Gå til innhold

BK: Hytte i solnedgang (HDR)


PowerOfNow

Anbefalte innlegg

Er ny i hobbyen og vet ikke hva jeg driver med, men har i hvert fall tatt et bilde en ettermiddag med sterkt sollys. Orginalen ble egentlig veldig dårlig, så prøvde meg heller på HDR og har nok dratt litt hardt i spakene, men trenger litt konstruktiv kritikk for å ta bedre avgjørelser neste gang : )

 

 

post-6274-1222165002_thumb.jpg

 

 

Nikon D40X (18-55mm)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fungerte ikke helt for meg.... Solnedgang? javel, det hadde jeg aldri gjettet om du ikke hadde skrevet det.... Bilde var greit (set neden i fra og opp over i motivet) opp til huset og skogen i bakgrunnen, men ikke derifra og opp.... Himmelen bar etter min smak for mye preg av redigering....

Likte ellers fargene i bildet...

 

Vil også si at bilen også var litt forstyrrende

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

takk for svar :)

 

er vanskelig for folk å vite at dette er seint på ettermiddagen, men det er tilfelle. Sola går fort ned om dagene. Tittelen har uansett ikke relevant for min del.

 

Som sagt. Dratt litt hardt i spakene slik at det bærer preg av HDR. Orginalbildet var i grunn veldig blasst og kjedelig, så måtte jo teste dette.

Lenke til kommentar

Tittelen var så selvmotsigende at jeg bare måtte kikke hva det var for noe...

 

I utgangspunktet tror jeg du bør lese på hva HDR faktisk er for noe. Dette ser egentlig ikke ut som det i det hele tatt. jeg ville også ikke brukt HDR på solnedgang, da noe av det flotte med solnedgangsbilder er de skygger og kontraster som oppstår mot det flotte gylne lyset fra solen. HDR er jo brukt for å motarbeide nettopp dette.

Lenke til kommentar

slikt jeg har forstått, så bruker man "teknikken" HDR for å kunne lage et bilde med større dynamikk/utnytte større tonerekker enn hva man klarer med èn eksponering.

 

Er vel kanskje en "uskreven" regel om at dette skal brukes i bilder med mye konstraster i, og at jeg derfor er helt på bærtur med mitt bilde.

 

Jeg fikk i hvert fall mye mer dynamikk i dette bildet enn hva jeg klarte med orginalbilde, så i den forstand har HDR gjort jobben for meg.

 

Er enig at himmelen ble ødelagt. Ble for mørke skyer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...