Gå til innhold

Komplett sier opp 15-20 i Sandefjord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For en som var sterkt involvert i årsakene til krisa i 88 - 93 og også er involvert i dag, er det faktisk skremmende så se hvor mange av faktorene som er de samme. Det er tydelig at "hukommelsen" i finansnæringen er ca 10 - 15 år.

Jeg er en av dem som tapte stort på den forrige boligkrisen i Norge. Tapte ca. 250.000 kroner på salg av leilighet i Oslo og det betaler jeg ned på fremdeles. Egentlig husker jeg kriseperioden som okt. 1987 - apr. 1994, men det kommer jo an på hvordan man definerer den. Det begynte som en kollaps på børsen i USA og forplantet seg over hele verden. I Norge forsterket krisen seg ved at staten samtidig hevet renten og fjernet/reduserte skattefordeler ved å ha lån.

 

Den største forskjellen i Norge siden den gang er at bankene (i Norge) har lært å sikre seg litt bedre. Først og fremst ved å ha større rentemargin (forskjellen mellom utlåns- og innlånsrente), men også litt bedre sikkerhet i fast eiendom. Norske politikere har forhåpentligvis også lært å ikke gjøre ensidige innstrammingstiltak som forverrer en krise. Amerikanske banker ser dog ikke ut til å ha sikret seg på samme måte. Det kan bety at krisen ikke blir så global som forrige gang, men begrenser seg mest til USA.

 

Det som dog kan velte norsk økonomi nå er et oppblåst eiendomsmarked. Hvis det kollapser og verdien reduseres til halvparten, vil det få store konsekvenser for mange som har høye boliglån og må selge pga. flytting el.l.

 

Forsikringsselskapene i Norge har alltid i moderne tid hatt et høyt krav til egenkapital og fond, gjennom Tillitsmannen i Sosialdepartementet, så jeg tror ikke vi får se noe lignende i denne sektoren som amerikanske AIG.

 

Ellers trenger man ikke å frykte så mange oppsigelser i Norge, men noe blir det nok i en nedgangstid. Særlig i de bransjene som er avhengig av et godt tempo i boligbyggingen.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at vi ikke kan få 15% rentenivå, det jeg sier er at konsekvensene for folk vil bli anderledes. Det er også andre samfunnsmessige endringer som må tas med i betrakningen, så det er vanskelig, tror jeg å sammenlikne nåtiden med datiden direkte.

Et rentenivå på 15% gikk galt den gangen, så derfor kan vi jo nå trøste oss med at:

Til tross for rekordhøy lønnsvekst, øker låntakernes gjeld i forhold til inntekten.

Låntakere yngre enn 35 år hadde en gjennomsnittlig gjeldsbelastning på 313 prosent av inntekt i 2007, altså en gjeld som var mer enn tre ganger så stor som bruttoinntekten.

 

..og derfor får et rentenivå på 10% nå mye større konsekvenser enn de 15% folk opplevde den gangen :whistle: Og bare med en relativt liten økning i ledighetstallene velter vi fort hele lasset. Det er kun de høye sysselsettingtallene og lønnsveksten som har berget f.eks boligprisene såpass godt som de har gjort til nå.

 

2009 blir et spennende år både nasjonalt og globalt! Vi vil da klarere kunne se konsekvensene av det som skjer nå. Og for å komme litt On-topic igjen: Ja, vi vil nok se at det ikke bare er komplett som kutter i stallen framover

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
I de kommende 6-12mnd. kommer mange i elektronikkbransjen her i Norge til å miste jobben sin. Selgere i butikker som expert og elkjøp kommer til å måtte gå i hopetall bare for å nevne noen grupper..

 

Jeg kan ikke snakke for expert, men følgende har jeg å si ang det du sier om elkjøp:

 

Ahahahahahahahhahahaha :).

 

Elkjøp står sterkt, og vil fortsatt stå sterkt, og ligger ann til vekst. Det er ikke i de vanlige butikkene den største nedgangen vil være, det er min spådom iallefall.

Lenke til kommentar
I de kommende 6-12mnd. kommer mange i elektronikkbransjen her i Norge til å miste jobben sin. Selgere i butikker som expert og elkjøp kommer til å måtte gå i hopetall bare for å nevne noen grupper..

 

Jeg kan ikke snakke for expert, men følgende har jeg å si ang det du sier om elkjøp:

 

Ahahahahahahahhahahaha :).

Er alle på Elkjøp like flinke til å argumentere som deg? I så tilfelle vil det nok gå veldig bra med den bedriften fremover :)

 

Du bør trekke hodet opp av sanden og lære deg litt makroøkonomi.

 

Edit: Jeg vil presisere at jeg ikke har stor tro på at selgere må gå i hopetall, men det er et viktig poeng at den pågående finansuroen antakelig ikke har gitt sitt fulle utslag i Norge enda.

Dermed vet man ikke enda hvor mye den vil påvirke norges handelsstand, og følgelig bør du bli flinkere til å tale din sak. "Ahahaha" er bare et irriterende og barnslig utsagn, og vitner om tynne argumenter.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at vi ikke kan få 15% rentenivå, det jeg sier er at konsekvensene for folk vil bli anderledes. Det er også andre samfunnsmessige endringer som må tas med i betrakningen, så det er vanskelig, tror jeg å sammenlikne nåtiden med datiden direkte.

Et rentenivå på 15% gikk galt den gangen, så derfor kan vi jo nå trøste oss med at:

Til tross for rekordhøy lønnsvekst, øker låntakernes gjeld i forhold til inntekten.

Låntakere yngre enn 35 år hadde en gjennomsnittlig gjeldsbelastning på 313 prosent av inntekt i 2007, altså en gjeld som var mer enn tre ganger så stor som bruttoinntekten.

 

..og derfor får et rentenivå på 10% nå mye større konsekvenser enn de 15% folk opplevde den gangen :whistle: Og bare med en relativt liten økning i ledighetstallene velter vi fort hele lasset. Det er kun de høye sysselsettingtallene og lønnsveksten som har berget f.eks boligprisene såpass godt som de har gjort til nå.

 

2009 blir et spennende år både nasjonalt og globalt! Vi vil da klarere kunne se konsekvensene av det som skjer nå. Og for å komme litt On-topic igjen: Ja, vi vil nok se at det ikke bare er komplett som kutter i stallen framover

 

Nå siterte du feil, var nok kindings som hadde det utsagnet.

 

Ellers så er faktisk en gjeldsgrad på 3 ganger inntekt ikke særlig problematisk for de fleste, dog noe avhengig av inntekt. Faktisk var gjeldsgrad på godt over 3 svært vanlig blant nyetablerte også i perioden 1988 - 93. Ca 3 ganger inntekt i gjeld har liksom vært en "gylden" regel når det gjelder håndterbar gjeld.

 

10 % rente når vi neppe i denne perioden, det er en relativt uniform enighet om at vi ikke vil få særlig mye høyere rente enn akkurat det vi har i dag. Årsaken er at sentralbanker styrer på en annen måte i dag enn for 15 - 20 år siden, ikke minst på bakgrunn av de erfaringene man gjorde. Som jeg skrev, styringsmåtene er nå at økonomisk nedgang/stagnasjon gir lav rente, mens høy økonomisk vekst gir høy rente. At det ikke har skjedd i perioden 2003 - 2007 skyldes primært det vi kaller Kina-effekten.

 

En liten økning i ledighetstallene vil ikke velte lasset, en økning av arbeidsledighet fra dagens nivå på ca 2 % til det nivået vi hadde i 1992 på 6 % vil ikke få enorme konsekvenser. I forhold til boligmarkedet kan jeg tenke meg at det gir en midlertidig reprising 15 - 25 % lavere enn dagens nivå.

 

Prognatus har ellers rett i sine kommentarer.

 

Og det kommer klart til å bli flere som reduserer bemanningen, men vi har også svært store sektorer i Norge som er minimalt påvirket av "krisen", f.eks oljesektoren og hele den offentlige sektor.

Lenke til kommentar
Nå siterte du feil, var nok kindings som hadde det utsagnet.

 

Ellers så er faktisk en gjeldsgrad på 3 ganger inntekt ikke særlig problematisk for de fleste, dog noe avhengig av inntekt. Faktisk var gjeldsgrad på godt over 3 svært vanlig blant nyetablerte også i perioden 1988 - 93. Ca 3 ganger inntekt i gjeld har liksom vært en "gylden" regel når det gjelder håndterbar gjeld.

 

10 % rente når vi neppe i denne perioden, det er en relativt uniform enighet om at vi ikke vil få særlig mye høyere rente enn akkurat det vi har i dag. Årsaken er at sentralbanker styrer på en annen måte i dag enn for 15 - 20 år siden, ikke minst på bakgrunn av de erfaringene man gjorde. Som jeg skrev, styringsmåtene er nå at økonomisk nedgang/stagnasjon gir lav rente, mens høy økonomisk vekst gir høy rente. At det ikke har skjedd i perioden 2003 - 2007 skyldes primært det vi kaller Kina-effekten..

 

Prognatus har ellers rett i sine kommentarer.

 

Og det kommer klart til å bli flere som reduserer bemanningen, men vi har også svært store sektorer i Norge som er minimalt påvirket av "krisen", f.eks oljesektoren og hele den offentlige sektor.

Beklager! Quotet en quote og saksa unna mye tekst litt for raskt (tydeligvis) ;)

 

Faktisk var gjeldsgrad på godt over 3 svært vanlig blant nyetablerte også i perioden 1988 - 93. Ca 3 ganger inntekt i gjeld har liksom vært en "gylden" regel når det gjelder håndterbar gjeld.
Men hadde vi en gjennomsnittelig belåning på 3ggr. inntekt den gangen? "svært vanlig" og "gjennomsnitt" kan være to ganske forskjellige ting.

 

Jeg er enig med deg at Norge blir noe beskyttet mot det som kommer pga olje og stor offentlig sektor. Men jeg har en mistanke om at det vi ser nå er større enn det som skjedde på børsene i 1987 og utover i tidlig nittitall. Konsekvensene er svært usikre og jeg følger iallefall med i spenning. Når folk som Alan Greenspan går ut med at dette er en svært alvorlig situasjon og bankene velter som dominobrikker bør det ringe en bjelle!

 

Jeg kjøpte selv en bolig 400.000kr (20%) under takst for et knapt halvår siden, men tåler en rente på 14% uten å sulte ihjel og en rente på 16% om jeg også sluttet å røyke, kutter jeg drekkinga tåler jeg faktisk en renteoppgang på oppimot 18% før primærkosten min blir vann og brød ;)

 

Jeg bryr meg (kanskje til manges forbauselse) svært lite om hvor mye boligen min er værdt og bryr meg ikke personlig om boligmarkedet skulle droppe mere, men sånn er det om man ikke har kjøpt for å spekulere og om man tar litt hensyn til inntekt før man kjøper. Olav Thon ble i sin tid spurt om hvordan det føltes at eiendommene hans var blitt så mye mindre værdt, han svarte vel med noe sånt som: "sist jeg sjekket hadde jeg jo like stor boligmasse som før krakket kom" ..og som alle vet kom han jo riktig så bra ut av det etterhvert ;)

 

Sa også bevisst opp jobben min i privat sektor for kun få uker siden og gikk inn i det offentlige. Dette var ikke bare for at jeg endte opp med høyere inntekt i den nye jobben, men også mye fordi den tidligere stillingen min var litt for eksponert mot konjukturnedgang framover, fikk i både pose og sekk :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

@ArticOC:

Ja, faktisk tror jeg situasjonen når det gjelder gjeldsgrad var hakket verre en i dag. Har ingen statistikk. Bankene var langt mer uforsiktige på slutten av 80-tallet enn de har vært denne perioden. Så i Norge hadde vi på slutten av 80-tallet langt mer subprime lån enn vi har i dag. Faktisk kostet det så mye å kjøpe bolig på slutten av 80-tallet at de fleste endte med gjeldsgrad fra 3 - 3,5. Når man i tillegg var svært glad i finansiere ca 100 - 120 % av verdien på bolig, ja da var det et problem.

 

Det er nemlig like mye grad av subprime som gir krise som rentenivå eller gjeldsgrad i seg selv.

 

Når det gjelder at hver låntager har 3,13 i gjeldsgrad er det også interessant å se hvordan dette er beregnet og hva som er grunnlaget.

 

Ellers er det klart at en del bransjer er langt mer konjunkturutsatte enn andre, og der vil man fort få nedbemanninger. Desidert verst her er bygg og anlegg. Der kan fort antall sysselsatte reduseres med 20 - 40 % ved større problem.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Spennende diskusjon det her, ingen tvil om at det blir utfordrende tider fremover.

 

Alastor, det er nok hakket tøffere tider for Elkjøp enn du kanskje har fått informasjon om. DSG (som eier bl.a. Elkjøp og Dixons) har relativt store økonomiske utfordringer. Det kan du f.eks. se på denne linken. Senere har det kommet flere negative meldinger fra selskapet, men det kan du sikkert finne internt - eller?

 

Samtidig er det nok slik at nyhetene fra Elkjøp, Komplett og andre beviser at man faktisk lever i et internasjonalt marked - uansett hva man mener om selskapene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...