Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

At dei har spelt Suite live vil ikkje seie at dei ikkje likar den no, årevis etterpå. Dei har jo tross alt laga melodien. ;) Det er uansett eit spesielt stykke musikk i dagens musikkverd, det same er Ummagumma, og dei har brote litt reglar og vore fantasifulle (sikkert ikkje heilt utan hjelp...) så sjølv om me synest dette er topp saker er det plausibelt å tru at dei vert flau av å høyre på det. Mange artistar likar minst det eg tykkjer er dei beste platene.

 

Eg kom forresten på no at David Gilmour var med å framføre Suite i London tidlegare i år. Det kan støtte live-argumentet til xersess litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og nå ser man hvorfor karaktersetting/det å sette ting i bås generelt, er dårlige idéer, i allefall når det gjelder musikk/film/literatur. Alle har forskjellige meninger om dette, det er umulig for en person å forutse hva andre vil synes om samme tingen.

 

Selv synes jeg AHM er et greit album, som jeg hører på til stadigheter, hvis humøret passer.

 

Edit: Jeg synes derimot en annmeldelse av et album/bok/film kan være greit å lese for å se hva andre synes om noe, men bare hvis jeg vet sånn nogenlunde hva samme annmelder har sagt om andre bøker/filmer/album jeg liker/missliker. Uten det er det litt meningsløst for meg. Er jo også greit å diskutere, for kanskje å få en annen oppfattelse av noe.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Og nå ser man hvorfor karaktersetting/det å sette ting i bås generelt, er dårlige idéer, i allefall når det gjelder musikk/film/literatur. Alle har forskjellige meninger om dette, det er umulig for en person å forutse hva andre vil synes om samme tingen.

Kanskje litt provoserende, men jeg må si meg helt uenig med deg. I alle fall når det gjelder albumguider i denne seksjonen eller anmeldelser av CD-er i avisen/på nettet. En anmeldelse er veldig grei å ha så lenge du faktisk er usikker på hva du vil kjøpe, du vet ikke hva du liker. Også her. Det som er greien med denne albumguiden er at den faktisk inneholder mine meninger om alle albumene fra Pink Floyd. Dette er noe du sannsynligvis skal slite lenge med å finne, en slik meningsoppsamling. Ser du et album som jeg har nevnt opp her, ikke kjøp det. Undersøk heller nærmere om det spesifikke albumet, gjerne med å høre lydklipp fra albumet på last.fm-radioen, eller høre litt på youtube. En anmeldelse blir aldri alle enige i, men med å kryssjekke litt kan man likevel ha veldig god nytte av dem.

 

Angående AHM, så vet jeg bare at Gilmour har iallefall sagt ja til Geesin om å opptre sammen med han på AHM, live. Tror ikke han har brukt sangen i sine egne konserter. Men ikke skyt meg hvis jeg tar feil.

 

Avslutningsvis et siste notat om anmeldelsen min: Det ser ikke akkurat ut til at mange er uenig i min karaktersetting sett utifra resultatene på pollen. De eneste store avvikene er Piper at the Gates of Dawn og The Final Cut, faktisk.

Lenke til kommentar
Og nå ser man hvorfor karaktersetting/det å sette ting i bås generelt, er dårlige idéer, i allefall når det gjelder musikk/film/literatur. Alle har forskjellige meninger om dette, det er umulig for en person å forutse hva andre vil synes om samme tingen.

Kanskje litt provoserende, men jeg må si meg helt uenig med deg. I alle fall når det gjelder albumguider i denne seksjonen eller anmeldelser av CD-er i avisen/på nettet. En anmeldelse er veldig grei å ha så lenge du faktisk er usikker på hva du vil kjøpe, du vet ikke hva du liker. Også her. Det som er greien med denne albumguiden er at den faktisk inneholder mine meninger om alle albumene fra Pink Floyd. Dette er noe du sannsynligvis skal slite lenge med å finne, en slik meningsoppsamling. Ser du et album som jeg har nevnt opp her, ikke kjøp det. Undersøk heller nærmere om det spesifikke albumet, gjerne med å høre lydklipp fra albumet på last.fm-radioen, eller høre litt på youtube. En anmeldelse blir aldri alle enige i, men med å kryssjekke litt kan man likevel ha veldig god nytte av dem.

 

Om man ser på en meningsoppsamling som det det faktisk er, og ikke det definitive svaret på hva som er bra og hva som er dårlig, så er jeg enig i at det kan være et greit hjelpemiddel. Selv foretrekker jeg Last.fm/Youtube når jeg hører ny musikk, før jeg kjøper albummet. Da kan jeg selv gjøre opp min mening om det, og det er jo det som teller in the end. (altså den som lytter sin mening om musikken)

 

Det var ikke meningen å kritisere albumguiden din, for all del den er kjempebra, men jeg er bare generelt litt lei av at man skal sette ting i bås og gi karakter på ting. Iallefall musikk/film/literatur. Det er så individuelt hva som er bra og ikke bra, man må rett og slett gjøre opp sin egen mening. Men er enig at det kan være greit å se hva andre mener om samme tingen, så lenge det ikke er det definitive svaret på om det er bra eller ikke.

Lenke til kommentar

Forstår tankegangen din, det er selvsagt individuelt. Men noen konturer kan du se. Det er en grunn til at Dark Side of the Moon er blant verdens nest mest solgte album. Poenget med albumguiden er at den kan være ganske kjekk å ha før man skal studere mer om albumene på youtube/last.fm. Det blir på en måte bedre å se her etter høydepunkter og karakterer på hva man bør sjekke ut på last.fm, enn å bare gjøre et skudd i vilden sky. Selv om meningene i en anmeldelse kanskje er ulike dine egne meninger vil det gi en pekepinn uansett. Vi mennesker (iallefall ikke oss som vanker i en albumguide-tråd med likesinnede) er ikke så forskjellig skrudd sammen. Man kan se konturene i en anmeldelse, og det er alt man trenger. Selv så foretrekker jeg at det er terningkast og egne meninger i albumguider. Hvis ikke får man egentlig ikke særlig mye positive/negative sider med albumet. Karakterer er bra så lenge man ikke stoler blindt på dem, er min mening.

Lenke til kommentar

Dokumentaren om PF må jeg få med meg! Bra timing av NRK for min del, nå som jeg er ivrig etter mer PF, sanger eller fakta ... Takk for opplysningen, trn100.

 

Faktisk akkurat sett "The Pink Floyd & Syd Barett Story" med broren min. :p

 

Jeg tror Animals blir det albumet jeg kjøper foreløpig. Har ca. halve Wish You Were Here pga. kompilasjonsalbumet (Hva er vitsen med å utelate del VIII og IX av Shine On?! Hele Echoes er heller ikke der, til tross for at det heter "_Echoes_: The Best Of Pink Floyd" ...), så jeg hører resten av WYWH nå på youtube, selv om det ikke blir det samme.

Lenke til kommentar
Nå har jeg sett gjennom hele tråden, og så er ikke "Bike" nevnt med et ord! :o

 

Veldig bra albumguide, i hvert fall. Jeg fikk plutselig lyst til å høre litt Punk Floyd igjen, så jeg får vel sette på Ummagumma mens jeg rydder nå. :D

 

Bike er forsåvidt nevnt siden det er låt nummer 11 på et PF's første album The Piper At The Gates Of Dawn :)

 

Shine On You Crazy Diamond ble gitt ut på eget album, kall det gjerne samlealbum, men det stykket er etter min mening en av de beste PF har gjort og burde ha vært med i guiden, etter min mening :)

 

Men nå tar jeg meg en tur på puben uansett! Ha en god helg alle sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...