Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper holder ikke avtale om betaling. Anmelde saken?


Mr.Anki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

For omlag to uker siden solgte jeg et hovedkort på bruktmarkedet til hw.no. Det hastet for kjøperen å få hovedkortet og det ble sendt som express over natten. Men med denne tjenesten går det ikke ann å bruker oppkrav, så vi ble enige om at han skulle overføre penger til min konto. Men det har han altså ikke gjort enda.

 

Det handler om 500kr for hovedkortet + 261kr for frakten.

 

Han svarer ikke på mail eller på telefon. Kontakten ble brud etter at han sa at han skulle sette inn penger dagen etter. Men fikk dagen etter en mail om at han ikke hadde fått gjort det grunnet noen sykehus greier. Og siden har jeg ikke hørt noe som helst.

 

Jeg vil gjerne ha igjen pengene mine evt. hovedkortet og lurer på om dette vil bli løst ved en anmelelse? Vil det få noen konsekvenser for meg om jeg anmelder han?

 

 

Håper på noen gode svar!

 

 

Mvh

Mr.Anki

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ulempen med å sende bort før du får penger, eller ikke sende i oppkrav.

 

Tror ikke du får så mye ut av å anmelde det, eneste er at det kan hjelpe som en middel for for å få personen til å betale.

 

Inkasso er den mest drastiske veien å gå, men da bør du ha kontrakt på salget eller annet som er sikkert bevis.

 

 

Har svidd meg på lignende saker tidligere :(

Endret av Sparkey
Skrevet

Blir vel til at jeg muligens gjør det ja. På hvilken måte får kjøperen vita at han er anmeld?

 

Det kan jo være at han ikke her hjemme, hvor lenge bør jeg vente?

 

Vil en anmelelse påvirke meg på noen måte? Tenker på negative ting.

Skrevet

En anmeldelse av denne kaliber blir henlagt. Dermed oppnår man ikke noe som helst, og samtidig har man spilt et viktig kort: Skyldneren tror at han ikke trenger å betale i det hele tatt, fordi det ikke får konsekvenser.

 

Poenget er at du skal true med å anmelde, slik at skyldneren får sjansen til å gjøre opp for seg på en hederlig måte.

 

Ellers støtter jeg forslaget om inkasso.

Skrevet

Du må sende et påkrav, dvs. et krav på pengene han skylder deg. I påkravet kan du gjerne sette en frist. Dersom han ikke betaler innen fristen, kan du kreve forsinkelsesrenter fra den dag han egentlig skulle ha betalt.

 

Men: i praksis er det vanskelig å inndrive et slikt pengekrav dersom skyldneren nekter å betale. Dette er en tung prosess. Du må da gå til namsmannen og kreve inndrivelse. Til namsmannen må du betale et gebyr som er større en prisen på det du har kjøpt. Dersom de klarer å inndrive kravet ditt, får du imidlertid dette tilbake i tillegg til rentene og kjøpesummen.

Skrevet

hvis du sender en vare du har solgt du ha pengene på konto først eller sørge for at du får pengene ved avhenting (oppkrav) for å være sikker på at du får det du skal ha.

 

nå som du sitter med skjegget i postkassen vil jeg uansett anbefale deg å anmelde han til politiet.

Skrevet (endret)

Annmeldelse vil ikke hjelpe.

Ta kontakt med forbruker ombudet.

Du vil da få beskjed om å sende et skriftelig brev til han du solgte til å gi han en frist for innbetaling.

Visst ikke penger er inne innen fristen tar de saken og ordner med innkasso og til slutt namsmann som tar trekk rett fra lønnen hannes.

 

Edit: må bare legge til at dette er en lang prosess. Regn med 3mnd+

Endret av Ground Z
Skrevet

Han har også en bedrift han driver selv. Han sa at jeg kunne sende varen dit vis det ikke gikk ann å bruker ekspress over natten til privatpersoner. Adressen til bedriften og hjemmeadressen hans er den sammen. Jeg har også navnet på bedriften.

Skrevet (endret)
Forbrukerombudet .... megler mellom bedrifter og privatpersoner, ikke to privatpersoner.

 

Nei, det er Forbrukerrådet.

Endret av Panter
Skrevet

blæh. Jeg burde jo ikke blande de, med tanke på at vi har dialog med de av og til.

 

- Forbrukerrådet megler mellom bedrifter og privatpersoner i tvister

- Forbrukerombudet håndhever markedsførsingsloven

  • 2 uker senere...
Skrevet
blæh. Jeg burde jo ikke blande de, med tanke på at vi har dialog med de av og til.

 

- Forbrukerrådet megler mellom bedrifter og privatpersoner i tvister

- Forbrukerombudet håndhever markedsførsingsloven

 

det er feil, private kan fint klage inn andre private for forbrukerrådet :)

samme for ftu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...