Gå til innhold

Mobilt bredbånd, bare dritt?


Anbefalte innlegg

Måtte redigere pga bug i nettleser, full post om 1 min

 

Jeg har mobilt bredbånd fra telenor og jeg har super 3g dekning her jeg bor men på dagtid om jeg prøver å bruke bittorrent får jeg bare hastigheter på 5-15kb/sek og lasting av sider går rimelig tregt. Mens når jeg laster og klokken begynner å bli 10-12-02 osv utpå natten så får jeg hastigheter opp og over 300 kb/sek.

Er det sånn at de struper linjen min på dagtid eller er det kapasitet det går på?

Jeg hadde og veldig mye problemer med at linjen falt ut hele tiden men det har jeg ikke hatt siden i forgårs så kanskje de har fikset noe, men jeg syns jo uansett at de burde opplyse om hva man egentlig får når man får mobilt bredbånd ; en linje som går opp og ned hele dagen med elendige hastigheter med mindre du sitter oppe på feil side av døgnet og en pingtid som er på ca 3000 ms til alt av spill (ja jeg vet jeg ikke kan forvente å spille med det men det er jo helt ekstremt uansett)

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har Netcom connect fritid og synst først det var veldig bra akkurat når super 3G kom her. Det var veldig stabilt og fekk alltid brukbar hastigheit, men i løpet av sommaren og utover hausten har det faktisk berre blitt verre og verre. Nesten kvar dag er hastigheita ustabil. Av og til er eg så heldig at eg får 1200Kb/s i nedlasting, mens andre gongar er det som ISDN, og av og til får eg ikkje tilkopla i det heileteke. Eg trur det kan vere at det etter kvart har blitt stadig fleire og fleire som brukar Netcom Connect her i området samstundes.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring hva angår bruk av MB på dagtid, men jeg har selv Mobilt Bredbånd fra Telenor og bruker det veldig mye til torrent-nedlastning.. For noen måneder siden var jeg veldig plaget med å "bli kastet av nettet" etter noen timer med konstant nedlastning, dette har nå blitt helt borte og jeg klarer å laste ned 1,5 GB cirka hver kveld, noe jeg er meget fornøyd med. Totalt sett ligger jeg på mellom 50 kb/s og 120kb/s i torrent-nedlastning. Svært sjeldent verken over eller under det. Siden hver basestasjon for Super-3G har ett begrenset antall celler, og dermed mulighet for å håndtere ett begrenset antall bruker i gangen vil det bestandig være slik at noen kan bli kastet av nettet av og til, særlig hvis man stjeler store mengder av kapasiteten til filmnedlastning. Telenor og Netcom tjener mer på 4-5 personer som bruker MB lite enn 1 person som laster ned store menger film gjennom MB, kan hende det er litt der det ligger.

 

3G-nettet brukes også til å håndtere samtaletrafikk sammen med GSM-nettet, og siden gjennomsnittet bruker telefonen betydelig mer på dagtid enn kveldstid/natterstid vil du få lavere hastighet på dagtid grunnet at kapasiteten i nettet blir delt mellom alle sammen. Sjekk gjerne disse to for utfyllende info:

http://no.wikipedia.org/wiki/GSM

http://no.wikipedia.org/wiki/UMTS

Lenke til kommentar

Er så ustabilt på dagtid at jeg syns det er uakseptabelt..... Jeg og har det problemet med at jeg ofte blir kastet ut av nettet på dagtid, og det kommer hyppigere om jeg er på facebook og browser igjennom bilder.

Har heldigvis super 3g dekning her jeg og selvom jeg bor i et utkantstrøk, nesten ute på landet. :p Så hastigheten burde vært bedre enn isdn på dagtid. Etter klokken 12 på kveldingen så får jeg hastigheter rett over 300kb/sek. Men jeg får vel bare leve med det :p Bra å vite at det ikke er bare meg som lider ;)

Endret av Pansergnom
Lenke til kommentar

Mobilt "bredbånd" har nok kapasitet å takle alle kunder samtidig på dagtid påfult hastighet. Da er det veldig mange bedrifter som bruker mobilt bredbånd osv.. men på kveldstid er mer ledig kapasitet blir da mer fart! Mobilt bredbånd er ikke idelt til lasting og bruk av bittorrent osv, mobilt bredbpnd ifra ICE er gir faktis bedre hastighet enn Telenor og Netcom på mobilt bredbånd på Bystrøk, mens Telenor og Netcom har bedre stabilt hastighet på mer utkantstrøk.

Lenke til kommentar

Der tar du nok dessverre veldig feil. Visst du ser hvordan NMT nettet til ICE er oppbygd kontra Netcom\Telenor sitt. Så er det stikk motsatt. Ice sine stasjoner har større spredning= færre stasjoner.

 

Bakdelen blir at de tåler ikke like mye trafikk som Netcom\Telenor sine som står tettere.

 

Hadde ice hatt like mye trafikk som netcom og telenor har på sine nett, ville ting fungert dårlig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Jeg EEEELSKER MobiltBredbånd. Har vært kunde hos Telenor i 1 år nå, men har brukt det via mobil i maaaange år.

 

Man KAN ikke forvente at MobiltBredbånd skal virke som en erstatning til ADSL eller at oppetid og hastigheter skal være det samme hele tiden.

 

Mateo

La meg sitere Geir Løvnes, som er teknisk sjef i NetworkNorway: "I radio handler det om sannsynligheter, og sannsynligheten for at det virker er større enn sannsynligheten for at det ikke virker". Her i stua er nedlastingshatigheter på 1,5 mb/s helt vanlig med NetCom. Og NWN har lovt meg at de skal slå den hastigheten.

 

Fremtiden lover godt, med andre ord.

 

Edit: fikk jeg bit/byte riktig nå?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
1.5mb/s eller 1.5MiB/s er det samme som 12mbit internett.

For å pirke:

1.5 mb/s = 1.5 millibit pr sekund. (altså 0.0015 bit pr. sekund)

1.5 mB/s = 1.5 millibyte pr. sekund.

 

1.5 MB/s = 1.5 millioner byte pr. sekund.

 

Spesielt når man snakker om linjehastigheter kan det være kjekt å skille på b (bit) og B (byte). Man skjønner vel automatisk at man mener mega (M) selv om man skriver milli (m), men det tar skader ikke å være nøyaktig.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Telenor lar deg laste ned en begrenset mengde data per mnd. Du kan laste ned 5 gb per mnd, men så strøyper de linjen din.

 

I praksis så gjør de ikke det, men det står i vilkårene for å hindre oveforbruk, og slik at de har sitt på det tørre om nettet virkelig skulle bli overbelastet i fremtiden. Selv laster jeg ned ca 25 GB per måned med mobilt bredbånd, og har like god hastighet som jeg alltid har hatt. Det er snart 100.000 kunder med mobilt bredbånd hos telenor, og forrige uke kom det en sak om at 30-40(?) hadde fått sine linjer nedsatt i hastighet. Vil dog tro at lang over 30-40 stk i hele norge laster ned over 5 GB i måneden.... Er tross alt ikke mer en én film som skal lastes ned før grensen er nådd, også kommer all surfingen i tillegg.

Lenke til kommentar
Det er snart 100.000 kunder med mobilt bredbånd hos telenor, og forrige uke kom det en sak om at 30-40(?) hadde fått sine linjer nedsatt i hastighet. Vil dog tro at lang over 30-40 stk i hele norge laster ned over 5 GB i måneden....

 

250 fekk brev frå Telenor, og av desse måtte Telenor strupe 21.

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:CnxUZ...;cd=7&gl=no

 

Når ein les gjennom artikkelen ser ein at Telenor ikkje ser nærmare på bruken før den nærmar seg 10 GB/månaden over ei viss tid. Dessutan har det også noko å seie kor stort presset er på basestasjonen. Overforbruk er eit større problem på ein basestasjon med stor trafikk enn f. eks. ein basestasjon ute på landet med få brukarar. Dessutan vil eg tru at Telenor også ser på om trafikken skjer på ei tid med stor belastning. Det kan f. eks. ikkje vere så fårleg om nokon lastar ned ein film klokka tre om natta, medan folk flest ligg og søv.

 

Btw.: I kveld hadde eg problem med å få opp heimesidene til eit par nettbankar (https), medan alt anna, inkl. webradio fungerte greit. Kasta ut Telenor-kortet, inn med One Call/Netcom-dekning før eg o m s i d e r kom meg inn. Nokon som har opplevd liknande, eller veit kvifor dette skjer?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

netcom har jo forøyeblikket det beste tilbudet da. 4mnd gratis og modem til 1kr på fritid abonomanget. om du klarer å holde deg innafor gratistidene er det et veldig billig tilbud spør du meg.

 

eneste problemet jeg har med netcom modemet er at det detter ut når det ikke er trafikk (?) .

skjer ikke veldig ofte. men nok til at man legger merketil det for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Har vudert og kjøpe dette. Er det en dårlig ide? Bor sentralt på østlandet så dekning burde ikke være noe problem. Viste forresten ikke at det var en "grense" for nedlasting, står intet om det på hjemmesidene til Telenor!

 

Det er ingen grenser iså måte. les hallis86 sitt innlegg en gang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...