Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)


Anbefalte innlegg

Hm, må fortsatt skru av tastelåsen for å kunne trykke på "legg på" eller "svar" knappene, samt at skjermsensoren ikke fungerer (skjermen blir ikke mørk når den holdes til ansiktet eller jeg tester med hånden over, under samtale), har akkurat tatt en hard reset så forstår ikke helt hva som er galt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det noen her som har hatt iPhone men så byttet... kan dere evt. ramse/sammenligne

 

hva mangler på 5800 og på iPhone? hva er hovedforskjell

 

vurderer sterkt denne, men har lite penger nå så.....

 

Har ikke eid en iPhone, men har da fått fiklet endel med den og hørt og lest mye om den. Slik jeg ser det gruser 5800 når det kommer til spesifikasjoner. Når det kommer til brukervennligheten er det veldig utbredt å mene at iPhone er overlegen de meste annet man får tak i av mobiler. Jeg er ikke enig, jeg synes s60 er minst like bra i bruk som OS'et på iPhone. Dette får man prøve og finne ut av selv.

 

Et stort pluss med iPhone er skjermen, den er mye større enn på Nokiaen (selv om Nokia 5800 har mye høyere oppløsning), og i tillegg er den berøringsfølsom. Du trenger altså ikke fysisk trykke inn skjermen som man må på 5800, det er nok at du stryker fingrene dine over den. Til gjengjeld får du problemer med skjermen på iPhone om det er veldig kaldt ute, eller om du har på deg hansker.

Lenke til kommentar
er det noen her som har hatt iPhone men så byttet... kan dere evt. ramse/sammenligne

 

hva mangler på 5800 og på iPhone? hva er hovedforskjell

 

vurderer sterkt denne, men har lite penger nå så.....

 

Jeg har hatt både iPhone 1G og iPhone 3G begge to da de ble lansert. Jeg valgte å selge min iPhone 3G for jeg vil vente til sommeren da det forhåpentligvis kommer en ny. Jeg har nå kjøpt Nokia 5800, og etter vel 3 ukers bruk, mener jeg at jeg kan komme med en objektiv vurdering av begge to:

 

Fysiske egenskaper:

Det første jeg merket da jeg mottok min Nokia 5800 var at den var veldig lett, god å holde i fordi den ikke er så bred som iPhone. Byggemessig synes jeg den er helt grei, det knirker litt her og der og jeg har den berømmelige glipen, men jeg gidder ikke bry meg om den. Skjermen er kanskje bittelitt for smal, dette kombinert med at symbian v5 ikke er _helt_ optimalisert for "kun" fingerbruk, så må jeg ofte ty til å bruke den medfølgende pennen for at det skal være behagelig. Jeg liker godt formen på Nokiaen men jeg likte iPhone hakket bedre, da den virket mye mer stiv og solid.

 

Software/firmware:

Her mener jeg Nokia/Symbian skal ha skryt for å ha levert et veldig responsivt operativsystem, jeg har hatt Nokia N73 før, og var veldig spent på hvordan det var iforhold. Nokia N73 var IKKE kjapp, den var dødstreig og irriterende. Sammenlignet med iPhone, så holder jeg en knapp på iPhones måte å gjøre ting på, det er mye mer intuitivt for "folk flest", det krever færre trykk for å komme seg hit og dit, og generelt går alt "smoothere" på iPhonen. Skrolling i kontakter og bilder er overlegent på iPhone. Men symbian er på ingen måte en taper på dette området, sammenligner man antall "muligheter" man har i selve softwaren, så vinner symbian, spørsmålet er egentlig om man trenger de flere 100 funksjonene som skjuler seg inne i symbian.

 

Hardware:

Dette området blir litt vanskelig å sammenligne, da jeg ikke er 100% sikker på hvilke cpu´er som er i hver av telefonene. Men Nokia har høyere oppløsning på sin modell, men mindre skjerm. Personlig mener jeg at skjermstørrelse kommer foran oppløsning i den grad det er fornuftig. For eksempel er det bortkastet med 1024x768 oppløsning på en 4" skjerm, og det er for dårlig med 128x128 på en 4" skjerm, om du forstår meg riktig nå. Kameraet på 5800 ska angiveligvis være bedre, siden det har Auto fokus og carl zeiss linse, jeg har til gode å oppleve at 5800 tar bedre bilder enn min gamle iphone utendørs. Jeg håper for guds skyld de fikser kameraet i sin neste firmware oppdatering, for dette er for dårlig av Nokia. Den gamle N73 jeg hadde tok MYE bedre bilder, både inne og ute, og de har jo for pokker nøyaktig samme kamera. Skjermen på 5800 er en trykkskjerm, det vil si at du fysisk må trykke inn skjermen for å trykke på ting på skjermen. På iPhone er det en berøringsfølsom skjerm, som reagerer fordi kroppen din sender ut ørsmå elektriske signaler, som skjermen tolker. Det er riktig som folk sier at man ikke kan bruke hansker, og at det blir vanskeligere å bruke den ute i kulda, men dette var aldri noe problem for min del.

 

Medfølgende tilbehør: Her knuser 5800 all annen mobil jeg har hatt. Jeg gråt nesten en skvett da jeg åpnet pakken min å fikk se alt som var inne i den lille esken. Lader, tv-kabel, ekstra penn, plekter, øreplugger, bæreveske, kablet fjernkontroll og en sånn "stand" for mobilen så du kan se film. På mine to iphoner har jeg såvidt fått med lader liksom.

 

 

 

Kort oppsummert:

Jeg holder fortsatt en knapp på iPhone, men kanskje jeg forandrer mening etter mer enn 3 ukers bruk av 5800. Det ble kanskje en litt iPhone vinklet "review", og som fanboy kan jeg egentlig ikke gjøre noe annet. Men jeg synes Symbian har tatt et skritt i riktig retning og fokusert på stabilitet og responsivitet, og gleder meg til neste revisjon av symbian. Nokia 5800 er ikke noe dårlig kjøp overhodet, og jeg regner med at neste firmware vil ta den opp til nye høyder.

Lenke til kommentar
vanvtittig iriterende at ikke skjermen slukker når jeg har tlf inntill øret, jeg trykker jo på allverdens knapper under samtalen uten å mene det...

Da er det noe feil. Det er en sensor som skal sørge for at skjermen deaktiveres under samtale. Prøvd å innstallere nyeste software?

Lenke til kommentar
hva synes du med tanke på pris da? :)

 

Vel, siste søk på prisguiden gir at en 5800 uten abb koster 3049,- uten frakt.

Kjøper du en 8GB iPhone fra netcom og betaler bruddgebyr må du ut med rundt 3000kr

 

Så det er ikke allverdens forskjell

 

(EDIT:)

Nå ser jeg at Netcom har skrudd opp bruddgebyr på iConnect fra 1800kr til 3800!!

Slik var det for 14 dager siden: 200 kr innmelding + 999 kr for telefonen + 1800 kr bruddegbyr.

Helt sinnsykt spør du meg. Håper Telenor kan konkurere med Netcom på prisen her snart.

Endret av RissEh
Lenke til kommentar
vanvtittig iriterende at ikke skjermen slukker når jeg har tlf inntill øret, jeg trykker jo på allverdens knapper under samtalen uten å mene det...

Da er det noe feil. Det er en sensor som skal sørge for at skjermen deaktiveres under samtale. Prøvd å innstallere nyeste software?

jepp, har siste inne. Problemet er fortsatt tilstede hetter hard reset, så da er det vel en maskinvarefeil. Eneste som kunne hatt noe å si er en screen guard-sak, men det skulle ikke gjøre noen forskjell.

Lenke til kommentar
... Spesielt imponerende at jeg svarte på en sms under kjøring i dag med en hånd uten problemer.

 

Du vet at folk er blitt drept i trafikken pga SMS-skriving av sjåfører? Slikt er så tåpelig å gjøre at jeg håper du får deg en lærepenge - eller slutter med det umiddelbart.

 

Vet dette er off-topic, men det er så unødvendig å drepe eller bli drept pga en SMS.

Lenke til kommentar

Etter at jeg oppdaterte til v.20, tror iallefall det skjedde etter det:P Uansett, etter det, så klarer jeg ikke lenger å koble på det trådløse nettverket på skolen. Dvs, får koblet til, men når jeg trykker på "ja" for å godkjenne å sende noe sånt drit, så får jeg bare "Internett: Kan ikke utføre operasjonen".

Så jeg kommer meg aldri til stedet hvor jeg taster inn brukernavn og passord.

 

Noen som har en løsning?

Lenke til kommentar

En liten tingen jeg lurer på er følgende.. Sies at denne skjermen er veldig bra mot riper.. Kan noen da fortelle meg hvordan det lar seg gjøre at jeg greide å få ei ripe i skjermen med hjelp av den medfølgende pennen?!?!?! Satt å dro lett over med pennen, da jeg plutselig merket a den tok tak, og da var det for sent. ble en ripe, og skjermen var ren for støv. Den ripa gjorde meg rett og slett forbanna. Hvordan med den pennen?!?

Lenke til kommentar
En liten tingen jeg lurer på er følgende.. Sies at denne skjermen er veldig bra mot riper.. Kan noen da fortelle meg hvordan det lar seg gjøre at jeg greide å få ei ripe i skjermen med hjelp av den medfølgende pennen?!?!?! Satt å dro lett over med pennen, da jeg plutselig merket a den tok tak, og da var det for sent. ble en ripe, og skjermen var ren for støv. Den ripa gjorde meg rett og slett forbanna. Hvordan med den pennen?!?

 

Jeg fikk også et par riper bare ved bruk av den medfølgende pennen, har skaffet meg invisibleshield, så nå holder den seg garantert ripefri...

Lenke til kommentar
En liten tingen jeg lurer på er følgende.. Sies at denne skjermen er veldig bra mot riper.. Kan noen da fortelle meg hvordan det lar seg gjøre at jeg greide å få ei ripe i skjermen med hjelp av den medfølgende pennen?!?!?! Satt å dro lett over med pennen, da jeg plutselig merket a den tok tak, og da var det for sent. ble en ripe, og skjermen var ren for støv. Den ripa gjorde meg rett og slett forbanna. Hvordan med den pennen?!?

 

Jeg fikk også et par riper bare ved bruk av den medfølgende pennen, har skaffet meg invisibleshield, så nå holder den seg garantert ripefri...

 

Har også tenk på å kjøpe invisibleshield.

Hvor kjøpte du det, til hvilken pris? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...