Gå til innhold

Mobilt bredbånd, bare dritt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har tilgode å se et ikke mobilt breband koste 100kr mnd =)

 

selv om det er begrensa med tid man får sitte så er det fremdeles langt billigere en det meste :p

 

jeg skaffa meg mobilt breband for å ha internett mens jeg venta på nytt modem fra canal digital. 10 dager uten internett hadde jeg ikke klart trur jeg..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mobilt bredbånd er noe suppetregt drit. Bør kun brukes som nødløsning. Har 80% signal, og det veklser hele tiden mellom UMTS og HDSPA. Responstiden for å laste ned en ny webside er også treig. Å bruke dette til online spilling er bare å glemme.

 

Og at de kaller det for bredbånd er bare helt LOL! Forøvrig er alt under 5 Mbit ikke bredbånd.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må man bruke operatørens modem for å få optimal hastighet på mobilt bredbånd? Jeg bor godt ute på landet, med Super3G-dekning og bruker en HTC S740 med blåtanntilkobling til Mac-en min for å koble meg på nettet. Men hastigheten er ikke akkurat imponerende. Har prøvd USB-tilkobling til PC-en også, men det hjalp ikke på hastigheten.

Det skal dog sies at jeg har Connect Fritid fra NetCom, så de synes vel kanskje at fritid-kundene kan klare seg med lavere hastighet? :-P

Lenke til kommentar

Hei,

 

Når det gjelder mobilbredbånd så er det bekjent at det er kapasitets problemer på dagtid mange plasser. Som ofte gir bedre hastighet på kvelden da det er mindre folk på i nettet. Ellers vil jeg også nevne at et mobiltbredbånd ikke er spesielt godt egnet for nedlasting, da det ble utviklet for bruk hjemme/bedrift for å fikse nettbanken og generell surfing på nettet. Ikke for nedlasting.

 

 

Mvh

Ole Marius Aalton

Lenke til kommentar

At det er kapasitetsproblem trur eg nok, sidan mobilt breiband fungerer best om natta. Men at det eignar seg betre til websider enn nedlasting er ikkje mi erfaring. Ved nedlasting får ein hastigheit opp mot 2,6 Mb/s. Prøver ein å laste vanlege heimesider som f.eks. nettbankar eller vg.no kjem ein aldri i nærleiken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Tror det er en kombinasjon av kapasiteten i radiospranget og de sitene du besøker. I skrivende stund har jeg tre parallelle nedlastinger gående, og hastigheten er ofte i området 2,0-2,6 Mbps.

 

NetCom, med siktlinje til siten på Leca i Lillestrøm.

 

Edit: høyeste hastighet i denne økta: 2,7 Mbps.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det som er viktig å merke seg her er at 3G ikke fungerer slik tradisjonelle fastlinjer gjør. Det er ikke slik at en bruker kjører på full pupp, to brukere kjører på full pupp delt på to, tre brukere kjører på full pupp delt på tre slik det man (i teorien) opplever på fastlinjer.

 

Det deles derimot inn i hastighetsklasser (jeg gidder ikke forklare hvorfor det er slik for det er en ganske avansert forklaring). Er du alene på cellen så får du full pupp. Kommer det inn en bruker til så må du ned en hastighetsklasse. Og da har du plutselig langt lavere hastighet enn full pupp delt på to.

 

LTE kommer i stor grad til å løse dette da man her har en langt bedre mulighet til å fordele båndbredde mellom brukere.

 

En annen interesant ting er at siden LTE kommer til å fjerne det linjeswitchede nettet helt og kun bruke IP, så har man svært høye krav til latency, og forløpige tester viser svært gode resultater her, så om alt går slik det skal, så bør LTE absolutt være godt nok for onlinespill og lignende. (er det godt nok for voice over IP - så er det mer enn godt nok for onlinespill)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...