukkerfri brus hver dag, vil jeg annslå som altfor mye.

 

er du i tvil, bruk google og søk rundt på aspartam. du finner mye

 

edit: ikke glem at aspart finnes i mange andre produkter enn bare lettbrus. vi snakker tyggegummi, juice, og stort sett det meste som er tilsatt mindre sukker for å bli erstattet med aspartam. så drikker man 1L lettbrus til dagen, vil det sikkert tilsvare 2L om man spiser/drikker mye "mindre tilsatt" sukker produkter.

 

Slutt å lure kroppen til å tro den får sukker. Det kan umulig være bra for kroppen i det lange løp.

Endret av lokalen
Lenke til kommentar
han spurte hypotetisk og jeg svarte hypotetisk, når du ligger i overskudd så ligger man i overskudd sånn er det bare,

Hypotetisk sett; ja. Men tingen er; Det vil aldri skje. Som sagt, matematikken som inngår i dette problemet er mye mer komplekst enn en eller to variabler, vi snakker om så mye, mye mer. 

 

Konklusjonen står igjen: 2 kcal vil aldri gjøre deg fetere. Det er rett og slett for mye inne i bildet til at man kan se på det som et "underskudd/overskudd"-problem. Hadde du sagt en kake eller en pizza hadde jeg vært enig med deg, men 2 kcal er en dråpe i havet, og vil ikke gjøre deg fetere. 

Lenke til kommentar

Det forskes kontinuerlig på helsefaren ved aspartam og lignende stoffer. Per dags dato er det ikke funnet noe som beviser at dette er helseskadelig eller kreftfremkallende, som den største frykten går ut på. Men det betyr jo selvsagt ikke at de kan oppdage noe i den senere tid.

 

Ellers så er det riktig som folk nevner at det øker lysten på raske karbohydrater, som igjen er fetende i for store mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...