Gå til innhold

Heavy metal - Djevelens verk?


Anbefalte innlegg

Jeg for min del valgte en favorittsjanger der flertallet av tekstene og musikken i seg selv appelerte mest til meg. Tilfeldigvis nok ble dette bl.a. Trust Company, Neurosis, All That Remains etc etc, men også Blue October, Coldplay og Johnette Napolitano.

 

Sammenhengen er at jeg har et sett holdninger og verdier, som jeg gjerne uttrykker ved musikken. Mao. kan musikken bringe fram holdninger som allerede er der og gjerne forsterke de, men ikke i seg selv lage nye holdninger.

 

Selv er jeg ganske opptatt av hvor mye empati jeg kan ha, uten å ha sympati. På den måten er jeg selvsagt en perfekt morder, men grunnet at jeg har en holdning som at mitt livs rett er begrenset til andres livs rett, blir dette heller umulig.

 

På denne måten kan en simpel sang som Coal Chamber - Sway(8) appelere godt til meg, uten å implisifisere hva en ensidet saksvinkling som din framhever.

 

Jeg kunne aldri drept noen, selv om jeg forsåvidt passer perfekt for det. Holdningene og verdiene var der, musikken ble formet rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man ikke være kristen å høre på svartmetall da? trur ikke gud setter regler på musikk? selvom tekstene i seg selv er kanskje litt i overkant innimellom men. det er fortsatt bare tekst

Like naturlig som at jøder skal høre på nsbm. Svartmetall ble lagd med et formål for øye: å spre mest mulig hat og blasfemi primært mot de kristne, også mot andre religiøse. Hadde det vært svartmetall i bibelsk tid ville det garantert ha vært dødsstraff for å høre på det.

Lenke til kommentar
Kan man ikke være kristen å høre på svartmetall da? trur ikke gud setter regler på musikk? selvom tekstene i seg selv er kanskje litt i overkant innimellom men. det er fortsatt bare tekst

Like naturlig som at jøder skal høre på nsbm. Svartmetall ble lagd med et formål for øye: å spre mest mulig hat og blasfemi primært mot de kristne, også mot andre religiøse. Hadde det vært svartmetall i bibelsk tid ville det garantert ha vært dødsstraff for å høre på det.

 

Jasså. Enn folk ansatt i staten som hører på punk da? :)

Eller all svartmetallen UTEN tekster?

Lenke til kommentar

Det blir som å si at siden antall mord går opp når mengden av solgt iskrem går opp så har iskrem salget skyld i mord økningen. Men sanheten er derimot at det er en annen variabel som har skylden i begge, og det er varmen. Så om man stopper å selge iskrem så har det ingen ting å si på antall mord, en må derimot minke varmen.

Lenke til kommentar

Vil absolutt ikke si heavy metal er noe ondt i seg selv, selv om jeg har/hadde flere kamerater som har blitt dystre og mørke til sinns etter at de har latt musikken, da spesielt budskapet (men da kalles det vel for black metal, ikke heavy metal? ;) ), gå litt for mye inn på seg :(

 

Selv hører jeg på mye musikk i sjangeren metal, men føler ikke noe for å skyte noen av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er skammelig hvordan vg, dagbladet, mv. har fremstilt denne saken. Snakk om medieonani. Jeg er sikker på at det satt mang en redaktør rundt i landet og jublet da dette skjedde.

 

Tenkte det samme selv. Får de en sak om en politimorder som spiller GTA i nærmeste framtid så blir det bursdag og julaften på samme tid for den gjengen der. VG er jo ikke noe annet enn Se & Hør med bredere dekning. Fokuset er på det samme.

 

Hva med det faktum at politiet hadde han inne til avhør dagen før og lot han gå hjem igjen med pistolen sin? Det at vi sitter og diskuterer metal istedenfor våpenpolitikk sier vel alt om hvor tåpelig denne debatten er.

 

Gjør metal folk til mordere eller gir dem psykiske problemer? Nei det har jeg ingen tro på. Selvfølgelig kan det få en person med psykiske problemer til å gjøre ting som er sosialt uakseptabelt. Men får ikke slike personer behandling så er det jo utallige ting som kan få dem til å "klikke". Det er mange forskjellige lidelser og triggere som kan skape en drapsmann. Om man dreper halve skolen fordi man ble dumpa av dama kvelden før så betyr ikke det at hun var skyld i tragedien. Vi snakker da om en syk person som ikke tålte en viss påkjennelse. Det blir direkte feil å skylde på enkeltting som at han hørte på metal når man skal finne årsaker til slike tragedier. Hvis det var så enkelt, hvorfor er ikke flere av oss som hører på metal drapsmenn?

Lenke til kommentar

Sant skal sies så har media mer skyld i skolemasakerene en hva alsken spill og musikk har. Hadde ikke media blåst opp disse sakene så mye som de gjør så hadde helt sikkert ikke så mange giddi og gjort de skole masakerene, de hadde sikkert gjort noe annet, men antagelig ikke en skolemasaker. Så egentlig er det tåpelig av media og skrive om att metal og spill har skylda nå dem selv har mest skyld rett etter gjerningsmannen selv. Jornalistenne som skriver om dette har inderekte blod på hennene sine. Videre kan det jo også sies at leserene, og til og med oss som skrevier på forumet her også har en viss skyld som er større en hva spill og metal musikk har. Samme gjelder jo faktisk terror også, hvorfor skulle terrorsiter giddi og holdt på i den grad de gjør nå om ikke media hadde skrevet om dem. Så om en sier spill og musikk har skylden så burde det vertfall gå ann og si at media har enda mer skyld.

Lenke til kommentar
Media snakker med to tunger, kan gi dere ett eksempel på at metal er positivt. Det ble skrevet i 2006, men uansett:

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/musikk/article944080.ece

 

Ettersom jeg er satanist tenkte jeg at jeg skulle stikke til Russland og spise noen^^

Noen som blir med? :D

 

xD

Som matpakke tenkte du eller? :p

 

Du kan velge^^

Bli med som matpakke eller bli med å finne matpakke.:D

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Metal

 

Må dere religiøse komme dere av deres høye hest. Heavy Metal er MUSIKK, ikke satans verk og hva du kaller det. Skal jeg si min ærlige mening er religion nærmere å være satans verk enn det Heavy Metal er!

 

hvis jeg sitter hjemme og spiser mye pizza, går ut å dreper noen=Pizza har

skylden? Logisk det...

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Ironi kanskje? Men det er kanskje ikke så lett å forstå når du har reduserte sosiale antenner.

Sier han som flyr i flint av den ironiske overskriften min. :)

 

Synes du bare lager nye tråder og unnlater å følge opp de andre jeg, Bellicus.

 

Ja, det er en lei uvane.

 

Men on-topic: En studie på mus har vist at mus som blir utsatt for klassisk musikk og mus som blir utsatt for heavy metall har helt annerledes oppførsel. Utgangspunktet i undersøkelsen var å finne ut om musene klarte å komme seg gjennom labyrinter raskere eller tregere enn vanligvis, og mozart-musene kom seg raskere gjennom labyrinten. Men det overraskende i undersøkelsen var at studenten bare måtte avbryte forsøket, for heavy metal musene begynte å drepe hverandre.

 

Alle vet da at metal kanskje er den musikksjangeren som har mest til felles med klassisk musikk. Yngwie Malmsteen hadde da barokktemaer i låtene for over 20 år siden. Rhapsody (italiensk powermetall) er jo nærmest klassisk musikk.

Finnes også en drøss med andre metalband (black metal, death metal, viking metal, power metal, speed metal etc.) med tydelige referanser til klassisk musikk. Den der holder ikke rett og slett.

Lenke til kommentar
Ironi kanskje? Men det er kanskje ikke så lett å forstå når du har reduserte sosiale antenner.

Sier han som flyr i flint av den ironiske overskriften min. :)

 

Synes du bare lager nye tråder og unnlater å følge opp de andre jeg, Bellicus.

 

Ja, det er en lei uvane.

 

Men on-topic: En studie på mus har vist at mus som blir utsatt for klassisk musikk og mus som blir utsatt for heavy metall har helt annerledes oppførsel. Utgangspunktet i undersøkelsen var å finne ut om musene klarte å komme seg gjennom labyrinter raskere eller tregere enn vanligvis, og mozart-musene kom seg raskere gjennom labyrinten. Men det overraskende i undersøkelsen var at studenten bare måtte avbryte forsøket, for heavy metal musene begynte å drepe hverandre.

 

Alle vet da at metal kanskje er den musikksjangeren som har mest til felles med klassisk musikk. Yngwie Malmsteen hadde da barokktemaer i låtene for over 20 år siden. Rhapsody (italiensk powermetall) er jo nærmest klassisk musikk.

Finnes også en drøss med andre metalband (black metal, death metal, viking metal, power metal, speed metal etc.) med tydelige referanser til klassisk musikk. Den der holder ikke rett og slett.

 

Really. Det er enorm forskjell på band. Det der er bare en enkelt undersjanger som "ligner" på klassisk musikk. BM, Doom, death osv. er som regel såpass minimalistisk at det er ALT annet enn klassisk. Det er jo ikke rart at du nevner Rhapsody, de solgte jo sjela si ved å ansette et helt orkester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...